Nyersanyagpiaci kilátások 2025 második felére
Mi várható a piacokon a globális gazdasági bizonytalanság, a kereskedelmi háborúk és a geopolitikai konfliktusok időszakában?
Teljesen átírja az adózást a kormány: a régi adótörvényt még idén kidobják, és akár 2016. januárban életbe léphet az adózás új rendje. A koncepció lényegi eleme, hogy jó és rossz adózókra osztják az ügyfeleket, és a jó adózók számos könnyítést kaphatnak. Az adóhatóságot gyorsabb ügyintézésre sarkallnák, és erősítenék az NGM fennhatóságát a NAV fölött. Jelentősen bővítenék azoknak a körét, akiknek online kasszával kell dolgozniuk.
Elkészítette az új adózás alapjait lerakó programot az Államreform Bizottság a Figyelő Online értesülése szerint. Egyebek mellett azt javasolják, hogy 2017-től a NAV töltse ki a munkajövedelmet szerző adózók bevallását, de a lap kommentárja szerint ennél sokkal több van a koncepicóban: az átalakítás nyomán ügyfélbarátabb, szolgáltatóbb adóhatóság jöhet létre.
A hírportál másik írása szerint a régi adótörvényt hatályon kívül helyezik, hogy új alapokra helyezhessék a magyarországi adózást. Az új koncepció még ebben a félévben a kormány elé kerülhet, és az újrakodifikált Adózás rendjéről szóló törvény 2016. januártól életbe is léphet – mondta a lapnak Varga Mihály nemzetgazdasági miniszter.
A koncepció meghatározó eleme, hogy jó és rossz adózokra osztják az ügyfelek csoportját. Az adóellenőrzés határidejét például a megbízható adósok esetében hat hónapra rövidítenék, míg ma a végtelenségig hosszabbíthatják az ellenőrzéseket.
Kiterjesztené a koncepció a Nemzetgazdasági Minisztérium fennhatóságát a NAV felett. A minisztérium felülvizsgálhatná az adóhatóság belső szabályzatait, rendszeresen beszámoltatná a hatóságot, sőt előzetes véleményt is csatolhatna a határozatokhoz.
Késedelmes utalás esetén a NAV-nak több pénzt kellene visszafizetnie az adózóknak: a jegybanki alapkamat kétszerese helyett a négyszerese lenne a NAV-ot terhelő késedelmi kamat. Ha az adózó fellebbezésének igazat a hatóság, a NAV-nak a fellebbezési illeték ötszörösét, de legalább 250 ezer forintot kellene az adózó részére megfizetni.
Az online pénztárgépet alkalmazni kötelezett adózók köre új szolgáltatásokkal bővülne: éttermek, fényképészek, fodrászok, magánorvosok, állatorvosok, autószerelők és fitnesztermek is így adóznának.
A jó adósok körébe mintegy 470 ezer vállalkozás tartozik, az ő adózási kötelezettségük csökkenhet, idővel akár az önellenőrzésig is eljuthatnak. A jó adózok közé regisztrálni kellene, ez után az adóhatóság átfogó ellenőrzést tartana a jelentkezőnél, a későbbiekben a feddhetetlen cégek önként vállalnák a folyamatos adóhatósági konrtollt.
A kisebb jó adózók mulasztása esetén csökkentenék a szankciókat: az 50 százalékos küszöb az adóhiány 10-20 százalékra mehet le.
Mi várható a piacokon a globális gazdasági bizonytalanság, a kereskedelmi háborúk és a geopolitikai konfliktusok időszakában?
A szabályozás egyre szigorúbb, a megfelelés jogi kötelezettség és stratégiai kérdés is.
Van a kártyás fizetés elfogadásánál kevésbé költséges megoldás is már a piacon: a qvik rendszer használatával a költségek 30–40 százalékkal mérsékelhetők.
A bvk hosszú távú döntés, az adózási kérdéseket ezt figyelembe véve célszerű kezelni.
A szakértő szerint a megoldás nem egyszerű, de mindenképp létezik, és nem csak a szülés vagy az idő múlása hozhat enyhülést.
Most Lázár János tárcája már csak annyit közölt: elképzelhető, hogy felszedik a zenélő burkolatot.