szerző:
hvg.hu

Bejelentették az Amazon táblagépét, a Kindle Fire-t. Az Apple iPad első komoly konkurense lép be a piacra, sőt, az Amazon többet is kínál, nem csak internetet és alkalmazásokat.

Az Amazon táblagépe nem pusztán egy Kindle, ez már világos. Nem is csak egy újabb androidos tablet. Miután az Amazon magyar idő szerint szerda este bejelentette az érintőképernyős számítógépet, nem is pusztán az internetezést teszi kényelmesebbé a kanapén, és nem csak android alkalmazásoknak szolgál majd platformként. A tablet az Amazon teljes internetes kínálatát viszi a készülékekre – és komoly esély van rá, hogy az iPad igazi kihívóra talál.

Régóta nyílt titok, hogy az Amazon a saját táblagépén dolgozik. Azt már nyáron lehetett tudni, hogy őszre megérkezik a  táblagép, a találgatások csak arról folytak szeptember elejéig, milyen lesz és ki gyártja le. Főleg az utóbbi kérdés merült fel sokszor. Májusban az a hír járta, hogy a Lab 126-et, a Kindle fejlesztőcsapatát erősítették meg jelentősen – megduplázták a fejlesztők számát. Logikus, gondolta mindenki, hogy miután a csapat sikeresen megoldotta a Kindle e-book-olvasó feladatot, újabb Amazon-hardvert készítenek. Táblagépeket, nyilván, talán mobiltelefont is.

Csakhogy saját fejlesztést indítani májusban őszi premierrel számolva túl késő lett volna. Még az olyan, hatalmas fejlesztői csapattal rendelkező cégeknek is, mint az Apple vagy a HP, évekbe telt, míg a táblagép ötletét meg tudták valósítani. Az Amazon nyilván nem akart ennyit várni. A gdgt.com híre szerint a konszern a Quanta Computerhez fordult segítségért. A cég több nagy névnek szállít fejlesztéseket és gyártási feladatokat is átvállal – többek között az Apple-nek és a Blackberryről (illetve újabban a PlayBookról) ismert Research in Motion (RIM) cégnek is dolgozik.

Sokkal olcsóbb az iPadnél

A Techcrunch egyik szerkesztője, aki kipróbálhatta az Amazon táblagépét, anno megjegyezte, hogy emlékezteti a Blackberry tabletre. A gdgt.com cikk szerzője szerint az Amazon eszköze – amelyet a Quanta gyárt – azért hasonlít, mert alapjában véve az.

Az Amazon nyilván nem a PlayBook másolatával szándékozik betörni a piacra, és annak érdekében is sok minden meg kellett változtatni, hogy a 200 dollár alatti árat tartani tudják. A RIM különböző PlayBook-modelljeinek ára eredetileg 500 és 700 dollár között mozgott, a napokban csökkentették Amerikában a 16, 32 és 64 GB-os modell alapárát 300-500 dollár közötti összegre, hogy az eladásokat ösztönözzék.

Arra mindenesetre jó ez az információ, hogy a PlayBook alapján következtetni lehetett az Amazon táblagépére.

Konfiguráció

7 colos,  1024x600 pixel felbontású (169 ppi-s, Gorilla Glass) IPS kijelző

1,2 GHz OMAP-Processzor a Texas Instrumentstől

Android 2.1 operációs rendszer


8 GB memória


802.11n-es gyors wifi

Az Amazon fejlesztői úgy módosították az operációs rendszert, hogy ne nagyon hasonlítson az Ázsiából nagy tételben érkező androidos eszközökére, és a Fire-nek saját arca legyen. Az alapvető cél nyilván az, hogy minél egyszerűbbé tegyék az Amazon szolgáltatásainak használatát.

Az Amazon táblagépek tulajdonosai a következő szolgáltatásokat vehetik majd igénybe:

- saját App Store, melybe a Googles Marketplace is integrálható
- Kindle Store, ahonnan könyveket és magazinokat lehet rendelni
- MP3-Store zenevásárlására
- cloud-szolgáltatás: a felhőből lehet zenét hallgatni mentés és tárolás nélkül
- digitális videótéka, ahonnan bárhol és bármikor le lehet hívni a filmeket
- és természetesen az online kereskedőház kínálata.

Az Amazon táblagépe nyilván internetezésre alkalmas eszköz – lehetőleg mindig és mindenhol. A készülék november 15-től kapható 199 dollárért. Az Amazon az androidos táblagép mellett bemutatta legújabb e-book olvasóit is, ezekről a techline.hu cikkében olvashat.

Az Amazon pont fordítva jár el, mint az Apple. Utóbbi cég először a hardvert tette népszerűvé, azután építette ki az iTunes Store-t, majd egyre több tartalmat kínált iPodok, iPhone-ok és iPadek számára. Az Amazon azonban rengeteg tartalmat tudna adni, már csak az a kérdés, hogyan terjeszti. Egy táblagép, ami ezt megkönnyíti, ideális választás. Még az is elképzelhető, hogy az Amazon mesterségesen alacsonyan tartja az eszköz árát, hogy minél több táblagépet eladjon, és széles ügyfélkörre tegyen szert.

Kérdés persze, valóban versenytársa lesz-e a Kindle Fire az Apple iPadnek. Mivel jelenleg mintegy 95 százalékos az Apple piaci részesedése a táblagéppiacon, egyszerűen félresöpörni nyilván nem lehet. Az Amazon nagyobb veszélyt jelenthet inkább a többi androidos táblagépre és gyártójára – ahogy a TechCrunch fogalmaz. Hiszen miért venne valaki egy standard androidos táblagépet, ha ugyanazért az árért vagy olcsóbban még az Amazon online szolgáltatásait is megkaphatja.