szerző:
Gergely Zsófia

Rejtőzködő riporter készítette a TV2 Tények elhíresült Rejtőzködő milliárdosok sorozatának legutóbbi, Spéder Zoltánról szóló részét – és nem véletlenül. A hvg.hu megtudta, hogy ezt a riportot is az a Kunfalvi Nóra készítette, akinek korábbi anyagaiból botrány kerekedett. A keddi, szintén karaktergyilkosságnak tűnő riportnál nem írták ki a nevét, és azt úgy szerkesztették, másból se derüljön ki, ki csinálta. A TV2 szerkesztőségi autonómiájára hivatkozva nem árulja el, ki volt a szerző.

A kormánypárti propaganda-hadjáratba illeszkedő riportot sugárzott a héten Andy Vajna állami pénzből megkaparintott tévéje, a TV2. A Tények Extra keddi adásának Rejtőzködő milliárdosok című sorozatában Spéder Zoltán FHB-vezérről adtak közre riportot, de feltűnő volt, hogy a hasonló műsorokban bevett gyakorlattal szemben egyetlen készítő, riporter, operatőr, fotós vagy a narrátor nevét sem tüntették fel benne.

A sorozat első, precízen az Orbán-kormány sorosozásához időzített része Soros Györgyről szólt, ezt követte a most keddi folytatás Spéderről. A csaknem 7 perces anyag nagy része személyeskedő, negatív információk sora volt, paparazzo-fotókkal, teljesen névtelen ismerősöktől származó, Spéder pénzéhségével operáló „idézetekkel”, az uszodájának méretét és az üzletember ruházatát firtató beállításokkal. És megint a politikai csapásiránnyal párhuzamosan akkor, amikor a Fidesz-többségű parlament hozzányúl a Spéderhez kötődő takarékszövetkezeti rendszerhez.

Titkolják, hogy Kunfalvi Nóra a riporter?

A hvg.hu megtudta, hogy a riportot Kunfalvi Nóra készítette, akit azt követően hoztak a csatornához, hogy a tévéműsorok szerkesztésében tapasztalatlan, de Rogánnéval és Habony exével jó kapcsolatot ápoló Kökény-Szalai Vivient tették meg az aktuális műsorok hírigazgatójává. Kunfalvi korábban a Hír Tv-ben dolgozott, ahonnan a Simicska-féle G-nap után jött el a híres „Orbán nem geci” szövegű demonstrációjával.

A TV2-nél debütálása azonban botrányt generált, miután két, fajsúlyos politikai anyaggal is sikerült az objektivitási skálán negatív rekordot döntenie. Először Zuschlag Jánossal készített anyagot, amelyben a börtönviselt expolitikushoz próbálták kötni Pukli Istvánt, a pedagógustüntetések vezéralakját. Majd ő készített riportot Juhász Péter, az Együtt alelnöke zsebében turkálva, csakhogy az ellenzéki politikus is felvette a beszélgetésüket, így inkább visszaütött az erősen egyoldalúnak tűnő lejáratási kísérlet.

©

Bár a Magyar Újságírók Országos Szövetsége (MÚOSZ) etikai bizottsága szerint a csatorna nem követett el etikai vétséget a Juhász-interjúval, az egész mégis manipulációnak tűnhetett, főleg, miután Juhász nyilvánosságra hozta saját felvételét a beszélgetésükről. Így jól összehasonlíthatóvá vált, miből mit kerekített a „Tények”. Kunfalvit ezt követően érzékelhetően háttérbe tolták, kevesebbet volt szem előtt munkái során.

Más hangja hallható a felvétel alatt, de felismerték Kunfalvit

Pedig a lejáratásnak látszó Spéder-anyagot is ő készítette. A nevét viszont nemcsak nem tüntették fel, hanem egy másik kolléga hangjával vették fel a narrációt, így még ebből sem derülhetett ki, hogy Kunfalvi jegyzi az anyagot. Információink szerint a Kökény-Szalai-korszakban felelős szerkesztőnek kinevezett Ligeti László hangja hallható a riport alatt, bár az ő nevét sem tüntették fel. Ligeti a TV2 műsorának „megújulása” során a Tényektől különválasztott, tovább bulvárosított Tények Extra munkatársa, ide kerülnek a hosszabb, fontosabbnak tartott anyagok.

Megkérdeztük a TV2-t, valóban Kunfalvi Nóra készítette-e a Spéder-anyagot, és ha igen, miért nem tüntették fel a nevét, illetve miért más, szintén nem jelzett kollégával mondatták fel a hanganyagot. Nem sokkal cikkünk megjelenését követően érkezett meg a válaszuk. „A médiában alapvető elvárás, hogy a szerkesztőségi autonómiát mindenki tiszteletben tartsa. Azt, hogy melyik újságíró mely témáról milyen anyagot készít, az bármely szerkesztőség belső ügye. Ettől a bevett gyakorlattól a Tények még a hvg.hu kedvéért sem kíván eltérni. A magyar sajtóban – többek között a hvg.hu-n is – rendszeresen találkozhatunk olyan írásokkal, amelyeknek nem ismert a szerzője” – válaszolta a TV2 sajtóosztálya, vagyis nem árulták el a riporter nevét. (Ez amúgy valóban így van, hírportálként bevett gyakorlatunk, hogy a hírek és kisebb anyagok egységesen hvg.hu forrásmegjelöléssel jelennek meg, a nagyobb anyagoknál szerepel a szerző neve – a szerk.)

Csakhogy a hvg.hu-nak sikerült megtalálnia azt a két helyi lakost, akit megszólaltattak az anyag Rátkáról szóló részében. Spéder Zoltán itt, a Borsod megyei Rátkán született, szülőfalujában is forgattak a "rejtőzködő milliárdosról". Mindkét falubeli nyilatkozó felismerte Kunfalvit a korábbi, Juhász Péterrel készült interjújának felvétele alapján, amelyen még látszott az arca. Vagyis megerősítve belső információnkat az idős Spéder néni – aki csak névrokona a bankvezérnek –, illetve a másik helyi férfi is megerősítette, hogy Kunfalvival találkoztak. A bácsi azt állította, nem mutatkozott be neki a riporter, mint mesélte, éppen harangozni ment a templomkertbe, mikor megszólították Kunfalviék azzal, hogy "akar-e szerepelni a tévében".

Egy évtizedek óta tévézéssel foglalkozó forrásunk azt mondta, ő még nem látott hasonló hírműsorban olyan anyagot, amely úgy van megszerkesztve, hogy abban semmi ne utaljon készítő személyére. Ez pontosan ellentétes a szakmai gyakorlattal, ahol külön technikákat alkalmaznak arra, hogy a néző érzékelje az interjúhelyzetet, és ő is bevonódjon a történetbe. Ilyen, amikor váltogatva bevágják a figyelő és bólogató riportert, vagy együtt sétálnak a helyszínen az alannyal, iratokat lapozgatnak, stb. Ebben az anyagban viszont gyakorlatilag kiszerkesztették saját anyagából a riportert – mondta.

Egy riporter ezért hagyta ott a Tényeket

A TV2-nél már korábban is volt nézeteltérés abból, hogy mással mondatták fel Kunfalvi anyagát. Szabó Tibor korábbi TV2-s riporter információink szerint nem akart közreműködni a Pukli Istvánt rossz színben feltüntető Zuschlag-anyag elkészítésében, ennek ellenére az ő hangjával ment le, majd bevonták a Juhász Péterről készülő riportba is, ez egy internetre kikerült levélből derült ki.

Ilyen, amikor a riporter is látszik – Kunfalvi Nóra Zuschlag-interjúja
©

Szabó kifejezetten ezért távozott a csatornától, információink szerint több családtagja is pedagógus, így nagyon megviselte, hogy a hangja miatt őt kapcsolják a Pukliról készített anyaghoz. „Tibi utána próbálta ismerősei előtt tisztázni, hogy az anyagot nem ő készítette, mert a riportban is látszik, hogy a Zuschlaggal beszélő riporter egy nő” – mondta névtelenséget kérve egy korábbi kollégája. Itt még ugyanis a felvételen látszott, hogy egy hosszú, szőkésbarna hajú nő teszi fel a kérdéseket a börtönviselt expolitikusnak, míg a mostani Spéder anyagon egy pillanatra, még hátulról sem vágták be a riportert. Szabó Tibor felmondása után az ATV-nél helyezkedett el, de a mindössze 44 éves szakember pár nappal később váratlanul rosszul lett, és meghalt.

Nincs forrásmegjelölés, romos házat mutogattak

A Spéder-riportban egy sor más, szakmai gyakorlattal szintén totálisan ütköző húzás van. Például a bankvezér tudta nélkül, róla készített képeknél nem szerepelt forrás, ilyenkor logikusan saját anyagról van szó. De láthatóan ugyanezt a fotósorozatot hozta le – tökéletes időzítéssel rögtön az adásba kerülése másnapján – a Habony Árpádhoz köthető Ripost bulvárlap, amelynek a főszerkesztője Ómolnár Miklós. Véletlenül a sorozat első, sorosozós része után pont őt hívta be a TV2 Soros György-szakértőnek a Mokka című műsorba. A Ripost nem jelölte meg a fotók forrását, nem derült ki, hozzájuk (is) vajon honnan került, nem derült ki, ezt úgy próbálták körbeírni, hogy a „beszédes képeket” elsőként a Vajna-tévé „mutatta be” – vagyis nem azt állította, hogy a TV2 készítette azokat. Olyan fotót is közöltek, amely a TV2 anyagában nem is látható.

Az egyik rátkai lakos pedig a riport láttán olyasmire hívta fel a figyelmünket, ami persze csak a helyieknek tűnhetett fel. Szerinte ott, ahol a Borsod megyei településen forgattak, csupa „rendezett porta” sorakozik, míg szerinte az egyetlen, kifejezetten romos épületet látni a TV2 anyagában. Mint mondta, „nincs más hasonló a környéken, ezt az önkormányzat most fogja lebontani, mert idősek otthona épül a helyén. Nem értem, miért pont ezt kellett mutogatni”.

A TV2-nél magát Hollywoodban érző Marsi Anikó és Pachmann Péter munkában
©

Állj mellénk!

Tegyünk közösen azért, hogy a propaganda mellett továbbra is megjelenjenek a tények!

Ha neked is fontos a minőségi újságírás, kérjük, hogy támogasd a munkánkat.

Állj mellénk!

Tegyünk közösen azért, hogy a propaganda mellett továbbra is megjelenjenek a tények!

Ha neked is fontos a minőségi újságírás, kérjük, hogy támogasd a munkánkat.
Hiába van rengeteg adat, ez még kevés lesz a Notre-Dame helyreállításához

Hiába van rengeteg adat, ez még kevés lesz a Notre-Dame helyreállításához

Fölényesen nyert a költségvetési csalással vádolt fideszes polgármester Méhkeréken

Fölényesen nyert a költségvetési csalással vádolt fideszes polgármester Méhkeréken

Doku360: "Nem hittem, hogy annyira megváltozik az életem, hogy már nem leszek képes hazatérni"

Doku360: "Nem hittem, hogy annyira megváltozik az életem, hogy már nem leszek képes hazatérni"

Doppinggal bukott le a kétszeres olimpiai bajnok úszó

Doppinggal bukott le a kétszeres olimpiai bajnok úszó

Érden az ellenzéki jelölt, Csőzik László nyert

Érden az ellenzéki jelölt, Csőzik László nyert

Gyurcsány: nem érdemes a részvételi adatból jósolni

Gyurcsány: nem érdemes a részvételi adatból jósolni