Perui ügyészségi és rendőrségi források, valamint volt katonatisztek és az amerikai kábítószerellenes hatóságok ügynökei szerint a perui fegyveres erők nem tettek semmit az Apurimac, Ene és Mantaro folyók völgyeiből kiinduló "légihíd" ellen, amelynek zavartalan működése miatt az ország 2012-ben a világ legnagyobb kokainexportőrévé vált. A csempészet gyakran a katonák "orra előtt" zajlott.
A rendőrség szerint a folyóvölgyekből Bolíviába induló gépek egyenként nagyjából 7 millió dollár értékű rakományt szállítanak, és általában naponta négyszer fordulnak, a visszautakon készpénzt hozva Peruba.
A drogkereskedelem az utóbbi időben olyan nyíltan folyt, hogy a perui törvényhozás augusztusban engedélyezte a csempészéssel gyanúsított egymotoros repülőgépek lelövését. A szállítmányokat gyakran katonai bázisoktól alig néhány perces légi útra található helyszíneken veszik fel a gépek a nemhogy reptéri infrastruktúrával, de még utakkal is alig rendelkező térségben. A kormány pedig ismeretlen okokból elvetette azt a tavaly novemberben közölt tervet, hogy radarrendszert telepítsenek a térségbe a csempészgépek azonosításához – írta riportjában az AP amerikai hírügynökség.
A hírügynökségnek Wilson Barrantes, egy volt perui tábornok azt mondta: a fegyveres erőket megbízni a csempészet lefülelésével "olyan, mintha kóbor kutyákra bíznánk egy tál marhahús őrzését". Egy neve elhallgatását kérve nyilatkozó pilóta állítása szerint a katonaság repülőutanként 10 ezer dollár kenőpénzt kér a csempészektől.
Ivan Vega, a térségben folyó katonai műveletekért is felelős védelmiminiszter-helyettes viszont azt mondta: ügyelnek a korrupcióra, de tudomása szerint egyetlen katonatiszt ellen sem folyik eljárás.