szerző:
hvg.hu
Tetszett a cikk?

A hvg.hu-nak egy utasszállító pilóta azt mondta, szerinte "detonációs dehermetizáció" okozhatta a katasztrófát egy további meghibásodással együtt.

A külső nyomás csökkenésével a hermetikusan lezárt gépben megemelkedik a belső nyomás, ezért a gép törzse megfeszül, ha pedig ereszkedik, akkor elernyed, ez pedig hosszútávon anyagfáradást okoz. A dehermetizáció azt jelenti, hogy a kabinnyomás hirtelen elszökik, ez pedig rosszabb esetben detonációs jelenséggel jár, vagyis a kis keresztmetszeten, nagy nyomással szökő levegő kiszakít egy darabot a gép törzséből, ezt nevezik detonációs dehermetizációnak – magyarázta a hvg.hu-nak egy utasszállító pilóta a baleset lehetséges okaival kapcsolatban.

Ez történt korábban az Aloha Airlines 243-as járatával, amely 1988 áprilisában, amelynek leszakadt egy darabja, de végül sikeresen landolni tudott Maui szigetén.

Mint mondta, ilyenkor mihamarabb el kell érni azt a magasságot, ami már oxigénben dús légréteget jelent, ez körülbelül 4000 méter alatt található. A Germanwings gép mozgásából a hvg.hu-nak nyilatkozó pilóta arra következtetett, hogy a személyzet nagyon süllyedni akart, ennek oka pedig a légnyomásvesztés lehetett.

Ez a teória azonban arra nem ad magyarázatot, hogy miért folytatta a süllyedést a repülőgép a becsapódásig, ugyanis az időjárási feltételek adottak voltak a látva repüléshez, így látniuk kellett, hogy hova tartanak. A repülőgép viszont nem tért ki, nem változtatott irányt, egyenesen a földnek repült.

Az hvg.hu-nak nyilatkozó pilóta elmondta, a mai modern repülőgépeket úgynevezett "fly by wire" rendszeren keresztül írányítják, ami azt jelenti, hogy nincs fizikai kapcsolat a kormányszervek és maga a kormány között, a pilóta egy számítógépes felületen irányítja a szervómotorokat. A tény, hogy a lezuhant repülő nem változtatott irányt így arra utalhat, hogy meghibásodott ez a fly by wire rendszer, a pilóták nem tudták a gépet irányítani, és csak annyit tudtak süllyedni, amennyit a tolóerő elvételével el tudtak érni.

"Az viszont rejtély, hogy miért nem vízszintezték ki a gépet, mikor elérték a légsűrű magasságot, ha tényleg a tolóerő elvételével merültek" – mondta a pilóta.

HVG

HVG-előfizetés digitálisan is!

Rendelje meg a HVG hetilapot papíron vagy digitálisan, és olvasson minket bárhol, bármikor!