szerző:
hvg.hu/MTI
Tetszett a cikk?

A 12 nagy vasutas szakszervezet közül négy utasította el korábban azt a megállapodást, amit most törvénybe iktatnak.

Az alsóház után csütörtökön az amerikai törvényhozás felsőháza is megszavazta azt a törvény, ami elkerülhetővé teszi az USA vasúti közlekedését megbénító sztrájkot.

A szenátus helyi idő szerint csütörtök késő délután voksolt a jogszabályról. Ez gyakorlatilag törvényerőre emeli azt a vasutasok egyes szakszervezeteinek és a munkáltatóknak a kormányzati közvetítéssel megszületett, szeptemberi előzetes megállapodását. Erről a megállapodásról fontos tudni, hogy a nagy vasúti érdekképviseletek egy része elutasította.

A 100 tagú szenátusban - ahol republikánusok és demokraták 50-50 arányban vannak jelen - minimálisan 60 támogató voksra volt szükség, végül 80-15 arányban fogadták el a javaslatot.

A vasútban dolgozók munkakörülményeinek kereteit meghatározó dokumentumot egy nappal korában a képviselőház is elfogadta, szintén kétpárti támogatással, így az Biden elnökhöz kerülhet aláírásra.

A republikánusok az elmúlt napok politikai vitáiban élesen bírálták Joe Bident, azt állítva, hogy a kormányzati közvetítés kudarca után terhelte a kongresszusra a felelősséget. Az elnök hétfőn közleményt tett közzé, amelyben szakszervezet-párti elnöknek nevezte magát. Ennek ellenére sok millió amerikai munkahelyre hivatkozva közölte, hogy kénytelen felülírni a rendes eljárásmódot, és a kongresszusra bízva, hogy elfogadja a szakszervezetek és vasúti munkaadók között korábban született előzetes megállapodást, ami gyakorlatilag lehetetlenné teszi a sztrájkot.

Az öt évre szóló előzetes egyezség, amelyet még szeptemberben fogadtak el, 24 százalékos bérfejlesztésről és egyéb jutatásokról szól, ugyanakkor hiába követelte több érdekképviseleti szervezet, nem tartalmazza, hogy évente hét nap fizetett betegszabadság járjon a dolgozóknak. A betegszabadság szabályozásáról a kongresszus külön jogszabályban dönt.

A 12 nagy vasutas szakszervezet közül négy utasította el korábban a megállapodás aláírását, ami azt jelentette, hogy az nem léphetett hatályba, és a teljes vasúti hálózat leállásához vezethetett volna.

A vasúti közlekedés leállása, napi hétmillió utas és 6300 vagonnyi áru szállítását bénítaná meg.

HVG

HVG-előfizetés digitálisan is!

Rendelje meg a HVG hetilapot papíron vagy digitálisan, és olvasson minket bárhol, bármikor!