szerző:
MTI
Tetszett a cikk?

A Szövetségi Közlekedésbiztonsági Hatóság (NTSB) is vizsgálja az amerikai Southwest diszkont légitársaság hétfői incidensét, amikor a pilóták rossz repülőtéren szálltak le.

A társaság 4013-as járata Chicago – Midway repülőteréről Bransonba tartott, de 124 utassal és öt fő hajózó személyzettel a fedélzetén egy hét mérfölddel északkeletre lévő kisebb repülőtéren, Taney Countyban landolt vasárnap. A gépet két, 13 éves tapasztalattal rendelkező pilóta vezette, a vizsgálat idejére mindkettejüket felfüggesztették.

Az NTSB a vizsgálathoz kiszerelte a gép fekete dobozát, amelynek tartalmát Washingtonban vizsgálják, az érintett 737-700-as Boeingbe új adatrögzítőt szereltek, majd Tulsába repülték, ahol újra szolgálatba állt. Közlése szerint a Southwest mindenben együttműködik a hatóságokkal, utasainak visszatéríti a jegyek árát és kedvezményeket ajánlott fel további utazásokhoz.

Az ügyet ismerő forrás szerint a bransoni légiforgalmi irányítás megadta a leszállási engedélyt a Southwest gépének, az viszont pár perccel később rossz reptéren landolt. Elmondása szerint úgy tűnt, hogy a pilóták nem műszerek alapján repültek.

Szakértők szerint ritka, amikor rossz reptéren száll le egy gép, általában tanuló, vagy magánpilóták szoktak ilyen hibát elkövetni. Akkor fordul elő ilyen eset, amikor két repülőtér viszonylag közel van egymáshoz, és futópályáik ugyanabba az irányba mutatnak. Ilyenkor sötétben előfordulnak hasonló esetek.

Ella Atkins, a Michigan Egyetem professzora azt mondta, egyelőre nem tudni, pontosan milyen hibát vétettek a pilóták, de a műholdas helymeghatározó rendszer adatainak elegendőnek kellett volna lennie arra, hogy a pilóták lássák: rossz repülőtéren szállnak le. Felvetette, hogy a gép rendszereit alkalmassá kellene tenni arra, hogy ilyen esetekben felülírják a pilóta döntéseit.

Mark Parent, a Taney County reptér menedzsere azt mondta, 25 éve irányítja a repülőteret, ez idő alatt a 737-es a legnagyobb gép, amely landolt. A gép a futópálya küszöbénél ért földet, és alig 100 méterrel a pálya vége előtt állt meg, a légikikötőt három órára le kellett zárni.

HVG

HVG-előfizetés digitálisan is!

Rendelje meg a HVG hetilapot papíron vagy digitálisan, és olvasson minket bárhol, bármikor!