szerző:

Miután hosszas egyeztetés után a kormány végül úgy döntött, hogy a taxisok mellett teszi le voksát és akár a rendszámtábla levételével is büntetheti az uberes sofőröket, az amerikai cég magyar képviseleténél a megdöbbenést követően válaszcsapásra készülnek.

Meglepetésként érte az Ubert a kormány tegnapi bejelentése, miszerint tárgyalják annak lehetőségét, hogy kivonhassák az uberes sofőrok kocsiját a forgalomból, miután múlt hét pénteken még az elektronikus számlájuk további finomításáról egyeztettek az adóhivatal és az Nemzetgazdasági Minisztérium (NGM) képviselőivel. „Múlt héten még arról beszéltünk, hogy milyen módosításokra van szükség az elektronikus számlánkkal kapcsolatban, hogy mindenben megfeleljünk az adóhatóság kívánalmainak, tegnap pedig már a gyermekpornóval egy kategóriába tartozó illegális tevékenységként tüntetnek fel minket” - ad hangot döbbenetének Fekete Zoltán, a cég itteni operatív tevékenységéért felelős vezetője. Azt is kifogásolja, hogy az államtitkár azt állítja, hogy a cég minden együttműködést megtagad, miközben pénteken még egy asztalnál ültek az NGM embereivel, még ha Fónagy János államtitkár akkor nem is volt jelen.

Nyomás alatt a kormány
©

Ezért a cégnél úgy döntöttek, hogy ők is hangnemet váltanak: indítanak egy online petíciót, aminek aláírásakor megy egy automatikus e-mail Seszták Miklós fejlesztési miniszterhez és Fónagy János államtitkárnak. Tehát minden szimpatizáns aláírása két elektronikus levelet generál, vagyis az Uber a tiltakozás gesztusa mellett a döntéshozók levelesládájának szétbombázásával ad nyomatékot ügyének.

A bürokrácia miatt is akadozhat az adatkiadás
Fekete Zoltán szerint a NAV adatbekérése egyébként sem a holland anyacéghez érkezik, ugyanis ehhez csak a holland adóhatóságnak van joga, így őket kell megkeresni ez ügyben. A holland adóhatóság eddig hat ország adatbekérését továbbította a céghez, de ezek közül egyik sem a magyar. Ennek ugyanakkor az is lehet az oka, hogy egyszerűen még nem dolgozták fel a kérést.

Fekete azt állítja, hogy nem igaz Fónagy azon kijelentése, hogy az Uber hollandiai központja minden együttműködést megtagadott, ugyanis tudomásuk szerint oda semmiféle megkeresés nem érkezett az Nemzeti Fejlesztési Minisztérium részéről. „Legutóbb közel egy éve tavasszal voltak itt egyeztetni a kormánnyal az anyacégtől és akkor épp hogy szorgalmazták a további együttműködést” – mondja Fekete, akinek van magyarázata a NAV-osok bankkártyáinak letiltására is. „Az Uber rendszerében van egy szoftveres ellenőrzési mechanizmus, egy úgynevezett fraud prevention, vagyis csalás megelőzési rendszer, ami minden gyanús tevékenység kapcsán automatikusan felfüggeszti a felhasználót, például ha rövid időn belül sokszor rendel autót egymás után, majd azokat lemondja, vagy például ha különböző országokból rendel autót rövid időn belül. Ha ilyen történik, és valaki ezt sérelmezi és felveszi velünk a kapcsolatot, a helyzet tisztázása után a kollégák újra aktiválják a felhasználói fiókot. Azt nem tudom, hogy a NAV-ellenőrök estében mit talált problémásnak az algoritmus, de már újraaktiváltuk őket” – mondja Fekete. Pedig az államtitkár éppen a fenti problémákra hivatkozva indokolta a keményebb kormányzati fellépést.

Fekete szerint más egyéb tárgyi tévedés is volt Fónagy tegnapi bejelentésében, például az, hogy az Uber feketepiaci tevékenységet folytat, hiszen szerinte a kizárólagos elektronikus fizetési lehetőség miatt könnyedén követhető a pénzmozgás, és február elsejétől csak olyan sofőr található a rendszerükben, aki rendelkezik vállalkozói adószámmal, továbbá a már említett elektronikus számlának köszönhetően – amit a múlt hét pénteki NAV-os egyeztetésnek megfelelően a hetekben finomhangolnak – már a számlaadási kitételeknek is megfelelnek. Így értetlenül áll az előtt a kijelentés előtt, hogy „az Uber-sofőrök semmilyen előírást sem tartanak be”. Azt ugyanakkor elismeri, hogy még nem minden sofőr vett részt a taxisoknak egyébként kötelező személyszállítási tanfolyam és egészségügyi vizsgálaton, de mint mondja, folyamatosan zajlik utólagos képzésük.

A jelenlegi előterjesztés nemcsak a rendszámtábla elvételével fenyegeti az ubereseket, de többszázezres bírságokat is kilátásba helyez, sőt Fónagy szerint már eddig is kiosztattak büntetéseket, volt, akit 800 ezerrel vágtak meg. Fekete szerint ez is érdekes, hiszen nekik nincs tudomásuk arról, hogy a rendőrség bírságolt volna, utoljára tavaly decemberben kaptak információt olyanról, aki nem felelt meg a BKK által végzett ellenőrzésen, de ez esetben is fellebbezés történt és jelenleg is zajlik az eljárás. „Különösen érdekes, hogy Fónagy rendőröket említ, miközben ezeket az ellenőrzéseket a BKK emberi végzik, a bírságot pedig a taxisrendelet is 600 ezer forintban maximálja” – teszi hozzá Fekete. Továbbá felmerül, hogy a BKK embereinek egyáltalán van-e jogosultságuk kivonni egy autót a forgalomból.

Ugyanakkor az kétségtelen, hogy bármennyire is próbál az Uber megfelelni az előírásoknak, legfőbb versenyelőnye abból származik, hogy alá megy a taxisrendeletben meghatározott áraknak, mivel nem tarja azt érvényesnek magára. Fekete azzal védekezik, hogy ők nem fuvarközvetítők, hanem egy informatikai szolgáltatást nyújtó cég. „Jelenleg az Európai Bíróság előtt van az ügy, hogy pontosan minek minősül az Uber tevékenysége, az ottani döntéstől függ, ami valószínűleg precedens értékű lesz” - mondja Fekete.

A kormány a taxisok pártjára állt
©

A céget adózás szempontjából is folyamatos támadások érik, bár részben érthetetlen, hogy amíg néhány hete a NAV is közétett honlapján egy segédletet a sofőrök adózását segítendő, tegnap adóelkerülőnek bélyegezték őket. „Mi úgy szerződünk az alvállalkozóinkkal (a sofőrökkel), hogy ők vállalják a szerződésben, hogy tevékenységük után adóznak. Február elsejétől már csak olyan sofőr van rendszerünkben, aki rendelkezik vállalkozói adószámmal és nemsokára az elektronikus számláink is mindenben megfelelőek lesznek a NAV iránymutatásainak. A folyamat teljesen transzparens, a tényleges adófizetés ellenőrzésének feladata pedig már nem a mi asztalunk, de ehhez minden segítséget megadunk” – mondja Fekete.

Ugyanakkor az út árából a cég markát ütő 20 százalék esetében már nem ilyen kristálytiszta a helyzet, hiszen az egy holland cég bankszámlájára érkezik, tehát Magyarországon nem fizetnek adót, de a 444.hu szerint sehol máshol sem. Fekete az anyacég adópolitikájáról nem akart érdemben nyilatkozni, viszont azt megjegyezte, hogy a megfogalmazott kérdéseket ma már minden nagyobb vállalatnak fel lehetne tenni és nem Uber-specifikus dologról van szó. „Ez adószabályozási kérdés, aminek megváltoztatására tudtommal uniós szinten is vannak törekvések, de nem hinném, hogy az Uber magyarországi engedélyezéséhez vagy tiltásához ennek sok köze lenne, hiszen ilyen alapon rengeteg más multi tevékenységét is tilthatnák. Inkább egy viszonylag szűk csoport lobbi tevékenységéről van szó, amely ráerőszakolja akaratát a kormányzatra” – véli Fekete.