Kihívások és lehetőségek – mire számítanak az európai vállalkozások?
Összességében pozitív növekedési kilátásokról számoltak be az európai vállalkozások az Eurobarométer friss felmérése szerint.
A controlling, mint tevékenység, szervezeti funkció illetve szakma, másfél évtized alatt beépült a magyarországi vállalati és kormányzati gyakorlatba. Ennek ellenére még sokak számára nem egyértelmű mi a szerepe a controllernek cégen belül és külsősként, vagy kit hívunk mondjuk Help Controllernek? A hvg.hu utánajárt
Még ma is néhányan úgy gondolják, hogy a „controlling”, pénzügyi kontrollt jelent. Valószínű ez a profitorientációból és a mérlegszemléletből fakadhat. Ez a kijelentés azonban némi korrekcióra szorul. A „controlling” ugyanis többirányú kontrollt jelent. Az „eszközök”, a „pénz”, és a „források” kontrollja mellett többek között teljesítmény-, kapacitás-, idő-, minőség-, és kockázatkontrollt. Kontroll feladat tehát van bőven, a vállalati részben és egészben egyaránt. A controlling rendszer ezeket a controller tevékenységeket hangolja össze, formálja rendszerré, azaz koherens egésszé.
A controller szakma folyamatosan fejleszti eszközeit, s feladatok komplexitása miatt a szakosodás is megindult. A magyar controller változó szerepkörben kíván hasznára válni az üzleti- és kormányzati szervezeteknek illetve vezetőknek. „A controller a vezető munkatársa és kiszolgálója” - szerep ma is érvényes. Változik, változhat azonban az egymás közötti munkamegosztás illetve a szakmai- és munkáltatói viszony.
Kis- és közepes cégeknél a vezetők végeznek controlling munkát. Külső-, sokoldalú-, tapasztalt-, innovatív-controllerek segítenek nekik, szerződéses alapon, időszakosan. Személyesen (szemtől–szembe) és/vagy hálózati (e-mail, webcam, webphone) kapcsolat kiépítésével és üzemeltetésével.
Ez a külső, üzleti szolgáltatás Ausztriában már 20-25 éve controlling szakértők járták az országot és nemcsak tanácsokat osztogattak. - „Controller Toolbox©”-al, azaz hordozható adat-, és információkezelő eszközzel felszerelkezve.
Ha ezek az üzleti szolgáltatást nyújtó úgynevezett „külsős controller” szakértők szakmai- és érdekközösséget (community of practice) alkotnak, kialakul az a „Service Desk”, „Help Desk” típusú szolgáltatás, amit az informatikai területen is nagy sikerrel alkalmaznak már több éve. A Controlling Help Desk a szakértők elérésének és a szolgáltatások megrendelésének egyetlen helye. Egyfajta kompetencia központ. A háttérben (Net-Office) vannak azok a szakemberek (controllerek, szakértők, infobrókerek), akik megrendelésre controlling szolgáltatásokat nyújtanak illetve kérésre problémákat hárítanak el, információkat szereznek be. Nevezhetjük őket akár Help Controllereknek is. Célszerűbb azonban a „külsős-controller” megnevezés.
A Help-Controller nem más, mint a vezető külső munkatársa, aki pénzügyi- és üzemgazdasági illetve vezetési-irányítási szolgáltatásokat nyújt a számára, üzleti alapon. Az elnevezés ráadásul jóval kifejezőbb és érthetőbb, mint mondjuk az „Interim Controller”.
Véry Zoltán
Összességében pozitív növekedési kilátásokról számoltak be az európai vállalkozások az Eurobarométer friss felmérése szerint.
Összefoglaló a kedvezményes konstrukciók feltételeiről: mire, milyen feltételekkel lehet igényelni ilyen forrást?
Főszabály szerint a munkabért forintban kell fizetni. Vannak azonban kivételek, amely esetekben ettől el lehet térni.
Az idénymunkásokat foglalkoztató vállalkozásoknak kihívás a szabályok szigorodása.
Ha elmaradt volna az alku annak komoly hatása lett volna az 1700 milliárd dollárt kitevő kétoldalú kereskedelemre.
Politikusokat, és résztvevőket kérdeztük Tusványoson arról, hogy el tudják-e képzelni, hogy a Fidesz 2026-ban ellenzékbe kerül.
Több ember életét vesztette egy Délnyugat-Németországban bekövetkezett vonatbalesetben.