szerző:
MTI
Tetszett a cikk?

Eddig összesen nyolc holttestet találtak meg a múlt vasárnap eltűnt gépről. A repülő törzsének még nem akadtak nyomára. Szakértők szerint a gép a felhők fölé próbált emelkedni, de ezt túl lassan tette, ezért esett vissza. Egy másik verzió szerint a kapitány megpróbált kényszerleszállást végrehajtani a tengeren, és csak az után merült el az utasszállító.

Újabb holttesteket találtak az AirAsia légitársaság repülőgépének vasárnapi indonéziai katasztrófáját követően a helyszínen dolgozó mentőegységek, akiknek munkáját nehezíti a rossz időjárás. Csütörtökig nyolc áldozat holttestét találták meg, és közülük kettőt azonosítottak.

Az AirAsia légitársaság 8501-es járataként közlekedő gép vasárnap reggel Surabayából Szingapúrba tartott, a fedélzetén 162 emberrel. A kapcsolat a felszállás után 42 perccel szakadt meg, amikor az Airbus a Jávai-tenger fölött, a borneói Kalimantan és Jáva között repült.

A gép maradványaira kedden bukkantak rá, ráadásul az esős évszakot kísérő rossz időjárás miatt azt követően is gyakran le kellett állítani a helikoptereket, az erős hullámok pedig a búvárok munkáját nehezítik. A kutatásban részt vevő hajóknak nem kellett megszakítaniuk a munkát.

Síró hozzátartozók
MTI / EPA / Made Nagi

A megtalált holttesteket számozott koporsóban szállítják Surabayába, ahol a hozzátartozóktól vett DNS-minták segítségével azonosítják.

A gép törzsét még mindig keresik

A repülőgép törzsének és fekete dobozainak felkutatásában külföldi - francia és szingapúri - szakértők is részt vesznek. Egy légiközlekedési illetékes, Toos Sanitiyoso szerint egy hétbe is beletelhet, mire megtalálják a repülési adatokat rögzítő berendezéseket.

A géptörzs helyének azonosításában a szingapúri haditengerészet robot mini-tengeralattjárója is részt vesz, valamint egy tengerészeti kartográfiában alkalmazott hajó, továbbá egy - háromdimenziós felvételeket készítő és a fekete dobozok által leadott jeleket érzékelő - speciális vízi jármű. A térségben több tucatnyi búvár áll készenlétben, hogy lemerüljenek, mihelyst megtalálják a gép törzsét. A feltételezések szerint a gép legfeljebb ötven méter mélyen lehet a tenger fenekén, ha ott zuhant le, ahol megszűnt vele az összeköttetés.

A mentők az eddig megtalált roncsok nyomán próbálnak meg eljutni a gép törzséhez, amelyben Geoffry Thomas ausztrál légiközlekedési szakértő szerint az utasok többségének holtteste található.

Illetékesek szerint még mindig nem erősíthető meg egyértelműen, hogy  valóban az eltűnt gépet találták meg. Edi Tirkayasa, a búvárok parancsnoka szerint a legnehezebb feladat megtalálni a pontos  helyet, ahol a gép lezuhant, és ellenőrizni, hogy valóban ott van-e a gép.

Kényszerleszállás a tengeren?

A feltételezések szerint a gép a sűrű felhőzet miatt engedélyt kért, hogy a felhők fölé emelkedhessen, de amikor a légiirányítók néhány perc múlva megadták az engedélyt, már nem kaptak választ a pilótáktól. 

Egy - nevének elhallgatását kérő - forrás szerint a pilóták közötti beszélgetés alapján arra lehet következtetni, hogy a gép az emelkedéskor 654 kilométer/órás sebességgel haladt, a szükségesnél 158 kilométer/órával kevesebbel, és visszaeshetett.

Dudi Sudibyo, az Angkasa repülési magazin főszerkesztője szerint a gép feltehetően kényszerleszállást hajthatott végre a tengeren, és csak ezután süllyedt el. 

A gép indonéz kapitánya, a légierő volt pilótája már 6100 órát repült, a gép pedig novemberben esett át karbantartáson.

HVG

HVG-előfizetés digitálisan is!

Rendelje meg a HVG hetilapot papíron vagy digitálisan, és olvasson minket bárhol, bármikor!