Új taxirendelet jön: eltűnhet a Suzuki és az "Öreg Merci"

2011. szeptember 12., hétfő, 10:34 • Utolsó frissítés: 2011. szeptember 12., hétfő, 11:03
Szerző:


Címkék: ; ; ; ; ;

Néhány év múlva nem lesz elég négy ajtó és két tükör ahhoz, hogy egy autóval taxizni lehessen. A készülő jogszabály megszabja a taxiként használható kocsik méretét, korát és károsanyag-kibocsátását is. Szakértők szerint a rendelet miatt a mai taxik 20-30 százaléka kihullik.

Új szabályozás léphet életbe a taxizásra - tudta meg a hvg.hu. Jelenleg ugyanis még egy rendszerváltás előtt született jogszabály érvényes erre a szolgáltatási formára. A taxizás személyi, műszaki és pénzügyi feltételeit ma is egy 1989-es minisztertanácsi rendelet határozza meg, amely mostanra meglehetősen elavulttá vált. Bár a több mint két évtizedes rendelet is megszab bizonyos műszaki paramétereket, méretre vonatkozó feltételek ma például nincsenek a jogszabályban. Igaz, 2-3 ajtós autókkal a rendszerváltás idején sem lehetett taxizni, s a rendelet értelmében a taxikon két külső visszapillantó tükörnek kell lennie – a két tükör akkoriban még nem volt alapfelszerelés.

A ma még érvényes szabályozás meghatározza azt is, hogy a taxisoknak milyen tanfolyamot kell elvégezniük, milyen jogosítványt kell szerezniük, de előírás a taxis tevékenységet végző vállalkozó vagy vállalkozás pénzügyi teljesítőképessége is.

2015-től viszont csak olyan autót lehet taxiként használni, amelynek a tengelytávja legalább 2510 milliméter, csomagtartója pedig minimum 460 literes – mondta a hvg.hu-nak Metál Zoltán, az Országos Taxis Szövetség elnöke. A szabálymódosítás oka, hogy egységesebbé váljon a ma még nagyon heterogén taxiállomány.

Tíz évesnél idősebb járművel nem lehet majd utast szállítani

Fotó:

A Skoda maradhat, a Suzuki ugrik

A taxiként alkalmazható gépjárművek paramétereit a személyszállítási törvényhez kapcsolódó kormányrendelet rögzíti majd, és ezt egészíti ki a tervek szerint a főváros területén egy önkormányzati rendelet – közölte lapunkkal a Magyar Kereskedelmi és Iparkamara (MKIK) taxi szekciójának vezetője. Dudás Zoltán szerint józan elgondolás a taxik méreteinek megszabása, ami a nyomtávra, a tengelytávra, a kocsi magasságára, illetve a csomagtartó méretére vonatkozik majd.

A taxik méretének megszabása miatt a szakember szerint nem sok kocsi esik majd ki a forgalomból, legalábbis Budapesten; mint mondta, a fővárosban már ma sem nagyon jellemző, hogy alsó kategóriás autókkal taxiznának. Egy példa a taxisok által favorizált, kedvező ár-érték arányú Skoda Octavia, amely a középkategória közepén helyezkedik el; Dudás Zoltán szerint ez a kocsi méreteit tekintve alkalmas taxizásra, az ennél kisebb autók azonban már nem.

A Skoda Octavia tengelytávja 2578 milliméter, így ezzel a típussal, illetve a vele azonos kategóriájú autókkal a jövőben is lehet majd taxizni, de például az ugyancsak népszerű Suzuki SX4-essel már nem, mivel ennek tengelytávolsága egy centiméterrel kevesebb, mint az új előírás.

A Skoda Octavia maradhat az "iparban", kisebb társai már nem

Fotó:

Aki maradni akar, cserél

A jövőben azonban nemcsak a méretet, hanem a kocsik korát, valamint károsanyag-kibocsátását is szabályozzák majd. A tervek szerint 2013-tól csak 10 évnél fiatalabb, és legalább Euro III-as motorral működő autókkal lehet majd taxizni, 2015-től az Euro IV-es, 2020-tól az Euro V-ös motor lesz az előírás. A MKIK szekcióvezetője úgy látja: a rendeletnek ez a része már okozhatja a taxik egy részének – Dudás becslése szerint körülbelül 20 százalékának – kihullását.

Metál Zoltán szerint ez lehet 25-30 százalék is, a Budapesten közlekedő taxik átlagéletkora ugyanis hét év. A korra és a motorra vonatkozó szabályok tehát már 2013-ban életbe lépnek, a méret azonban csak 2015-től számít majd; a taxis szövetség elnöke úgy látja, ez elegendő idő arra, hogy a vállalkozók lecseréljék „méreten aluli” járműveiket.

Dudás Zoltán elmondta: jellemzően 10 évnél idősebb felső, vagy felső-középkategóriás autókat, például Mercedeseket, Audikat, VW Passatokat érint majd az új szabályozás. A készülő jogszabály azonban várhatóan hagy majd kifutási időt a régebbi, kevésbé korszerű autók használóinak – az MKIK szekcióvezetője szerint a vállalkozások ezalatt amúgy is lecserélnék az elöregedett autókat. Úgy fogalmazott: „aki a piacon akar maradni, az cserél”.

Különös tendencia az 1%-os felajánlások terén
Különös tendencia az 1%-os felajánlások terén

Civil szervezetek sokaságának működése kerül veszélybe, mert az adózók fele nem rendelkezik az 1%-ról. Ennek a furcsa „közömbösségnek” az okát kutatjuk.

Hirdetés
19 HOZZÁSZÓLÁS, MELYEK KÖZÜL A LEGFRISSEBBEK:
2012. június 5., 00:16 Gere Tamás

"Aztán még valami eszembe jutott; aki idén vásárolt két új suzukit, teljesítve ezzel a jelenlegi törvényi szabályozást, és tette ezt egy 7 éves lizing-szerződés keretein belül, az négy év múlva dögöljön éhen? Hogyan fogja lecserélni az autóit, ismerve a kedvező kamatozású hiteleket, melyekkel segítik a kisvállalkozókat..."

Húúú, még ha lassan is, de egyszer talán leesik az embereknek, hogy ez rohadtul nem érdekli ám őket. Nekik küldetésük van. Nekem már a 2/3-os választás előtt is tökéletesen világos volt. Akkor hülyének lettem nézve, pedig kézzelfogható érvekkel jöttem... mint például a stadion beléptető rendszer 10milliárdos küldetése, az Ezüsthajó története, vagy P. Péter figyelemreméltó teljesítménye a posztján, meg hasonlók. De az amúgy állandóan pesszimista magyar embertársaim, most valahogy nagyon optimisták lettek. Úgy érveltek ugyanis, hogy a kutyából márpedig lehet szalonna. Láss csodát: hát nem lett.

Ha eddig nem jött volna le, akkor elmondom. Három dolog van itt, és egyszerre megolható.
1.: Még mindig tartják a markukat a "magyar befektetők". Az elmúltnyolcév nagyon hosszú volt és sokba került. Ráadásul pont a közepében az a fránya válság és az eu-háború.
2.: Lesz majd egy "következőnyolcév". Az is hosszú lesz, sőt mitöbb. Jóval drágább.
3.: Népszerűsíteni kell az újonnan épült (és egyébként a a helyi polgármesterrel, Gyurcsánnyal, Bajnaival által tető alá hozott) autógyár termékeit, hogy kedvet kapjanak az idelátogatók a környező országokból. "Magyar tőkés" meg akad bőven aki "törvényesen nyert" pályázati pénzekből szívesen bevásárolna néhány "szabályoknak megfelelő" autót az említett márkából. A borítékolható nyereségből persze hajlandó a fenti két nemes küldetésre is áldozni.

Innen már remélem nem kell tovább írnom...

2011. október 21., 19:28 Zsolt Horvath

Sokkal könnyebb lesz egy jó szombat éjszaka után kitakarítani a hányást egy nagyobb tengelytávú kocsiból! Király!
Az is nagyon érdekelne, vajon a fodrászok, villanyszerelők, postások munkáját hány éves rendeletek szabályozzák?
Aztán még valami eszembe jutott; aki idén vásárolt két új suzukit, teljesítve ezzel a jelenlegi törvényi szabályozást, és tette ezt egy 7 éves lizing-szerződés keretein belül, az négy év múlva dögöljön éhen? Hogyan fogja lecserélni az autóit, ismerve a kedvező kamatozású hiteleket, melyekkel segítik a kisvállalkozókat...

2011. szeptember 15., 07:47 Ámon Antal

Szingapúrban se taxi, se más autó nem lehet tíz évesnél idősebb.
Igaz, ott tisztaság, rend és közbiztonság is van.

Hol vagyunk mi ettől, "röfögő elvtársak"?

2011. szeptember 13., 14:07 vip

Az új autók értékcsökkenése nagyobb, mint a régebbieké, emiatt drágulni fognak a taxi tarifák. Egy Octavia értékcsökkenése az első évben kb. 1.000.000 Ft, a negyedik évben viszont csak kb. 250.000 Ft. Ez átszámolva èvi 50.000 km éves futás mellett az első évben 20 Ft/km, a negyedik évben 5 Ft/km. A jelenlegi taxitarifák mellett (165-300 Ft/km) ez 10%-os ártényező is lehet.)

2011. szeptember 12., 21:55 akos

Ne rinyáljatok már, az utasnak is érdeke, hogy minél újabb, ezáltal gyaníthatóan megbízhatóbb taxik legyenek az utakon. A taxival nem csak elindulni kell, de épségben haza is érni.

Taki bácsi a szakadt Ladájával már nem menő :)

További 14 hozzászólás megtekintése »
Véleménye van? Ossza meg velünk!


Új taxirendelet jön: eltűnhet a Suzuki és az "Öreg Merci"




  Másolat Önnek

APRÓHIRDETÉSEK
tovább az apronet.hu-ra »
HVG HIRDETÉSFELHŐ
Hirdetés
HIRDETÉS
HVG ONLINE CSOPORT HÍREI
híreink RSS csatornái »
Keresse az újságárusoknál!
Előfizetek a HVG-re Előfizetek a DHVG-re

Ön korábban már belépett a HVG csoport egyik weboldalán. Ha szeretne ezen az oldalon is bejelentkezni, ezen a linken egy kattintással megteheti.

X