szerző:
MTI
Tetszett a cikk?

A Franciaországhoz tartozó, indiai-óceáni Réunion szigetén megtalált repülőgéproncs-darab valószínűleg egy Boeing 777-es típusú gépé, de egyelőre nem bizonyított, hogy az a Malaysia Airlines légitársaság 2014. március 8-án eltűnt MH370-es járatáé - mondták egybehangzóan maláj, francia és amerikai légügyi szakértők.

A két méter hosszú, szárnyalkatrészre emlékeztető roncsdarabot a tengerpart tisztításán dolgozó munkások találták meg Saint-André de La Réunionnál. Tele volt rátapadt kagylókkal, és ebből arra lehet következtetni, hogy sokáig volt a vízben - mondták szemtanúk. Később, csütörtökön ugyanazon a helyen a takarítók megtalálták egy barna színű bőrönd egy darabját is, amelyre korábban senki sem figyelt fel. A darabot átvette a csendőrség. A kutatást a környéken egy francia haditengerészeti helikopter is segíti. 

A repülőtéri rendőrség (BGTA) különleges nyomozói egyelőre egyetlen feltevést sem valószínűsítenek, csak olyan információkat gyűjtenek (például a gyártási számot), amelyek alapján azonosítani lehet a szárnydarabot.

AFP / Yannick Pitou

A fotók alapján Xavier Tytelman francia légiközlekedési biztonsági szakértő a Twitter mikroblogban megjegyezte, hogy "hihetetlen a hasonlóság" a Boeing 777 fékszárnyként is működő csűrőlapja (flaperon) és a talált gépdarab között. Márpedig az eltűnt repülőgép egy Boeing 777-es volt.  Hasonló véleményt fogalmazott meg az amerikai légügyi hatóság egyik tisztviselője is, de az amerikai repülőgépgyár egyelőre elzárkózott attól, hogy véleményt nyilvánítson.

Malajzia és Franciaország is szakértőket küldött a helyszínre. Najib Razak maláj kormányfő is azt mondta csütörtökön szakértőkre hivatkozva, hogy a megtalált repülőgépdarab valószínűleg egy Boeing-777-es része volt. 

"Az előzetes információk alapján nagyon valószínű, hogy a roncsdarab egy Boeing-777-esé, annak azonban még utána kell járni, hogy az MH370-es járathoz tartozott-e" - írta Facebook-oldalán a miniszterelnök. Hozzátette, a roncsot a franciaországi Toulouse-ba szállítják további vizsgálatokra.

A Reuters hírügynökség azt írta, hogy eddig négy komolyabb baleset történt a Boeing 777-es típussal, de csupán az MH370-es járat zuhant le az Egyenlítőtől délre. Az eltűnt repülőgép keresését ausztrál szakértők irányítják, ők azonban eddig az Indiai-óceánnak éppen az ellenkező részében kutattak.

Martin Dolan, az ausztrál közlekedésbiztonsági hivatal főbiztosa kijelentette, ha bizonyítást nyer, hogy a megtalált roncsdarab az eltűnt maláj utasszállítógép része volt, akkor az alátámasztja azt a feltételezést, amely szerint a gép Ausztráliától 1800 kilométerre délnyugatra, egy 120 ezer négyzetkilométeres területen belül zuhant le. Éppen ezért ő a tengerfenék ultrahangos víz alatti felderítő berendezésekkel és videokamerákkal való további pásztázását tartja a legjobb megoldásnak a rejtély megoldása érdekében.

A Malaysia Airlines Boeing 777-es típusú gépének eltűnése a polgári légiközlekedés történetének egyik legnagyobb talánya. A gép Kuala Lumpurból tartott Pekingbe 239 emberrel a fedélzetén, amikor 2014. március 8-án, egy órával a felszállás után eltűnt. Azóta a gépnek semmi nyomát nem találták, az Ausztráliától nyugatra az Indiai-óceánban hónapokon át folytatott intenzív kutatások ellenére sem.

HVG

HVG-előfizetés digitálisan is!

Rendelje meg a HVG hetilapot papíron vagy digitálisan, és olvasson minket bárhol, bármikor!