szerző:
hvg.hu

A magyar tanulók a nemzetközi átlagnál fáradtabbnak érzik magukat, minden ötödik diák szinte mindennap éhesen megy iskolába. Az iskolát a magyar tanárok kevésbé érzik biztonságosnak, mint amit e téren a nemzetközi átlag mutat.

A 4.-es tanulók olvasás-szövegértési teljesítményét mérő vizsgálat főbb eredményeiről itt írtunk korábban. Mutattunk néhány, főleg a szülőknek megfontolandó ábrát is arról, mit tud tenni, hogy jobb olvasó legyen a gyerek.

A vizsgálat (amelynek részletes elemzése itt található) háttérkérdéseiből az is kiderül, a tanulók mennyiben szenvednek hiányt az alapvető szükségleteikben.

Szinte minden diák fáradt

Hazánkban a 4. évfolyamos diákok 43 százaléka mindennap vagy szinte mindennap fáradtnak érzi magát, 48 százaléka néha, és mindössze 9 százalékuk nem panaszkodik fáradtságra. (A nemzetközi átlag 32, 50, 18 százalék)

Minden ötödik diák éhes

Ennél még aggasztóbb adat, hogy a magyar diákok 19 százaléka mindennap vagy szinte mindennap éhesen érkezik az iskolába. Ez akkor is durva, ha a nemzetközi átlag ennél is rosszabb: 26 százalék. Magyarországon e mellett a diákok 44 százaléka néha éhes (a nemzetközi átlag 41 százalék).

Csak a diákok fele van teljesen biztonságban

A vizsgálat megkérdezte a tanárokat és az igazgatókat arról is, mennyire jellemzőek az adott intézményre a fegyelmezési és biztonsági problémák. A válaszok alapján három kategóriába sorolták be a tanulókat (biztonságos és fegyelmezett, valamennyire biztonságos és fegyelmezett, nem biztonságos és fegyelmezett).

A nemzetközi átlag szerint a tanulók többsége (62 százalék) olyan iskolába jár, amelyet a tanárok biztonságosnak és fegyelmezettnek ítéltek meg. A magyar helyzet ennél rosszabb: itt a tanárok szerint csak a tanulók 51 százaléka jár biztonságos iskolába, 46 százalékuk kisebb biztonsági és fegyelmi problémákkal küszködő iskolában tanul. (A nemzetközi átlag e kategóriába 35 százalék.)

Mind Magyarországon, mind az összes megkérdezett ország átlagában a tanulók 3 százaléka jár nem biztonságos iskolába – vélik a tanárok. Az igazgatók válaszai viszont azt mutatják, hogy a magyar diákok 6 százaléka tanul nem biztonságos iskolában. (A nemzetközi átlag az igazgatók szerint 8 százalék.)

A pedagógusok tapasztalatai alapján egyébként a leginkább biztonságos és fegyelmezett oktatási légkör Kazahsztánban, Grúziában, Azerbajdzsánban van, az európai országok közül pedig Észak-Írország és Anglia emelkedik ki. Magyarország jóval a nemzetközi átlag alatt van e téren.