A tisztán elektromos meghajtás kiválóan passzol a kifejezetten városi használatra szánt parányi mikroautókba, melyek hangtalanok, gyorsan, rövid idő alatt feltölthetők. És sajnos elég drágák.

A Daimler konszernhez tartozó Smart márka első kétszemélyes miniatűr járgányai 1998-ban gördültek ki az utakra. 2007-ben kijött a második generáció, melyet 2014-ben követett az aktuális harmadik széria, ami egészen mostanáig csak háromféle benzinmotoros változatban volt kapható. Most azonban megérkezett a sokak által várt tisztán elektromos verzió, a gyártó történetében új korszakot nyitó Smart Electric Drive. Így jelenleg a Smart az egyetlen olyan autógyártó, mely az összes modelljét kínálja mind benzines, mind elektromos változatban. A franciaországi menetpróbán lehetőségünk volt meghajtani a két- és négyszemélyes autóikat.

Tettük mindezt annak apropóján, hogy ez az első elektromos széria, melyet Magyarországon is forgalomba hoz a vállalat. Nem érdemes szomorkodni amiatt, hogy a korábbi e-Smartok nem voltak elérhetők nálunk, ugyanis az elektromos hajtáslánc körülbelül mostanra vált olyan kifinomulttá, hogy komolyabb kompromisszumok nélkül használható legyen a hétköznapokban. A 2007-ben mindössze 100 példányban legyártott első Smart Electric Drive-hoz képest a most kijött vadonatúj modell kétszer nagyobb teljesítményű, harmadával nagyobb kapacitású és akár négyszer gyorsabban feltölthető.

©
©

Kívül nem sok jel utal arra, hogy benzin helyett amperek hajtják a törpét. De a közelebbi megfigyelők azért rájöhetnek: elöl és hátul egy-egy szolid "eletcric drive" felirat árulkodik, oldalt, a B-oszlopon pedig egy konnektoros logó van.

Belül viszont annál több az elektromosságról árulkodó jel. A sofőr melletti A-oszlopnál lévő forgatható körműszer a telepek töltöttségi szintjét, illetve az aktuális energiafogyasztást és töltést mutatja.

©
©

Folyamatos vált(oz)ás

Egy ilyen modern városi elektromos autóban furcsán veszi ki magát a hagyományos kézifékkar, illetve a slusszkulcsos indítás – pedig mindkettő belekerült. Utóbbit elforgatva mindössze annyi történik, hogy megjelenik egy "ready" felirat a műszerfalon, és ha a sebváltókart D-be húzzuk, máris indulhatunk. (Persze a kéziféket sem árt kioldani előtte.)

©

A korábbi Smartok buta és lassú robotizált váltóját az aktuális generációnál végre lecserélte a gyártó, de még az új automataváltónál is sokkal jobb, hogy az elektromos Smartokban egyáltalán nincs váltó. Helyette csak egy menetirányváltót kapunk: ha tolatni szeretnénk, akkor egyszerűen az addigival ellentétes irányban forog a motor. Nincs váltási késedelem és idegesítő fejbiccentés a váltásoknál, az erőátvitel folyamatos. Ráadásul mivel a 160 Nm-es maximális nyomaték már 0 fordulatszámtól rendelkezésre áll, a közlekedési lámpáknál történő indulásokkor az első métereken szinte lehetetlen legyorsulni az elektromos Smartokat.

A kis benzinmotorok zajától is meg vagyunk kímélve, ezúttal maximum csak a szél- és a súrlódási zaj jut el a hallószerveinkhez. Mivel a gyalogosok alig hallják az elektromos Smart közeledését az USA-ban alapfelszereltség, Európában pedig opcionális extra a sebesség növekedésével erősödő külső hangjelzés.

©

160 kg = 120 km

A hátsó kerekeket egy 81 lóerős léghűtéses Renault elektromotor hajtja, mely az utascella alatti 17,6 kWh-s akkumulátorból nyeri az energiát. A korábbi aksipakknál 20 kilogrammal könnyebb, de még így is 160 kilogrammos telepet dél-koreai cellákból egy Daimler tulajdonban lévő német vállalat készíti. A négyszemélyes Smartban azért nincs a kétszemélyesénél nagyobb akkumulátor, mert az jelentősen megnövelné a kocsi tömegét, pedig a nagyobb térfogat rendelkezésre állna. Az erősen optimista NEDC szabvány szerint 160 kilométeres hatótávolságra számíthatunk a kétszemélyes modelltől, ami tapasztalataink szerint a gyakorlatban 100-120 kilométert jelent. Ez első hallásra nem tűnik soknak, de egy városi törpeautó esetében alapvetően korrektnek mondható. A négyszemélyes változat az említettnél néhány százalékkal rövidebb hatótávval bír.

©

A kiviteltől függően 11,5-12,7 másodperces 0-100-as gyorsulás a városi közlekedés során élvezetes közlekedést tesz lehetővé. A maximális tempó papíron 130 km/h-ra van limitálva, mi autópályán az óra szerint maximum 140-nel tudtunk repeszteni. Ennél a tempónál már fokozottan érződik a rövid tengelytáv miatti gyengébb egyenesfutás, a kanyargós vidéki utakon viszont egyáltalán nem éreztük billegősnek a nem pont ide szánt kis Smartokat. Ebben fontos szerepe van annak, hogy a legalulra rögzített, hűtött-fűtött akkumulátor egyfajta tőkesúlyként viselkedik.

©

Feltöltődés

Ütközéskor a rendszer automatikusan áramtalanítja magát, és ez a biztonsági funkció akkor is él, ha a mi töltés alatt lévő parkoló Smartunkba csapódik bele egy másik jármű.

Ha egyszerűen egy otthoni 230 Voltos dugaljra csatlakoztatjuk az autót, akkor 0-ról 80 százalékra 6 óra alatt tölthető fel az akkumulátor (teljes feltöltés: 9,5 óra). Amennyiben beruházunk egy a gyártótól megvásárolható falitöltőbe, akkor 7,2 kW, illetve 22 kW esetén 3,5 órás, illetve alig 45 perces 0-80-as gyorstöltést kapunk. A piaci bevezetéskor a leggyorsabb töltési megoldás sajnos még nem lesz elérhető, arra őszig várnunk kell.

©

A telepre 8 év és 100 ezer kilométer garanciát vállal a Smart, és mint megtudtuk, a kijelölt szakszervizekben egyszerűen meg tudják oldani az akkumulátorcserét. Fékezéskor természetesen működik a rekuperáció, vagyis az energiavisszanyerés. A motorfék alaphelyzetben elég gyenge, Eco módban már erősebb, de még mindig nem annyira, mint például a BMW i3 esetében.

App is van hozzá

Minden elektromos Smarthoz alapáron jár a benzines modellekhez várhatóan később elérhető Smart Control szolgáltatás. Ez áll egyrészt a folyamatos online kapcsolatot biztosító fedélzeti modulból, másrészt pedig egy az okostelefonunkon, tabletünkön vagy számítógépünken futó alkalmazásból. Utóbbi segítségével bármikor és bárhonnan lekérhető az autó pontos tartózkodási helye, akkumulátorának aktuális töltöttségi szintje, a vele megtehető maximális távolság és a következő kötelező szerviz esedékessége.

Természetesen a töltés távolról történő időzítésére is lehetőség nyílik, ezenkívül pedig az utastér előhűtése és előfűtése is megoldható ily módon. Néhány extra kilométert nyerhetünk azzal, ha nem az elindulást követően klimatizáljuk az autót, hanem még akkor, amikor az a töltőre van csatlakoztatva.

A Smart Control használata az első 3 évben ingyenes, utána pedig előfizetéses rendszerben érhető el.

©

Ready to

A Smartok érdekessége a Németországban több száz ügyfél bevonásával tesztelés alatt álló Ready to Drop szolgáltatás. Ennek lényege, hogy az autók apró, mintegy 260 literes csomagtartója csomagkézbesítési pontként is funkcionálhat. Amennyiben megrendelünk egy terméket az interneten, akkor a Smartunkat kell kiválasztani kézbesítési helyként, és miután megadtuk a kívánt időpontot, a DHL már teszi a is a dolgát. Amikor a vállalat munkatársa a kocsi mellé érkezik, az adott időintervallumban ki tudja nyitni a csomagtartót, és oda be tudja helyezni a küldeményt, végül pedig magától bezáródik az autó.

Szintén elég újszerű a Ready to Share nevű autómegosztási lehetőség, amivel családtagjaink, barátaink és ismerőseink körében tehetjük elérhetővé városi kisautónkat. Az okostelefonos alkalmazásban előre egyeztetett időpontban a meghatalmazott személy a mobiljáról ki tudja nyitni a kocsit, és használatba tudja venni azt. A jelenleg belső tesztelés alatt álló megoldás révén a különböző használati költségek (energia, szerviz, biztosítás stb.) egyszerűen kiszámolhatók, illetve megoszthatók a sofőrök között.

©
©

Verdikt

Az immár több mint két évtizedes múltra visszatekintő elektromos Smart projekt végre révbe érni látszik, és ezzel egy időben hazánkba is megérkeznek a környezetet lokális szinten egyáltalán nem szennyező mikroautók. A Magyarországon a második negyedévtől kapható Smart Electric Drive modellek hivatalos listaára egyelőre még ismeretlen, azonban nagyjából azzal számolhatunk, hogy az állami támogatás igénybevételét követően mintegy 5,5 millió forintos áron lesz hazavihető a legolcsóbb ilyen kocsi. Összehasonlításképp, a teljesen fapados, manuális váltós benzines Smart Fortwo alapára jelenleg 2,8 millió forint.

Pozitívum: fürge városi kisautó, helyi környezetszennyezés nélküli hangtalan jármű, rekord kicsi fordulókör, gyorstöltési lehetőség, okostelefonos extra szolgáltatások.

Negatívum: régimódi kézifék és slusszkulcs, kicsi csomagtartó, magas ár.

©
©

Ha máskor is tudni szeretne hasonló dolgokról, lájkolja a HVG Autó rovatának Facebook-oldalát.