szerző:
MTI
Tetszett a cikk?

A garázsában őrzött 271 Picasso-mű rejtegetésért kell felelnie egy nyugdíjas villanyszerelőnek és feleségének a büntetőbíróságon: a mester örököseinek feljelentésére indított per kedden kezdődik a délkelet-franciaországi Grasse-ban.

A két kisnyugdíjasnak, Pierre Le Guennec-nek és a feleségének, Danielle-nek arra kell választ adnia, hogyan tettek szert a garázsukban őrzött alkotásokra. Az első számú felperes Claude Picasso, a festő fia, a művész hagyatékát kezelő Picasso Administration ügyvezetője. A felperesek között van Picasso hat további örököse és négy múzeum is. A Guennec-házaspár ellen 2011 májusában emeltek vádak "lopott javak rejtegetése" miatt.

Az örökösök ügyvédei nem kívánják a tolvaj személyét feltárni, csupán azt akarják bebizonyítani: számos jel mutat arra, hogy a házaspár tisztában volt a művek homályos származásával.

Az egykori villanyszerelő azt állítja, hogy a műveket az 1973-ban elhunyt Picassótól és a feleségétől, Jacqueline-től kapta, amikor utolsó otthonukban, a Cannes közelében fekvő Mougins településen lévő házukban dolgozott.

"Gyakran meghívott egy süteményre, kávéra, mindenféléről beszélgettünk a mesterrel" – mesélte Le Guennec az AFP francia hírügynökségnek 2010-ben. Amikor egyszer végzett a munkával, a festő felesége egy csomagot nyomott a kezébe. "Ez a magáé" – mondta. A villanyszerelő otthon kibontotta, vázlatokat, ceruzarajzokat talált a csomagban, amit a garázsban őrzött. A csomag hatalmas vihart kavart, amikor Le Guennec 2010 őszén Párizsba utazott, hogy a Picasso Administrationnál hitelesítesse a műveket. Az örökösök a bírósághoz fordultak.

Jean-Jacques Neuer, Claude Picasso ügyvédje gyanúsnak találta, hogy az alperesek nem emlékeztek, hogy 1970-ben, 1971-ben vagy 1972-ben kapták a csomagot. "Csak emlékszik az ember arra, ha kap 271 Picassót!" – mondta. A művek az 1900 és 1932 közötti időszakból származnak. Az ügyvéd szerint erős képzelőerő kell ahhoz, hogy az ember elhiggye: Picasso 70 évig őrizgette a műveket, majd egyszerre csak elajándékozta őket. Nem minden rajz van szignálva. A festő az utolsó pillanatban írta alá a képeket, amikor el akarta adni vagy ajándékozni őket – emlékeztetett az ügyvéd.

A gyűjtemény nagyon vegyes. Vannak közötte rendkívül értékes kubista kollázsok, rajzfüzetek, sőt hat kis olajfestmény és 28 kőnyomat is. "Nem arról van szó, hogy Picasso nagylelkű volt vagy sem" – érvelt az ügyvéd. "Picasso törődött a műveivel, nem ajándékozott csak úgy."

A házaspár ügyvédje, Charles-Etienne Gudin szerint a doboz, amelyekben a művek voltak, abból a párizsi műhelyből származott, amelyben a művész 1937-ben a Guernicát festette, onnan küldték cannes-i villájába, majd Mougins-ba a művész házvezetőjének családtagjaival. "Nem volt könnyű Picasso műtermeiből lopni, akinek kivételes volt az emlékezőtehetsége" – jegyezte meg az ügyvéd, aki szerint a művész utolsó otthona valóságos erődítmény volt, amelyre két őr is vigyázott.

A híres dobozban őrzött művek közül csak tucatnyi képvisel értéket, a többi "igencsak középszerű". Az ügyvéd szerint Picasso sohasem próbálta meg eladni őket.

HVG

HVG-előfizetés digitálisan is!

Rendelje meg a HVG hetilapot papíron vagy digitálisan, és olvasson minket bárhol, bármikor!