szerző:
Gergely Zsófia

Összesen 5,7 millió forint sérelemdíjat ítélt meg a bíróság Spéder Zoltánnak a Tények című műsor róla készített riportja miatt. Mióta állami hitellel Andy Vajna tulajdonába került, a TV2 sorra gyártja az aktuális kormányérdekkel kompatibilis, lejárató riportokat, de úgy tűnik, a személyiségi jogokat védő törvényekkel szemben (még, egyelőre nem jogerősen) alulmarad.

Erősen izzadságszagú védekezés volt a Tv2 részéről, hogy fontos közügyek feltárása érdekében készítették Spéder Zoltán, akkor még FHB-vezérről az elhíresült júniusi riportjukat – nem is jött be a bíróságon. A Fővárosi Törvényszék pénteken kihirdetett ítéletében ugyanis kimondta, hogy a (nevében legalábbis) Tények című műsorban valótlan állításokat híreszteltek az üzletemberről, és ezzel megsértették jóhírnevét, magánélethez és a magántitok védelméhez fűződő jogait.

A bíróság külön kiemelte, hogy az országos csatorna tendenciózusan szerkesztette, csoportosította a Spéderre nézve sértő állításokat, hogy egy pénzéhes, mindenkit eltaposó bankárnak ábrázolja. A szakmai szabályokat és az alapvető médiaetikát felrúgva eközben Spéder családjára, egészségi állapotára is minősíthetetlenül személyeskedő megjegyzéseket tettek, de a bíróság szerint súlyos következményei lehettek volna annak is, hogy a Spéder által akkor még irányított bank „toldozására-foltozására” célozgattak, ami megrendíthette volna a pénzintézet helyzetét.

©

Bár az év folyamán az üzletembert minden fontos üzleti érdekeltségéből sikerült kiszorítani, Spéder ebben nem hagyta magát: sérelemdíjként 4,2 millió forintot követelt az őt lejárató állításokért, és további 1,5 millió forintot a tudta nélkül készített paparazzófotókért, így jött össze Vajnáék csaknem 6 milliós fizetnivalója.

 A keresetben tételesen sérelmezett állítások közül egyetlen pontban nem állapították meg Spéder igazát: az ugyanis megfelel a valóságnak, hogy offshorozással és más ügyeivel újságok címlapján szerepelt. Az összes többi kifogásolt pontban viszont elsőfokon – vagyis egyelőre nem jogerősen – alulmaradt a TV2: itt szedtük össze, hogyan lett a kolléganőnek üdvözlésképpen adott pusziból csókjelenet, és hogyan turkáltak könyékig Spéder zsebében a medencéjéről készült Google Earth-fotókat mutogatva.

Betámadták a bírót, de ez sem jött be

Információink szerint a pénteki tárgyaláson derült ki, hogy a TV2 megpróbálta leváltatni a bírót arra hivatkozva, hogy elfogult. Az elfogultsági kifogást ilyenkor egy másik bírói tanács vizsgálja meg, ez azonban úgy találta, hogy ennek semmi alapja nincs. Egy névtelenséget kérő forrásunk szerint az indítványban arra hivatkoztak, hogy az első tárgyaláson szerintük részrehajlóan viselkedett a bíró, amire bizonyítékképpen valószínűleg a hvg.hu tudósítását csatolták be, más lap ugyanis azon nem vett részt.

Ugyanis ebben korábbi tudósításban számoltunk be arról, hogy a TV2 helyenként már egészen röhejes érvekkel próbálta alátámasztani saját riportjának indokoltságát, bár ők a bíróba próbáltak ezek szerint utólag belekötni. A TV2 ugyanis próbálta védeni a védhetetlen, így azt bizonygatta, hogy Spéder „speciális közszereplő”, a róla készült anyagot azért készítették, hogy „közéleti vitát” kezdeményezzenek. Vagyis a személyeskedő anyaggal szerintük olyan fontos közügyeket tártak fel, mint a Spéderhez valóban kötődő takarékszövetkezeti integráció, az FHB, vagy a posta ügyei. Mire a bíróság előtt levetítették a riportot, amiben ezek Spédert savazó összefüggésben éppen csak meg lettek említve, miközben egyértelmű volt, hogy az egyszeri tévénéző semmivel nem lett tájékozottabb mondjuk a takszövök ügyeiben.

Spéder ügyvédje, a tulajdonában lévő Index sajtópereiben is eljáró Bodolai László azt mondta, hogy a Tv2 által fizetett sérelemdíjat az üzletember jótékony célra fogja felajánlani.

Ha a törvényhez mérik, alulmaradnak

Miután a TV2 Andy Vajna kormánybiztos tulajdonába került, Kökény-Szalai Vivien bulvárszerkesztőből csináltak hírigazgatót, ezt követően alapjaiban cserélődött le a Tények stábja, és egymást követték a botrányok. Többek közt annak a Kunfalvi Nórának köszönhetően, aki a pénteki ítéletben elmeszelt Spéder-anyagot is készítette (bár ezt megpróbálták eltitkolni), de korábban ő forgatott hasonlóan lejáratásra utazó riportot Juhász Péter ellenzéki politikusról is. Juhász szerdán tette közzé Facebook-oldalán, hogy ő a szintén kormánymédiához tartozó Magyar Idők ellen nyert meg két helyreigazítási pert. Egyben bejelentette, további személyiségi jogi pereket indít, „az összes propagandakiadvány ellen, az Origótól az összes habonyszennyen át TV2-ig”, amennyiben valótlanságokat híresztelnek róla.

A Tv2 ügyvédje a szeptemberi tárgyaláson, itt éppen mozizzuk a médiatörténeti alkotást
©

Úgy tudjuk, hogy a lejáratásra szánt Spéder-anyag többszörösen visszaütött, ugyanis annak egy másik szereplője is pert nyert az abban mutogatott fotók miatt. Véletlenül lett mellékszereplője a karaktergyilkosság-kísérletnek, épp akkor futott össze Spéderrel, amikor a lesifotós követte. A képeket a Habony-médiától megszokott összehangoltsággal az Ómolnár Miklós által irányított Ripost is lehozta, de a bíróság elsőfokon ezt a lapot is elmeszelte, és kimondta, hogy távolítsák el a jogsértő tartalmat. Ómolnárék ellen Spéder is nyert, amiért róla és Stumpf István alkotmánybíróról szintén személyeskedő megjegyzésekkel fotókat, amiket szerintük naná, hogy egy – szemfüles, hosszan, közelről, több beállításból fotózó – olvasótól kaptak.

Csatlakozzon a HVG Pártoló Tagsághoz!

Több mint 1 milliós olvasótáborunk zöme már a digitális, ingyenes tartalmainkból tájékozódik. Az ezt lehetővé tevő hirdetéseken alapuló üzleti modellre azonban nagy nyomást helyeznek a technológiai vállalatok és a független médiát ellehetetlenítő politika.
Azért, hogy továbbra is a tőlünk telhető legmagasabb színvonalon szolgáljuk ki olvasóinkat Pártoló Tagsági programot indítunk. Tagjaink közelebb kerülhetnek szerkesztőségünkhöz, illetve számos előnyt élvezhetnek.
Csatlakozzon programunkhoz, vagy támogasson minket egyszeri hozzájárulással!