szerző:
hvg.hu

A magyar tanulók a nemzetközi átlagnál fáradtabbnak érzik magukat, minden ötödik diák szinte mindennap éhesen megy iskolába. Az iskolát a magyar tanárok kevésbé érzik biztonságosnak, mint amit e téren a nemzetközi átlag mutat.

A 4.-es tanulók olvasás-szövegértési teljesítményét mérő vizsgálat főbb eredményeiről itt írtunk korábban. Mutattunk néhány, főleg a szülőknek megfontolandó ábrát is arról, mit tud tenni, hogy jobb olvasó legyen a gyerek.

A vizsgálat (amelynek részletes elemzése itt található) háttérkérdéseiből az is kiderül, a tanulók mennyiben szenvednek hiányt az alapvető szükségleteikben.

Szinte minden diák fáradt

Hazánkban a 4. évfolyamos diákok 43 százaléka mindennap vagy szinte mindennap fáradtnak érzi magát, 48 százaléka néha, és mindössze 9 százalékuk nem panaszkodik fáradtságra. (A nemzetközi átlag 32, 50, 18 százalék)

Minden ötödik diák éhes

Ennél még aggasztóbb adat, hogy a magyar diákok 19 százaléka mindennap vagy szinte mindennap éhesen érkezik az iskolába. Ez akkor is durva, ha a nemzetközi átlag ennél is rosszabb: 26 százalék. Magyarországon e mellett a diákok 44 százaléka néha éhes (a nemzetközi átlag 41 százalék).

Csak a diákok fele van teljesen biztonságban

A vizsgálat megkérdezte a tanárokat és az igazgatókat arról is, mennyire jellemzőek az adott intézményre a fegyelmezési és biztonsági problémák. A válaszok alapján három kategóriába sorolták be a tanulókat (biztonságos és fegyelmezett, valamennyire biztonságos és fegyelmezett, nem biztonságos és fegyelmezett).

A nemzetközi átlag szerint a tanulók többsége (62 százalék) olyan iskolába jár, amelyet a tanárok biztonságosnak és fegyelmezettnek ítéltek meg. A magyar helyzet ennél rosszabb: itt a tanárok szerint csak a tanulók 51 százaléka jár biztonságos iskolába, 46 százalékuk kisebb biztonsági és fegyelmi problémákkal küszködő iskolában tanul. (A nemzetközi átlag e kategóriába 35 százalék.)

Mind Magyarországon, mind az összes megkérdezett ország átlagában a tanulók 3 százaléka jár nem biztonságos iskolába – vélik a tanárok. Az igazgatók válaszai viszont azt mutatják, hogy a magyar diákok 6 százaléka tanul nem biztonságos iskolában. (A nemzetközi átlag az igazgatók szerint 8 százalék.)

A pedagógusok tapasztalatai alapján egyébként a leginkább biztonságos és fegyelmezett oktatási légkör Kazahsztánban, Grúziában, Azerbajdzsánban van, az európai országok közül pedig Észak-Írország és Anglia emelkedik ki. Magyarország jóval a nemzetközi átlag alatt van e téren.

Érdekesnek találta cikkünket?
Legyen HVG pártoló tag!

A HVG Pártoló Tagság programja az első olyan kezdeményezés, aminek keretében az olvasóink közelebb kerülhetnek szerkesztőségünkhöz és támogatásukkal segíthetik, hogy újságírói munkánkat továbbra is az eddig megszokott magas színvonalon végezhessük. Tagjainknak heti exkluzív hírlevelet küldünk, rendezvényeket kínálunk, a könyveinkre és egyéb termékeinkre pedig komoly kedvezményt adunk. Támogatóként már heti egy kávé árával is hozzájárulhat a minőségi újságíráshoz! „Amikor annyira eluralkodik a mindennapi életünkön a virtualitás, üdítő igazi emberi kapcsolatokat építeni.”
K. Erna – Pártoló tag


„Régóta olvasom a HVG-t és cikkei között mindennap találok érdekfeszítőt!”
H. Szabolcs - Támogató
Csatlakozzon programunkhoz, támogassa munkánkat egyszeri hozzájárulással vagy fizessen elő a hetilapra!
A HVG Pártoló Tagság programja az első olyan kezdeményezés, aminek keretében az olvasóink közelebb kerülhetnek szerkesztőségünkhöz, és támogatásukkal segíthetik, hogy újságírói munkánkat továbbra is az eddig megszokott magas színvonalon végezhessük. Támogatóként már heti egy kávé árával is hozzájárulhat a minőségi újságíráshoz! Csatlakozzon programunkhoz, támogassa munkánkat egyszeri hozzájárulással vagy fizessen elő a hetilapra!