Céges bankkártyák – Hogyan osszunk?
Folyamatosan bővül a céges bankkártyapiac. A kínálaton egyre inkább látszik, hogy a neobankok megjelenése versenyre készteti a hagyományos bankokat is.
Svájc és Németország élen jár az energiahatékonyságot szem előtt tartó közösségi közlekedés fejlesztése terén, de a MÁV-nál is egyre több fejlesztés fókuszál a hatékonyabb energiafelhasználásra.
A hvg.hu által megkérdezett vasútipari szakértők szerint Magyarország nincs tetemes lemaradásban külföldhöz képest az energiahatékonyság terén. Előnyt jelent a Kandó Kálmány-hagyaték, azaz, hogy ipari áram felhasználásával működik a vasút, nincs szükség külön erőmű működtetésére.
Sok tényező befolyásolja a hatékony működést, például a megfelelő menetrend, az alacsony padlós járművek (amivel gyorsabb a ki- és beszállás), a lopások megelőzése (ami most már fejlett GPS-rendszer támogat). A korszerűsítés elsődleges, egy nagy sebességre képes motorvonattal könnyebben lehet a késéseket kiküszöbölni.
Takarék-fék
A legnagyobb differencia a motorvonatok és a dízeljárművek között van, a MÁV korábbi számításai alapján a 60 darab Flirt motorvonatokkal napi 92 ezer forintot lehet megtakarítani járművenként, ami összesen öt év alatt 7 milliárd forintot jelentett a vasúttársaságnak. Ez az összeg csak az energiamegtakarításból adódik. A Flirt alkalmas arra, hogy kizárólag visszatáplálható fékezést használjon.
Korábban jelentős problémát jelentett (és még ma is néhány motorvonatnál), hogy a rendszer kizárólag a légfékezést érzékelte, és sok esetben nem lehetett használni a visszatáplálható villamos fékezést. Az energiaveszteségen túl ez a féktárcsákat is hatványozottan koptatta. A Flirt járműveknél sikerült elérni a rendszer újragondolását, s ezeknél már érzékelik a villamos fékezést is.
A magyar vasúti közlekedés elsősorban a korszerű motorvonatok beszerzésével és a pályarendszeren szükséges karbantartások és fejlesztések elvégzésével tehető hatékonyabbá – vélik a szakértők. Lemaradva ezen a téren sem vagyunk, a 11 vonalból csupán kettő nincs villamosítva: a lajosmizsei és az esztergomi. Ez utóbbinál már elkezdődtek a munkálatok.
Évi félmilliárd megtakarítás
A Máv Zrt. új beszerzésű motorvonatai és vontatójárművei már nem használnak meddő energiát, s fékezéskor villamos energia visszatáplálásra is alkalmasak. Ennek eredményeként éves szinten a vásárolt vontatási energia 2,4 százaléka visszakerül a hálózatba, ami közel 497 millió forint megtakarítást jelentett a társaságnak tavaly. ( A MÁV Zrt. a villamos energia kereskedelmi szerződéseiben rendezi a hálózatba visszatáplált energia elszámolását.)
A MÁV-START az elővárosi közlekedésben - többek között - 101 darab motorvonattal (60 FLIRT, 31 Desiro, 10 Talent) szolgálja ki az utazókat. A motorvonatok komfort-tulajdonságai mellett a járművek műszaki teljesítményei is kiemelkedőek. A villamos motorvonatok beépített teljesítménye intenzív indítást tesz lehetővé, amely az elővárosi forgalomban menetidő csökkenést, míg a korszerű elektrodinamikus fékkel kombinált fékberendezés rövid fékutat tesz lehetővé. A nagyteljesítményű elektrodinamikus fék a felhalmozott mozgási energiát villamos energiává alakítva, szinte teljes egészében visszatermeli azt a felsővezetékekbe, amivel jelentős költségcsökkenés érhető el.
A modern motorvonatok megjelenése egy-egy vasútvonalon jelentős utasszám-növekedéssel járt. Az autózásról a vasúti közlekedésre átszokás közvetett fajlagos energiamegtakarítást okoz, ezáltal a környezetterhelés is csökken.
Jobb megvilágítás, olcsóbban |
Energiafelhasználás szempontjából hatékonyabb vontatójárművek beszerzése, illetve a jelenlegi járművek energiafelhasználási hatékonyságának növelésére több projekt is volt a vasúti vontatással foglalkozó MÁV-Trakció Zrt. -nél. Ide sorolható 25 modern TRAXX villamos mozdony beszerzése, valamint 8 dízel tolató mozdony úgynevezett „remotorizációja” (a motorikus rendszer felújítása). A MÁV-Gépészet Zrt. -nél a miskolci villamosmozdony-javító műhelyben a régi, elavult csarnoki felülvilágítókat korszerű lexánra cserélték. A beruházásnak köszönhetően a munkacsarnok megvilágítása javult, egyúttal jelentős energiamegtakarítást értek el. A dízelmozdony javítócsarnok szerelőaknáiban korszerű LED-es világítás épült ki, amelynek üzemeltetése – több fényforrással – a korábbinál 60 százalékkal kevesebbe kerül. |
Az ABB Kft-nél is kulcsszerepet játszik az energiahatékonyság, többek között a vasútipar részére kínál a társaság a villamosenergia racionális felhasználására irányuló megoldásokat, például kisebb veszteségű transzformátorokat, illetve a megújuló energiaforrások kihasználási lehetőségeit.
Az egyes termékek, megoldások által elérhető energia megtakarítás akár 70 százalékos is lehet. Lehet ugyanakkor, hogy egy termék csak 10 százalékkal csökkenti a felhasználást, ez azonban akár több százmillió forint megtakarítását is jelentheti – mondta hvg.hu-nak Kelemen Csaba, az ABB Kft. ügyfélkapcsolati vezetője.
A legújabb technológiai újítások között Kelemen Csaba a váltakozó rendszereket emelte ki, amelyek a meglévő vasúti alállomási rendszerek (vontatási felsővezetékek, vontatási alállomások, transzformátorok) átviteli képességének maximális kihasználását teszik lehetővé. Szintén az új megoldások közé tartozik a teljesítményelektronikai vontatási transzformátor, amellyel nemcsak a villamosenergia-felhasználás, hanem a készülék – és ezáltal a mozdony – súlya és zajszintje is csökken.
A korábban bevezetett, de még ma is széles körben alkalmazott V43 sorozatú mozdony energia felhasználása 2200kW, míg egy mai 1047 sorozatú mozdony teljesítmény felvétele lényegesen nagyobb, mintegy 6400kW. Ezt a teljesítmény növekedést a megnövekedett igények (sebesség, vonóerő, stb.) is indokolttá teszik. Fontos, hogy a meglévő infrastruktúra ki tudja szolgálni a megnövekedett igényeket - azaz hogy a meglévő vasúti pályák villamos energiaellátása képes legyen kiszolgálni a nagyobb teljesítményű mozdonyokat is. Erre a célra alkalmazhatóak például a fent említett flexibilis váltakozó áramú rendszerek – mondta Kelemen Csaba.
Svájcban és Németországban kiemelt fontosságú az energiahatékony közösségi közlekedés, Németországban a vasúti járművek felújítása során a pályázatnál fontos elbírálási szempont a villamosenergia minél hatékonyabb felhasználása. Ugyanakkor Kelet-Európa sem sereghajtó, hiszen Varsó új metróvonalának építésekor is meghatározó szempont volt a járművek fékezésekor keletkező villamos energia hasznosítása.
Folyamatosan bővül a céges bankkártyapiac. A kínálaton egyre inkább látszik, hogy a neobankok megjelenése versenyre készteti a hagyományos bankokat is.
Részletesen bemutatjuk az ilyen esetben felmerülő kötelezettségeket, amelyekkel számolni kell.
Egyre több szektorban kötelező a felelősségbiztosítás. Mire nyújt valódi védelmet? És mikor fizetjük hiába a díjat?
Július 1. fontos határidő a megváltozott a gazdasági tevékenységek egységes ágazati osztályozási rendszerének (TEÁOR) változása miatt.
Ma egy éve szűnt meg a kötelező akciózás, a kormány azonban nem tudta elengedni, továbbra is hatósági eszközökkel próbálja alacsonyabban tartani az árakat. De sikerült?
Az Ügyvédkör elnökét és egy volt belügyminisztert kérdeztünk.
Dr. Kincse Csongor arról beszélt, hogy nem kapott egyértelmű választ, amikor a munkába állásról érdeklődött.
Még mindig téma a szombati budapesti Pride a világsajtóban.
A szakértő szerint Európa vezetői végre ráébredtek a geopolitikai veszélyekre.
A volt igazságügyi minisztert tanúként hallgatta meg a bíróság a Schadl-ügyben.