szerző:
hvg.hu
Tetszett a cikk?

A térségben kialakult válság után 15 évvel újranyitották a Koszovó feletti magaslégteret. A NATO felkérésére, Európában egyedülálló módon, Budapestről irányítják az ottani forgalmat.

A légtér újbóli megnyitása a repülési útvonalak csökkenését eredményezi a térségben, ami jelentősen növeli a légtérhasználók működésének gazdaságosságát. A várhatóan itt közlekedő évi 180 ezer járat 370 ezer tengeri mérfölddel repül majd kevesebbet, ami éves szinten 18 millió eurós üzemeltetési költségmegtakarítást, továbbá évi 24 ezer tonnával kevesebb kerozin felhasználását jelenti, és 75 ezer tonnával csökkenti a szén-dioxid-kibocsátást.

Fülöp Máté

A magyar irányítók aktív szerepet vállaltak a távszolgáltatás valamennyi szükséges operatív és műszaki elemének kidolgozásában. Az egymással nem szomszédos országok közötti, több határon átívelő szolgáltatás zökkenőmentessége érdekében a HungaroControl kutatás-fejlesztési és szimulációs központjában számos szimulációs gyakorlatot végeztek el a légi forgalom gyors és zökkenőmentes biztosítása érdekében.

A koszovói légtér polgári átrepülő forgalom számára történő teljes megnyitása közel két hónapot vesz igénybe, és eredményeként a légtérhasználat várhatóan 2014. június elejére, 15 évvel a koszovói válság után éri el teljes kapacitását. Az újranyitott légteret érintő első járat a Swiss Tel-Avivból Zürichbe tartó gépe volt. Az Airbus A321-es útját itt követheti nyomon.

A léginavigáció alapjaival ebben a cikkünkben ismerkedhet meg, a magyar légiforgalmi irányítók munkájáról itt olvashat bővebben, egy másik írásunkból pedig az is kiderül, mi történik, ha baj van.

HVG

HVG-előfizetés digitálisan is!

Rendelje meg a HVG hetilapot papíron vagy digitálisan, és olvasson minket bárhol, bármikor!