Szeretne azonnal értesülni a legfontosabb hírekről?
Az értesítések bekapcsolásához kattintson a "Kérem" gombra!
Az értesítés funkció az alábbi böngészőkben érhető el: Chrome 61+, Firefox 57+, Safari 10.1+
Köszönjük, hogy feliratkozott!
Hoppá!
Valami hiba történt a feliratkozás során, az oldal frissítése után kérjük próbálja meg újra a fejlécben található csengő ikonnal.
Már feliratkozott!
A böngészőjében az értesítés funkció le van tiltva!
Ha értesítéseket szeretne, kérjük engedélyezze a böngésző beállításai között, majd az oldal frissítése után kérjük próbálja meg újra a fejlécben található csengő ikonnal.
[{"available":true,"c_guid":"742efb3f-eef5-4982-bb51-726ba3dd9b5f","c_author":"HVG","category":"tudomany","description":"Az év elején egy furcsa közvetítés alapján merült fel a gyanú, hogy valójában nem is Elon Musk fejlesztette fel brutálisan erősre a videojátékokban irányított karaktereit. Először tagadta a vádakat, most azonban elismerte, valóban ez történt.","shortLead":"Az év elején egy furcsa közvetítés alapján merült fel a gyanú, hogy valójában nem is Elon Musk fejlesztette fel...","id":"20250122_elon-musk-videojatek-csalas","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/742efb3f-eef5-4982-bb51-726ba3dd9b5f.jpg","index":0,"item":"6c7753b1-a6d6-439c-bd74-502543aac05d","keywords":null,"link":"/tudomany/20250122_elon-musk-videojatek-csalas","timestamp":"2025. január. 22. 08:51","title":"A videojátékok élő istenének tartja magát Elon Musk, de beismerte, hogy végig csalt","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"e0edf982-a19d-44a9-856c-a016ba14e07f","c_author":"Kovács Gábor","category":"360","description":"Drágul az olaj, gyenge a forint, ezért drága Magyarországon az üzemanyag. Valószínűbb, hogy Donald Trump szankciós politikája ciklusa elején még Bidenénél is keményebb lesz, a jelenleg 80 dolláros olajár lehet még 90 is.","shortLead":"Drágul az olaj, gyenge a forint, ezért drága Magyarországon az üzemanyag. Valószínűbb, hogy Donald Trump szankciós...","id":"20250121_benzin-gazolaj-energia-koolaj-Trump-Magyarorszag-uzemanyag-benzinkut","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/e0edf982-a19d-44a9-856c-a016ba14e07f.jpg","index":0,"item":"158ea4d9-6d78-4d61-9332-94365e7ce881","keywords":null,"link":"/360/20250121_benzin-gazolaj-energia-koolaj-Trump-Magyarorszag-uzemanyag-benzinkut","timestamp":"2025. január. 21. 12:14","title":"Ha Trump megjuhászodna, az tudná igazán olcsóbbá tenni az üzemanyagot Magyarországon","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":true,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"9f16d3d7-e238-46d7-9a5d-1d20103eab12","c_author":"HVG","category":"cegauto","description":"A bőven 10 ezer fölé forgatható motorral szerelt versenyautó a 90-es évek közepére repít vissza bennünket.","shortLead":"A bőven 10 ezer fölé forgatható motorral szerelt versenyautó a 90-es évek közepére repít vissza bennünket.","id":"20250121_90-es-evek-kimaxolva-egy-legendas-es-meregdraga-alfa-romeo-155-var-uj-gazdara","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/9f16d3d7-e238-46d7-9a5d-1d20103eab12.jpg","index":0,"item":"22e668d6-d8f8-41d3-b658-17c0e577ccd6","keywords":null,"link":"/cegauto/20250121_90-es-evek-kimaxolva-egy-legendas-es-meregdraga-alfa-romeo-155-var-uj-gazdara","timestamp":"2025. január. 21. 07:59","title":"90-es évek kimaxolva: egy legendás és méregdrága Alfa Romeo 155 vár új gazdára","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"af866f2c-894b-48f2-a1d4-fbf190ecaf4f","c_author":"HVG","category":"tudomany","description":"Az vagy, amit megeszel – tartja a mondás, és ha ez így, ebben a formában nem is feltétlenül állja meg a helyét, nem biztos, hogy zöldségeket beszél, aki a növényi étrend mellett érvel. Egy friss kutatás ugyanis úgy találta, hogy ez az étrend jelentősen javíthatja a bélrendszer egészségét.","shortLead":"Az vagy, amit megeszel – tartja a mondás, és ha ez így, ebben a formában nem is feltétlenül állja meg a helyét, nem...","id":"20250121_novenyi-etrend-egeszseg-belmikrobiom-vizsgalat","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/af866f2c-894b-48f2-a1d4-fbf190ecaf4f.jpg","index":0,"item":"d6da2127-ea30-4a08-b997-21a62411c6a5","keywords":null,"link":"/tudomany/20250121_novenyi-etrend-egeszseg-belmikrobiom-vizsgalat","timestamp":"2025. január. 21. 19:03","title":"21 000 ember vizsgálatából kiderült: egészségesebb, aki húsmentesen étkezik","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"d7d52499-304f-4012-a63b-2b2fd743791e","c_author":"Domány András","category":"vilag","description":"Donald Tusk szerint nem tudni, mennyire fogja sújtani az amerikai elnök migránsellenes politikája a lengyeleket, de fel kell készülni a deportálásokra.","shortLead":"Donald Tusk szerint nem tudni, mennyire fogja sújtani az amerikai elnök migránsellenes politikája a lengyeleket, de fel...","id":"20250121_donald-tusk-trump-elnok-lengyel-migrans","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/d7d52499-304f-4012-a63b-2b2fd743791e.jpg","index":0,"item":"b53d3e7d-1666-45c4-aecb-3384a6fcfb53","keywords":null,"link":"/vilag/20250121_donald-tusk-trump-elnok-lengyel-migrans","timestamp":"2025. január. 21. 20:13","title":"A lengyel kormány hazavárja a Trump elnök által várhatóan deportálandó lengyeleket","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"f0179a5b-43bd-449c-9daa-16406d38fa1c","c_author":"Csendes-Erdei Emese","category":"360","description":"Az öt éve kitört járvány társadalmi, gazdasági hatásai jóval távolabb mutatnak, mint gondoltuk. A HVG új sorozatában ezt járjuk körbe különböző aspektusokból; most arról lesz szó, hogyan hatott a gyermekek és kamaszok mentális állapotára a koronavírus-járvány időszaka. Milyen kirívó esetekkel találkoztak a szakemberek? Mit lehet kezdeni az önsértéssel, és miért éppen a Covid lobbantott be mentális problémákat? Milyen nehézséget okozott a bezártság egy olyan kamasznak, akinek – amúgy – nincsenek lelki gondjai?","shortLead":"Az öt éve kitört járvány társadalmi, gazdasági hatásai jóval távolabb mutatnak, mint gondoltuk. A HVG új sorozatában...","id":"20250120_covid-utohatas-gyerekek-mentalis-allapot-pszichiater","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/f0179a5b-43bd-449c-9daa-16406d38fa1c.jpg","index":0,"item":"6c4afbfe-8920-4de1-9435-c88604b7b40f","keywords":null,"link":"/360/20250120_covid-utohatas-gyerekek-mentalis-allapot-pszichiater","timestamp":"2025. január. 20. 14:30","title":"„Észrevettem, hogy a felvételi időszakában vagdosni kezdte magát” – a gyerekek mentális állapotán is nyomot hagyott a Covid","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":true,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"1f5f8d96-ba46-4ec1-9899-9b0214f9ae7a","c_author":"HVG","category":"itthon","description":"Bóka sérelmezi, hogy az Európai Bizottság szerinte nem azonos mércével ítéli meg a magyar és a lengyel jogállamiságot.","shortLead":"Bóka sérelmezi, hogy az Európai Bizottság szerinte nem azonos mércével ítéli meg a magyar és a lengyel jogállamiságot.","id":"20250120_Marcin-Romanowski-valami-nagyon-nyugtalanitot-mondott-Bokai-Janosnak","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/1f5f8d96-ba46-4ec1-9899-9b0214f9ae7a.jpg","index":0,"item":"b1b43357-da22-4727-bb8d-5292f1e5971d","keywords":null,"link":"/itthon/20250120_Marcin-Romanowski-valami-nagyon-nyugtalanitot-mondott-Bokai-Janosnak","timestamp":"2025. január. 20. 18:43","title":"Marcin Romanowski valami nagyon nyugtalanítót mondott Bóka Jánosnak","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"7d3823d7-06a3-4f2c-a448-d95c9481fd72","c_author":"hvg.hu","category":"gazdasag","description":"Nem emelték a plafont, így az átlagfizetés jóval kevesebb százalékához juthatunk hozzá ingyenesen, ha bankautomatából vennénk ki pénzt. ","shortLead":"Nem emelték a plafont, így az átlagfizetés jóval kevesebb százalékához juthatunk hozzá ingyenesen, ha bankautomatából...","id":"20250121_ingyenes-keszpenzfelvetel-bankautomata-limit","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/7d3823d7-06a3-4f2c-a448-d95c9481fd72.jpg","index":0,"item":"84729303-bb95-4606-839f-37fb9f434924","keywords":null,"link":"/gazdasag/20250121_ingyenes-keszpenzfelvetel-bankautomata-limit","timestamp":"2025. január. 21. 14:08","title":"Több mint 400 000 forintnak kellene lennie a készpénzfelvételi limitnek, ha olyan jól akarunk járni, mint 2014-ben","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null}]
A Magyar Államvasutak napjainkra elveszítette hajdani presztizsét, jelenkori története botrányok sorozata. Privatizációja megfeneklett, s miközben jelenlegi állapotában is óriási állami támogatást emészt fel, miénk Európa legrosszabb színvonalú vasúti közlekedése. A vasút jelentette szellemi forradalomról egy német szerző most magyarul is megjelent műben fejti ki gondolatait.
A vasút, mióta a tizenkilencedik század első felében begördült a történelem színpadára, megragadta az emberiség képzeletét, átalakította gondolkodásunkat, írja Wolfgang Schivelbusch német történész . A vasúti utazás története c. munkája - 1977-es német megjelenése óta klasszikusnak számító, de a Napvilág Kiadó gondozásában magyarul csak most kihozott - kötete,. A gőzvontatás által előidézett „szellemi forradalom” másként ment végbe Európában és másként Amerikában. Amerikában az egykor a földrészt feltáró, legendás vasúti hálózat az automobilizmus és a repülés terjedése következtében napjainkra már csak árnyéka önmagának, legalábbis ami a személyszállítást illeti. Ugyanakkor Európában, már csak a kisebb távolságok és a környezetvédelem előtérbe kerülése miatt is, a korszerűsödő vasút valóságos reneszánszát éli, nélkülözhetetlen eleme a modernizációnak.
Földrészünkön talán nincs is még egy olyan ország, mely olyan mértékben hagyta tönkremenni vasúti hálózatát, a személy- és teherszállítást, mint a valaha a világ élvonalában járó, jelentős vasúti hagyományokkal rendelkező Magyarország. Schivelbusch könyve, melynek már az alcíme is figyelemre méltó: A tér és az idő iparosodása a 19. században, sok más mellett, arról is meggyőz bennünket, hogy szellemi és anyagi elnyomorodásunk legpontosabb tükre a Magyar Államvasutak jelenlegi állapota.
A vasút először volt képes arra, hogy az utazásra szánt időt az addig ismert közlekedési eszközökhöz képest radikálisan összezsugorítva, közel hozzon egymáshoz városokat és térségeket, az utasok számára mintegy „átugorva” a köztes távolságokat. Ahogy ezt egy korabeli francia megfigyelő 1840-ben találóan írta: A (vasút) csak indulás, a megállás és a megérkezés helyét ismeri, és ezek rendszerint messze fekszenek egymástól. Semmi sem kapcsolja össze a köztes térrel, amelyet a legnagyobb megvetéssel szel át, és amely számára ő is csak amolyan haszontalan látvány.” Ezt a tényt figyelembe véve, nyilvánvaló, hogy milyen radikális lépést jelent a nagyléptékű, dinamikus vasútfejlesztés a történelmi Magyarország, e középkorból örökölt, soknemzetiségű birodalom egységesítése felé. Ennek révén a sugár irányú, Budapestről kiinduló fővonalak kiépítése, Baross Gábor hihetetlen szervező munkájának eredménye, úgy fejlesztette néhány évtized alatt metropolissá a magyar fővárost, hogy közben összekapcsolta a Kárpát-medence magyarok lakta törzsterületeit. Vagyis nálunk a vasút a technikai modernizáció mellett figyelemre méltó politikai eszközként is funkcionált.
Más eszmék is tapadtak a vasúthoz, például az, még Saint-Simontól származó gondolat, mely szerint a vasút a demokrácia, a népek közötti egyetértés, a béke és a haladás záloga, hiszen nemcsak térben hozza közelebb az embereket, hanem társadalmilag is. Ezt a gondolatot Petőfi híres versében is megfogalmazta, melyet a Pest-Vác vonal avatásakor írt. Egy másik, korabeli szerző szerint: „Ugyanaz a vonat, ugyanaz az erő viszi a nagyokat és a kicsiket, a gazdagokat és a szegényeket; ezért a vasutak általában az egyenlőség és a testvériség fáradhatatlan tanítómesterei lesznek.” (A huszadik század, mely annyi illúziót cáfolt meg, ezzel sem tett kivételt: elég itt, ha az európai vasutaknak a zsidók deportálásában játszott szerepére gondolunk, 1941 és 1945 között).
A Magyar Államvasutak napjainkra elveszítette hajdani presztizsét, jelenkori története botrányok sorozata. Privatizációja megfeneklett, s miközben jelenlegi állapotában is óriási állami támogatást emészt fel, mienk Európa legrosszabb színvonalú vasuti közlekedése. Sokak szerint felülvizsgálatra szorul az eredeti koncepció, mely különválasztana a személy- és a teherszállítást, illetve a pályák és létesítmények fenntartását. Nem lehet úgy maximalizálni, egyszersmind privatizálni a szállítás nyereségét, hogy közben a az államé marad a veszteség, mely állandóan nő. A vasút magánkézbe adása, bár Watt és Stephenson hazájában ezt viszonylag körültekintően hajtották végre, nem váltotta be a hozzá fűzött reményeket. Nem véletlen, hogy a sorozatos balesetek miatt Nagy-Britanniában is felmerült a vasút „újraállamosításának” gondolata.
Miért nem jutott Ausztria, Szlovákia vagy Románia kormányainak eszébe, hogy kockázatos tranzakciókkal kockára tegyék vasúti közlekedésüket? Persze, mi is másutt tartanánk, ha az infrastruktúra fejlesztésére fordítható forrásainkat nem koncentráljuk szinte kizárólag az autópályák kiépítésére. A vasúti szárnyvonalak tervbe vett megszüntetése, majd a döntés elhalasztása jelzi, mennyire integrálódott a magyar társadalom életébe a vasút. Igaz, a hálózatot sem működtetni, sem felszámolni nem vagyunk képesek. El kellene mozdulni a holtpontról, a fejlesztés és a korszerűsítés további halogatása katasztrofális következményekkel járhat. Bár Magyarországot földrajzi helyzete miatt Közép-Európában nehéz megkerülni, eljöhet az idő, amikor az osztrák, román szlovák vasút a kelet-nyugati, és az észak-déli tranzitforgalmat is a saját hálózatára tereli, s akkor már esélyünk sem lesz arra, hogy Magyarország területén kötött pályán, európai színvonalon közlekedjünk.