szerző:
hvg.hu
Tetszett a cikk?

Azok alapján, amit a New York Times írt a lezuhant Germanwings-járat pilótafülkéjében rögzített hangokról, nem zárható ki, hogy öngyilkossági szándékkal vezette hegynek a kabinban maradt pilóta az utasszállító gépet. Mint ahogyan az sem, hogy hirtelen nyomáscsökkenés miatt deformálódott az ajtó és elájult a gépet vezető pilóta.

Ez jelenleg egy repülésbiztonsági vizsgálat, amelyet hamarosan rendőrségi nyomozássá minősíthetnek – mondta egy repülési szakértő a francia Le Figarónak azok után, hogy a New York Times nyilvánosságra hozta értesüléseit arról, hogy milyen hangokat rögzített a kedden a franciaországi Alpokban lezuhant Germanwings-utasszállító fekete doboza.

Az amerikai lap azt írta, hogy a gép két pilótája az út kezdetén udvariasan csevegett németül, majd közülük az egyik - mint utólag kiderült, a kapitány - eddig ismeretlen okból elhagyta a kabint, de oda már nem tudott visszamenni, hiába kopogott, dörömbölt és próbálta betörni az ajtót, tehát innentől kezdve a gép lezuhanásáig már csak egyetlen pilóta (a másodpilóta) volt a vezetőfülkében. Az AFP-nek is megerősítette egy vizsgálatokra rálátó forrás, hogy az ajtó nyitódása-csukódása után már nincs több beszélgetés a fülkében. (Az eddig megtalált egyetlen fekete doboz a gép pilótafülkéjében elhangzott beszélgetéseket rögzítette négy mikrofonnal.) A francia repülési hatóság ezeket az értesüléseket eddig nem cáfolta.

AFPTV / GripMedia / Denis Bois

Ez a Figaro forrása szerint inkább enged következtetni öngyilkosságra, mint arra, hogy rosszul lett volna a kabinban maradt pilóta, különösen azért, mert kívülről is be lehet hatolni a pilótafülkébe, ehhez egy kódot kell beütni, és amikor ez megtörténik, aktivál egy kamerát, amelynek képe odabent megmutatja, hogy ki szeretne bejutni, ekkor 30 másodperc áll a bent ülő pilótának rendelkezésre ahhoz, hogy megtagadja a beengedést. A fő utaskísérőnek is van kódja, ha esetleg a pilóta elfelejti a sajátját, de ezzel is ugyanez a helyzet. A Figaro szakértője, Nicolas Redier szerint a biztonsági rendszer gyenge pontja az, hogy a pilóta lényegében el tudja barikádozni magát a kabinban.

El tud képzelni egy bonyolultabb forgatókönyvet is a szakértő, amely választ ad az egyenes vonalú lassú süllyedésre: eszerint amikor a kapitány kiment vizelni, a gép erős nyomáscsökkenésen megy keresztül, amely megrongálja a pilótafülkét, és az ajtót is. Eszerint az elmélet szerint a másodpilóta elájulhatott, a deformált ajtót pedig képtelen volt kinyitni a másodpilóta, így a gép lezuhant.

A Germanwings és a tulajdonos Lufthansa nem kommentálta a fekete doboz alapján megszellőztetett sztorit.

Viszont a Figaro azt is megírta, hogy míg a gép pilótája tíz éve repült és összesen 6000 órányi repülésen van túl, addig a másodpilóta összesen 600 órát repült, és 2013-ban vették fel a Lufthansához.

HVG

HVG-előfizetés digitálisan is!

Rendelje meg a HVG hetilapot papíron vagy digitálisan, és olvasson minket bárhol, bármikor!