Varga Szabolcs
Varga Szabolcs

Már a Facebookon toborozza a sofőröket magyarországi indulásához az Uberhez hasonlóan működő szlovákiai HOPIN, amely odahaza már lenyomta híres-hírhedt vetélytársát, méghozzá állami beavatkozás nélkül.

„Jelenleg egy előzetes facebookos reklámkampányban toborzunk embereket. Amint elég sofőrünk lesz, elindul a szolgáltatás is, ez 2017 tavaszára várható” – adtak választ kérdésünkre a HOPIN-nál, ahol szeretnénk elkerülni azt a helyzetet, hogy az applikációt megnyitók nem kapnak autót. „Legalább 50 százalékos sikerrátával szeretnénk indulni és onnan növekedni” – tették hozzá.

A sofőr neme is választható

A HOPIN szinte pontosan úgy működik, mint az Uber vagy a Magyarországon is aktív Taxify: egy appon keresztül lehet megrendelni a fuvart. Ugyanúgy lehet látni a térképen a cirkáló autókat, az árról előzetes kalkulációt kapunk, amit aztán fizethetünk készpénzben is – a szlovákoknál sokan ezt preferálják – vagy az Ubertől megszokott módon csak leszipkázzák a pénzt a kártyánkról. Az út végén itt is értékelhetjük a sofőrt.

©
Rögzített ár

A Fővárosi Önkormányzat rendelete értelmében 2013. szeptember 1-től kötelező a hatósági árszabás. Az alapdíj 450, a kilométerdíj 280, a percdíj pedig egységesen 70 forint minden taxitársaságnál.

A HOPIN szerint ugyanakkor az ő szolgáltatása annyival kényelmesebb, hogy nem kell regisztrálni, mint az Ubernél vagy a Taxify-nál, ami egyszerűbbé teszi a felhasználók dolgát, illetve így anonimok maradhatnak. Az egyéni igényekre is kiemelten figyelnek: be lehet állítani, hogy milyen típusú autóval szeretnénk utazni, nyelvtudás, de még a nem alapján is válogathatunk a sofőrök között. Kérhetünk nemdohányzó vagy állatbarát autót is, és a mozgássérültek is előre jelezhetik speciális igényüket. Persze amiben az Uber mindenkinél jobb volt, azt a magyar piacon ők sem tudják majd überelni: nem mennek a hatósági ár alá.

Nem kellett hatósági ár, hogy lenyomják az Ubert

A jelek szerint azokban az országokban, ahol nincsenek olyan korlátozások, mint Magyarországon, le lehet gyűrni az agresszív terjeszkedési politikájáról ismert Ubert is. A HOPIN szlovák appja odahaza már 2013-ban elindult, aztán 2015-ben, amikor az Uber 2015-ben érkezett, jól aláment a piaci áraknak. Hogy pontosan mekkora az árdifferencia, azt nehéz lenne kiszámítani, mert a HOPIN-nál nem fix árakkal dolgoznak, a díjak megállapítását a sofőrökre hagyják. Azért egy felső plafon van, ez 0,55 euró, vagyis 170 Ft/km, ami jóval több, mint az Uber 0,39 eurós – 120 forintos – kilométerdíja. Ennek ellenére a HOPIN meg tudta őrizni piacvezető szerepét a "közösségi" fuvarozók közt, pedig azóta csak keményedett a verseny: 2015-ben megjelent a cseh Liftago, majd az észt Taxify is.

Pozsonyban nyüzsögnek az autóik
©

„A mi piaci stratégiánk nem az alacsony ár, de ha valaki olcsó fuvart akar, be tud állítani egy maximum értéket az árazásnál az appon, így csak a legkedvezőbb ajánlatok érkeznek be hozzá. Aki pedig szép és kényelmes autót szeretne, az rábízza magát az általunk javasolt árplafonra” – írták meg kérdéseinkre. A társaság szerint több oka van, hogy az Uber érkezése után is meg tudta tartani elsőségét: „Fontos, hogy először mi voltunk jelen, sokan egyszerűen lojálisak, mert ezt az applikációt használták először, és meg vannak vele elégedve. Ráadásul piacvezetőként több elérhető sofőrünk van, mint másoknak, így fuvart is könnyebb kapni.”

Ugyanakkor az innovációt először behozó cég dolga a piaci szereplők edukálása is. „Egyenként győzködtük a taxisofőröket, hogy jobban járnak a GPS-es helymeghatározással, a felhasználó és sofőr közti távbecsléssel, az értékelésekkel. Mindezekkel szemben szkeptikusak voltak, végül az győzte meg őket, hogy kidobhatják a diszpécserhez szükséges zajos rádiókat” – meséltek az indulásról. De azt is hozzátették, hogy a nehéz kezdés ellenére még most is növekedni tudnak a hazai piacon, annak ellenére, hogy azóta három másik applikáció is elindult. Az övékét eddig 350 ezren töltötték le, és havonta durván 80 ezren használják. „Az Uber alacsony áraival egy másik szegmenst szólított meg, amely eddig jellemzően nem is nagyon ült taxiba” – ez utóbbi nekünk is ismerősen cseng.

Kassa, Kijev, Ljubljana

A magabiztos pozsonyi teljesítmény után a HOPIN Kassán is elindult, majd 2015-ben megjelent Prágában is. Itt azonban már jelen volt az Uber is, így nem sikerült élre törni, ahogy az Ubernek sem: a piacvezető akkor és most is a helyi Liftago volt. A HOPIN tavaly indult el Szlovéniában (Ljubljanában) és Ukrajnában (Kijevben), az idei cél pedig Budapest.

„Prágát – és persze Budapestet – leszámítva mind a három országban megelőztük az Ubert, és Szlovákiában és Szlovéniában piacvezetők is vagyunk”

– írta a cég a hvg.hu-nak.

A teljes képhez hozzátartozik, hogy Szlovéniában még nem is elérhető az Uber: jelenleg is tárgyal a kormányzattal és a helyi városvezetéssel a szolgáltatás bevezetéséről. Kijevben a HOPIN mindössze egyetlen nappal előbb indult az Ubernél.

Budapestben is látnak lehetőséget

„A magyar piac széttördelt, nincs egy jól működő taxiapp, amely uralná a piacot. A HOPIN-nal sokkal hatékonyabban dolgozhatnak a sofőrök: több rendelést kaphatnak, a hozzájuk közel lévő felhasználókat dobja fel a rendszer, így kisebb távokat kell megtenniük, és a pozitív visszajelzésekből is profitálhatnak”– vélik a cégnél.

Pozsonyban nincs ellenfelük
©

Aki sofőr szeretne lenni, annak jogosítványra és egy jó állapotú autóra van szüksége, meg persze a taxirendeletben előírt szabályok betartására.

A HOPIN üzleti modellje ugyanúgy jutalékalapú, mint az Uberé, de 20 százalék helyett fuvaronként mindössze 7 százalékot kér az autósoktól, igaz, azt is hozzátette: ez idővel változhat.

Az applikáció egy másik erőssége, hogy külön figyelmet fordít a sofőrök értékelésére is. A rendszer alapja megegyezik az Uberével, a legmagasabb kapható pontszám az ötös. „Sofőrjeink 92 százalékának 4,7 fölötti pontszáma van, ami annak is köszönhető, hogy ha valaki 4,5 alá megy, azzal külön foglalkozunk, megnézzük, hogyan tudná emelni szolgáltatása minőségét. Azon felül, ha egy sofőr rossz értékelést kap, akkor gondoskodunk arról, hogy a jövőben ugyanattól a személytől ne kapjon megrendelést, így bizonyos, hogy nem akadnak össze még egyszer. Ugyanez történik, ha a sofőrnek van gondja az utassal. Ha pedig valakiről jó értékelést adnak, akkor az nagyobb valószínűséggel kap ugyanattól az utastól hívást” – enged betekintést a cég rendszere működésébe.

Bár az Uber a hatósági ár bevezetése után feladta a magyar piacot, nem sokkal kivonulása után megjelent az észt Taxify, hogy helyébe lépjen. Sőt, több taxi társaságot is megérintett a változás szele. Már a Főtaxinak is van applikációja, amelyet Andriodon eddig több mint tízezren töltöttek le, a City Taxié ötezer letöltésnél jár, ahogy a 6x6 Taxié vagy a Budapest Taxié is. A Taxi4-nek és a Taxi2000-nek még csak ezer letöltője van, a Tele5 Taxinak és Max Taxinak mindössze 500. (A letöltésszámok minden esetben Androidra vonatkoznak.)   Kérdés, hogy egy applikáció mennyiben növeli meg egy szolgáltatás színvonalát, pontosabban elég-e a technológiai újítás a minőségi változáshoz? Erre talán választ adhat, hogy mennyire sikerül érvényesülnie az Uber-verő szlovák cégnek a budapesti piacon.