Varga Szabolcs
Varga Szabolcs

Az anyukák szülés utáni elhelyezkedési problémájára kereste a megoldást Vida Ági, aki végül egy olyan vállalkozásfejlesztései programot hozott tető alá, hogy ezért nemrég Európa legjobbjának választották a maga kategóriájában. Nem meggazdagodni akart, hanem egy társadalmi problémára választ adni. A Gazdagmami sikersztorija.

Dubajba költöző nőknek segített a Nők külföldön oldalt működtető anyuka mindenféle olyan tippel, amely a külföldre került aráknak segített beilleszkedni az idegen környezetbe. Egy másik anyuka a D kosár feletti melltartókkal örvendeztette meg azokat, akik az átlagnál nagyobb méreteik miatt eddig nehezen találtak maguknak fehérneműt. Ez csak kettő a több mint 1700 mikrovállalkozás közül, akik a Vida Ági-féle Gazdagmami Kft. szárnyai alól kerültek ki az elmúlt néhány évben. Ráadásul nemcsak a cég statisztikái meggyőzőek, de a vállalkozást az Európai Unió is elismerte, és nemrég fődíjjal jutalmazta a Díj az Európai Vállalkozások Ösztönzéséért uniós versenyén. A Nápolyban megrendezett döntőben egyébként a szintén magyar Design Terminált is maga mögé utasította, így lett a díj történetében az első magyar befutó.

Már a gyes alatt kezdődik a vaterázás

Gyakori probléma a nők életében – ahogy a munka világában is – a szülés utáni munkavállalás, mind álláskeresés, mind gyereknevelés szempontjából. Kézenfekvő megoldás lenne a távmunka, amit baba mellől is lehet végezni, csak éppen kevés ilyen van, azokról is rövid úton kiderül, hogy valójában üzletkötést és hálózatépítést kínálnak, ezért aztán általában már a gyes alatt elkezdődik a vaterázás, például a gyerek kinőtt holmijainak az eladása.

Díjátadó Nápolyban
©

Ezt a problémát igyekezett megelőzni Vida Ági, aki második terhessége után belevágott saját vállalkozásába, ami pont az említett nehézkes elhelyezkedési lehetőségekre kínál alternatívát. Egy bank alkalmazottjaként második gyermekével terhesen ugyanis azt látta, hogy a recepción is mesterdiplomás közgazdászok ülnek, így erős kételyei támadtak a szülés utáni visszatéréssel kapcsolatban. „Nem csak versenyképességemet illetően voltak aggályaim, de egyre kevésbé lelkesen járkáltam be Gyálról a Bimbó útra” – mesél a vállalkozás létrejöttének kényszerítő tényezőiről a Gazdagmami alapítója, aki első vállalkozásának – a gyerekneveléssel kapcsolatos online pszichológiai tanácsadás – tapasztalataiból tudta, hogy az utódok nevelését nem könnyű összeegyeztetni a nyolcórás munkavégzéssel, sokkal nagyobb igény volna – akár – részmunkaidős, otthonról végezhető állásokra.

A pszichológusnak tanult anyuka már 2007 óta vezette a Kismamablogot, ahol a gyermeknevelés tapasztalatairól osztotta meg tanácsait, de 2008-tól – a blog sikerén felbuzdulva – egy másik blogba, a Gazdagmami címűbe vágott bele, ahol arról számolt be, hogy hogyan osztja be idejét, és hogy hogyan boldogulhatnak a hozzá hasonló helyzettel szembesülő anyukák. Vida Ági célja elsősorban az volt, hogy átadjon valamit, ami szerinte hiányzik a magyar anyukákból, ez pedig a vállalkozói szemlélet. A Gazdagmamin egy ingyenes hírlevélre lehet feliratkozni, ahol vállalkozói tanácsokat kap az érdeklődő, plusz az alapító által jegyzett tankönyveket. Ha megjön a kedv a vállalkozáshoz, be lehet fizetni egy alaptanfolyamra 40 ezer forintért, plusz vannak kiegészítő tanfolyamok.

A legtöbb továbbképző tanfolyamot a fővárosban vagy a megyeszékhelyen tartják, ahova először is oda kell utazni, másodszor pedig ezek általában kétnapos képzések, ennyi idő pedig aligha elég, hogy az ember szemléletmódja megváltozzon. A Gazdagmamin éppen ezért négy hónapos tanfolyamokra lehet befizetni, ahol rövid, 15-20 perces előadások vannak, azonban napi rendszerességgel, amikben végigveszik a vállalkozói léttel kapcsolatos összes témát onnantól kezdve, hogy „nincs ötletem”, hogy hogyan kell egy piacot megvizsgálni, és megtalálni azt a rést, amire van igény, majd tovább a kivitelezésre, ahol marketingstratégiáktól a weblapfejlesztésig minden terítékre kerül.

©

Kismamatestben vállalkozói én, 50 éves nők is keresik

De hogy hogyan lett a pszichológusi diplomával rendelkező bankalkalmazottból üzletfejlesztési mentor? Hát pontosan erről szól a Gazdagmami. Vida Ági autodidakta módon megtanulta, mi kell ahhoz, hogy elindítsa a kismamablogot és a ráépülő tanácsadói szolgáltatást, és ezt kínálja a Gazdagmamit olvasóknak is: saját vállalkozás indításának lehetőségét a nulláról.

Ma már évente 4 ezren végzik el a tanfolyamot, akik közül több mint 1700-an a tanfolyam hatására indítottak el vállalkozásukat. Ezek között találjuk a Meskát, ami egy olyan online kézműves piactér, ahol kezdetben csak pár tucat árus kínálta kézzel készített termékeit, mára viszont 3600 művész és alkotó kap lehetőséget, hogy munkáit pénzzé tegye. Az oldalt havonta több mint félmillióan töltik le. De innen került ki a háziorvos blog is, amit 2010 óta vezet Ipolyi-Topál Gitta háziorvos, és rögtön a következő évben el is nyerte a Goldenblog verseny Életmód kategória I. díját, idén pedig az „Az év Egészségügyi kommunikációs szakembere” díjat. Tavaly pedig elindította Lásd el a bajod néven online tanfolyamát is. A sikeres példákat szaporítja a 2013-ban és 2014-ben is az Év Anyavállalata versenyen különdíjas Mamarazza fotó, ahol kisgyerekes anyukák tanulhatják meg, hogyan fotózzák otthon, stúdiófelszerelés nélkül a gyermeküket, vagy a Mérlegképes Tanoncok Oldala, ami a számvitelben gyengélkedő iskolásoknak nyújt segítséget és már több mint 4 ezer követővel rendelkezik a legnépszerűbb közösségi oldalon.

Az új blog olvasói nagyjából megegyeztek a kismamablog látogatóival, de idővel egy másik réteg is elkezdte növelni a kattintások számát, méghozzá az 50 feletti nők, akik mind elhelyezkedés, mind családi állapot szempontjából hasonló cipőben járnak, csak nekik nem kisbabájukról, hanem adott esetben az idős szüleikről kell gondoskodniuk, a vége ugyanaz: kiesnek a munkaerőpiacról.

Business startup for mothers?

Általában ott hibázzák el az emberek, hogy valami forradalmi, új ötlettel akarnak előállni, pedig ehelyett azt kéne vizsgálni, hogy hol vannak réspiacok, mi az az igény, aminek kiszolgálására egy vállalkozást lehet építeni, vallja a nemrég Európában is nívós díjat elnyert vállalkozó. „Vidéken tartottam előadást, amire egy idős bácsi is beült, majd a program végén jelentkezett és elmesélte, hogy ő karbantartóként dolgozik a közmunkaprogram keretében, de a Gazdagmami hírlevelek ösztökélő hatására és számítástechnikai ismeretire alapozva elindított egy tanfolyamot, ahol át tudja adni ezt a tudást. Az első tanfolyamra 20-an jelentkeztek” – hoz példát Vida Ági, a vállakozó szellem megnyilvánulására. De olyan ügyfele is van, aki az átlagosnál nagyobb kosárméretű nőknek árul – D-től O kosárig – melltartót. „Ez is egy olyan speciális réspiac, amivel egy nagy cég nem foglalkozik, mert túl szűk metszetről van szó, ellenben egy főnek vagy egy családnak megélhetést ad.” A példák sora befőzést tanító kisnyugdíjastól a Dubajba házasodott magyar nők eligazodását segítő szolgáltatásig terjed.

A nápolyi díjátadón is sokan célozgattak rá, hogy a Gazdagmami intézménye hasonlóan működik, mint egy startup inkubátorház, ahol ígéretes vállalkozásokat és ötleteket istápolnak, de Vida Ági szerint lényegi különbség, hogy náluk az alapmotiváció más, ahogy a cél is. Amíg egy startupnál a minél gyorsabb globális növekedést tűzik zászlóra, addig a Gazdagmami egy társadalmi problémára keresett megoldást, és a vállalkozói szemlélet felébresztésével segít munkához olyanokat, akik egyébként nehezen vagy csak súlyos kompromisszumokkal jutnának álláshoz. „A nők, anyukák nem úgy gondolkoznak, hogy mi lehetne az, amivel megszerzem az első milliómat, ők arra törekednek, hogy megélhetést teremtsenek maguknak, aztán ha ez sikerül, jöhet a következő lépés” – mutat rá a különbségre Vida Ági.

Gazdagmami inkubátorháza
©

Az újdonsült vállalkozóknak Gazdagmami „inkubátorházának” elhagyása után még van konzultációs lehetőségük, illetve egy 1700 fős zárt csoportban meg tudják osztani gondjaikat, ötleteiket, amire a közösség tagjai aktívan visszajeleznek. A konzultáció lehet személyes vagy Skype-on lefolytatott. Előbbi 40 ezer forint per óra, utóbbi valamivel olcsóbb.

A tinédzserek eligazítása is felkerült a szolgáltatások sorába

Két évvel ezelőtt a férje is otthagyta a légirendészetet és beállt a családi vállalkozásba, ami mára 11 fősre bővült, hogy a szaporodó operatív tevékenységeket el tudják látni. „Működik egy ügyfélszolgálat, ahol az ügyfelek kezelése mellett kisebb technikai segítséget is nyújtunk, hiszen a kezdő kisvállalkozók nem engedhetik meg, hogy például egy céggel csináltassák meg a honlapjukat, ezért ezt is megtanítjuk nekik, azonban előfordulhat, hogy valahol elakadnak – ilyenkor ott az ügyfélszolgálat.” A blogbejegyzések idővel oda fejlődtek, hogy 2011 óta három könyvét is kiadták Vida Áginak, ami közül kettőt már saját kiadásban forgalmaztak. „A Gazdagmami Kft. alatt fut az egyik, a Kismamablog Kft. alatt a másik blog, illetve a hozzájuk tartozó szolgáltatás, a rendezvényszervezés pedig egy külön kft. alá tartozik, mert a kiadói tevékenységnek csak 5 százalék az áfája, ezért ezt érdemes volt külön cégben kezelni" – magyarázza az alapító. A cégcsoport dinamikusan fejlődik, tavaly 63 milliós bevételt generált, idén 100 millió fölött várják a befolyó összeget. Az Opten cégadatbázis adatai alapján tavaly a 3 cég együtt 6 millió forintos nyereséget termelt.

Jól mutatja a cég rugalmasságát, hogy miután sok tinédzser kezdte el bombázni a Kismamablogot terhességre vonatkozó kérdésekkel, gyakorlatilag – non-profit alapon – a tanácsadást felvették a szolgáltatási listába, és mára az egyik munkatárs ideje nagy részét a válaszadással, a fiatalok eligazításával tölti.

Van még kiaknázatlan lehetőség a magyar piacon is

A startup a történetben végül is maga a Gazdagmami Kft., amely mivel egy globális problémát karolt föl, így világszerte megvannak az ügyfelei, csak egyelőre magyar nyelvű a szolgáltatás, de ez ügyben is történtek már előrelépések. Az idén például tartottak már Horvátországban magyar-horvát vállalkozói együttműködést, de Szlovákiában is vendégeskedtek, ahol szintén felkarolták a női vállalkozó mozgalmat és a mostani európai díjátadón is sikerült hasznos kapcsolatokat létesíteniük, amely jó alapot szolgálhat majd a nemzetközi piac meghódítására.

Az alapító azonban következő lépésnek mégsem a külföldi terjeszkedést látja, hanem egy olyan felület létrehozását, amelyen a korábbi ügyfeleket – akik már kiszerveznének valamilyen munkát – összehoznák az új ügyfelekkel, akik munkát keresnek. „Több távmunkaportál indult már Magyarországon, de ezek mérsékelt sikerrel találnak olyan cégeket, akik távmunkát kínálnak. Nálunk pedig ez házon belül megvan, csak össze kell kötni a keresletet a kínálattal” – vetíti előre a cég jövőjét Vida Ági.

Keressük a legjobb kisvállalkozói honlapot! Pályázzon jól működő honlapjával, részletekről itt olvashat, a pályázati űrlapot pedig itt találja!