szerző:
hvg.hu
Tetszett a cikk?

A BKK megerősítette, hogy le kellett szerelni az 1-es villamos felújított szakaszán az új megállóhelyi oszlopokat. Nem volt megfelelő ugyanis a „totemoszlopok” betontalapzata. A kivitelező elismerte felelősségét, a táblákat garanciálisan cserélik.

Nemrég adták át az 1-es villamos eddig felújított szakaszát a Vörösvári úttól a Vágány utcáig. Ezen a részen teljesen átépítették a pályát, a felsővezetékeket, az áramellátó rendszert és a megállókat. Óbudán, a Vörösvári úton füves pályát alakítottak ki a régi betonrengeteg helyén. A zöld sáv feldobta a környéket, de a lakók többször panaszkodtak amiatt, hogy az éjszaka kellős közepén zúgott fel a fűnyíró.

MTI / Máthé Zoltán

A felújított szakaszon május elején indult el a tesztüzem, a műszaki átadásig azonban több hibát is találtak az új pályán.

A felújítást végző Városi Vasútépítő Konzorciumnak 14-ből összesen 12 síndilatáció környékén kellett a hibákat garanciálisan javítania. A síndilatációnak az a feladata, hogy felfogja a sín hőváltozással járó mozgásait. Amíg ezeknél dolgoztak, korlátozták a villamosok sebességét.

„Látványosabb” volt és nagyobb nyilvánosságot kapott az az üreg, amely a Honvédkórháznál keletkezett a pálya alatt. Itt valószínűleg nem kivitelezési hibáról volt szó, a szakemberek azt gyanították, hogy a kórházi fűtési rendszerének felújításakor keletkezethetett a lyuk. A helyszínen talajszondás vizsgálatot és georadaros méréseket végeztek, hogy megbecsüljék a lyuk nagyságát. Az üreget végül habcementtel töltötték fel.

BKK

Gond volt a megállókban is az esővíz elvezetésével. Az utasok arra panaszkodtak a Flórián téri megállóban, hogy a nyakukba zúdult a víz, a Szentlélek téri HÉV-megálló pedig azért ázott, mert az Árpád hídi villamospályáról zuhanyszerűen folyt oda az eső. A BKK-tól azt ígérték: megvizsgálják, hogyan lehetne másképpen megoldani itt a vízelvezetést.

Az 1-es villamos megújult részét július 24-én adták át ünnepélyesen Tarlós István főpolgármester és Vitézy Dávid BKK-vezér részvételével.

BKK/Facebook

Augusztus első felében azonban újabb hibáról jelentek meg fotók a közösségi oldalakon, ezúttal az újfajta megállóhelyi táblákkal volt baj.

Rossz volt a talapzat

Az 1-es villamos megállóiban a perontetők, liftek mellett újítás a tábla is. A budapesti villamosmegállókban eddig megszokott fémkeretes táblákat masszív "totemoszlopokra" cserélték, ezekre felül rögzítették a villamost ábrázoló kék keretes KRESZ-táblát, alá pedig a járművezetők munkáját segítő tükör került. A fémoszlopok másik oldalára írták fel a járatszámot és a megálló nevét.

Facebbok/Balogh László András

Nemrég a vihart kidöntötte az egyik oszlopot, hiába rögzítették azt több ponton a betontalapzatra. A baleset üzenidőn kívül történt, nem sérült meg senki. Ezután az összes érintett megállóban leszerelték a totemoszlopokat, összesen húsz darabot – válaszolták a hvg.hu kérdésére a BKK sajtóirodájától.

Közölték azt is, hogy az 1-es villamos vonalán "a megállóhelyi oszlopok alapozása megfelelő, azonban a karcsú szerkezet miatt a talapzat és a tábla kapcsolata (rögzítése) nem megfelelő. A megállóhelyi oszlopok terveit a kivitelezőnek kellett elkészítenie. Megállapítható, hogy részben tervezési, részben kivitelezési hiba történt. A kivitelező elismerte felelősségét, ezért a táblákat garanciálisan cseréli".

Facebook/Balogh László András

A BKK szerint az újratervezési, gyártási és kivitelezési idő legfeljebb három hétig tart majd. Az oszlopok alaptestét elbontják, és másféle rögzítést alkalmaznak majd – azt nem árulták el, milyet.

Mivel részben tervezési, részben kivitelezési hiba történt, a költségeket a kivitelező állja – tették hozzá. Azt nem közölték, mekkora költségről van szó.

A totemoszlopokat ideiglenesen táblákkal pótolják, ezzel a munkával várhatóan a héten elkészülnek.

HVG

HVG-előfizetés digitálisan is!

Rendelje meg a HVG hetilapot papíron vagy digitálisan, és olvasson minket bárhol, bármikor!