szerző:

Nem sok jóra számíthatnak a dolgozók idén, tízből ugyanis csupán négy kkv tervezi béren kívüli juttatással támogatni munkavállalóit. A legnépszerűbb juttatási forma továbbra is az étkezési hozzájárulás, amelyet holtversenyben a munkába járás költségtérítése és a SZÉP Kártya követ. Cégméret szerint jelentős különbségek vannak, leginkább a középvállalkozások dolgozói kalkulálhatnak cafeteriával.

Mélyponton maradt a béren kívüli juttatást tervező cégek aránya, idén a kkv-k kevesebb, mint fele, 39 százaléka tervez cafeteriát nyújtani dolgozóinak. Ezzel folytatódik a gyakorlatilag négy éve tartó negatív trend, és tízből csupán négy vállalkozás tervezi béren kívüli juttatással támogatni munkavállalóit. Továbbra is egyértelműen az Erzsébet-utalvány a legnépszerűbb cafeteria elem, minden negyedik cég kívánja alkalmazni idén – derül ki a K&H kkv bizalmi index kutatás legutóbbi adataiból. "Ezt követi holtversenyben a közlekedési költségek megtérítése (10 százalék) és a SZÉP Kártya (9 százalék). Előbbinél ez drasztikus, 7 százalékpontos visszaesést jelent az előző negyedévhez képest” – részletezte az eredményeket Kovács Viktor Zoltán, a K&H kkv marketing főosztály vezetője.

Nem mindegy hol dolgozik

A cég mérete nagymértékben befolyásolja, hogy milyen arányban nyújt béren kívüli juttatást. Míg a mikro- és kisvállalkozások közel háromnegyede nem ad semmiféle cafeteriát dolgozóinak addig a középvállalkozásoknál ez az arány csupán 30 százalék. Régiós szinten is jelentős eltérés mutatkozik. Jelenleg a fővárosban és az Alföldön a legkedvezőbb a helyzet, itt megközelítőleg a cégek fele szándékozik béren kívüli juttatást nyújtani dolgozóinak, míg Pest megyében csupán fele ennyi cég gondolkozik így.

„Az Erzsébet-utalvány népszerűségét feltehetően növeli majd, hogy idén már nem csak papír, hanem plasztikkártya formában is elérhető. Az új formátum a SZÉP Kártyához hasonló elven működik majd, hiszen egyetlen elektronikus kártyán egyszerre kezelhető lesz az összes különböző célú felhasználási cél, az étkezési, kultúra, iskolai, sport, ajándék és a gyermekvédelmi Erzsébet-utalvány is” – tette hozzá a szakértő. 

„A SZÉP Kártya esetében azt látjuk, hogy 2015-ben közel 19 százalékkal bővült a K&H SZÉP Kártya főkártyabirtokosok száma, a kártyán jóváírt és felhasználható keret összege pedig 11 százalékkal növekedett az előző évhez képest. A feltöltések összegét vizsgálva továbbra is a Vendéglátás alszámla a leginkább használt (69 százalék), ezt követi a Szálláshely alszámla (20 százalék) és végül a Szabadidő alszámla (11 százalék)” – tájékoztatott Kovács Viktor Zoltán.