Szeretne azonnal értesülni a legfontosabb hírekről?
Az értesítések bekapcsolásához kattintson a "Kérem" gombra!
Az értesítés funkció az alábbi böngészőkben érhető el: Chrome 61+, Firefox 57+, Safari 10.1+
Köszönjük, hogy feliratkozott!
Hoppá!
Valami hiba történt a feliratkozás során, az oldal frissítése után kérjük próbálja meg újra a fejlécben található csengő ikonnal.
Már feliratkozott!
A böngészőjében az értesítés funkció le van tiltva!
Ha értesítéseket szeretne, kérjük engedélyezze a böngésző beállításai között, majd az oldal frissítése után kérjük próbálja meg újra a fejlécben található csengő ikonnal.
[{"available":true,"c_guid":"cc3c72a9-8058-4d82-a6ad-2ec68b312886","c_author":"hvg.hu","category":"kultura","description":"Vajon képes-e A galaxis őrzői rendezője jó útra terelni a Zack Snyder által taccsra tett szuperhőst?","shortLead":"Vajon képes-e A galaxis őrzői rendezője jó útra terelni a Zack Snyder által taccsra tett szuperhőst?","id":"20241220_Superman-uj-elozetes-James-Gunn-DC","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/cc3c72a9-8058-4d82-a6ad-2ec68b312886.jpg","index":0,"item":"5f350b8b-09ed-428d-b9d8-0951a90ce891","keywords":null,"link":"/kultura/20241220_Superman-uj-elozetes-James-Gunn-DC","timestamp":"2024. december. 20. 08:31","title":"Véres, kutyás, szerelmes - itt az új Superman-film előzetese","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"e4265d34-0706-4f29-bdf7-b74067993ad8","c_author":"Domány András","category":"gazdasag","description":"Az ellenzéki vezetésű önkormányzat mindent visszakap.","shortLead":"Az ellenzéki vezetésű önkormányzat mindent visszakap.","id":"20241221_paksi-kulonleges-gazdasagi-ovezet-megszunes-magyar-kozlony","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/e4265d34-0706-4f29-bdf7-b74067993ad8.jpg","index":0,"item":"70d473af-b6a5-410e-b403-d77d06af5294","keywords":null,"link":"/gazdasag/20241221_paksi-kulonleges-gazdasagi-ovezet-megszunes-magyar-kozlony","timestamp":"2024. december. 21. 10:07","title":"Megszűnik a paksi különleges gazdasági övezet","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"28a0ce57-8ce0-4e37-808b-9424cea46fa2","c_author":"HVG","category":"kkv","description":"Az indokoltnál sokkal több gáz áramlik az országba Szerbia felől. Ez a pluszmennyiség, úgy tűnik, újabban már lenyomja az orosz energiahordozó árát. Az MVM pedig a lap forrásai szerint olyan módszerhez nyúlhatott, amely nagyon hasonlít a 2012-es, MET-es bizniszre, ami több tízmilliárdos profitot hozott az akkor részben kormányközeli üzletemberek tulajdonában lévő cégnek.","shortLead":"Az indokoltnál sokkal több gáz áramlik az országba Szerbia felől. Ez a pluszmennyiség, úgy tűnik, újabban már lenyomja...","id":"20241220_G7-Ujra-elovehette-az-MVM-az-evtizedes-trukkot-most-rengeteg-penzt-nyerhet-az-orosz-gazon-MET-gazimport-nyereszkedes","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/28a0ce57-8ce0-4e37-808b-9424cea46fa2.jpg","index":0,"item":"31a19b60-67d8-4467-9c83-faf8a8ff012e","keywords":null,"link":"/kkv/20241220_G7-Ujra-elovehette-az-MVM-az-evtizedes-trukkot-most-rengeteg-penzt-nyerhet-az-orosz-gazon-MET-gazimport-nyereszkedes","timestamp":"2024. december. 20. 18:28","title":"G7: Újra elővehette az MVM az évtizedes trükköt, most rengeteg pénzt nyerhet az orosz gázon","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"46fa2059-60d5-454b-a6a8-902843d17053","c_author":"hvg.hu","category":"vilag","description":"Tömegverekedés tört ki egy nigériai középiskolában tartott rendezvényen. ","shortLead":"Tömegverekedés tört ki egy nigériai középiskolában tartott rendezvényen. ","id":"20241219_nigeria-unnepi-rendezveny-gyerek-tomegbaleset","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/46fa2059-60d5-454b-a6a8-902843d17053.jpg","index":0,"item":"6ad460fb-4081-4e69-8f8a-af7bf6e07128","keywords":null,"link":"/vilag/20241219_nigeria-unnepi-rendezveny-gyerek-tomegbaleset","timestamp":"2024. december. 19. 17:59","title":"Halálra tapostak gyerekeket egy nigériai ünnepi rendezvényen","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"2fddd207-52f0-45ad-8a43-02854ebcce05","c_author":"MBH Bank","category":"brandcontent","description":"Nem mindenki válik előre megfontoltan vezetővé. Van, akivel ez organikusan történik meg, és szakmai karrierjének kitartó egyengetése közepette egyszer csak azt veszi észre, hogy egy csapatot irányít. Szarka László, az MBH Bank középvállalati üzletágának hálózatirányításért felelős igazgatója 2008 óta formálja az MBH Bankban dolgozók egy szemmel látható részének a pályafutását hullámvölgyeken és -hegyeken át, a vele való beszélgetés pedig remekül szemlélteti a régi bölcsesség múlhatatlan igazságát, hogy az út még mindig fontosabb, mint a cél.","shortLead":"Nem mindenki válik előre megfontoltan vezetővé. Van, akivel ez organikusan történik meg, és szakmai karrierjének...","id":"20241107_nincs-ido-a-mikromenedzsmentre-szarka-laszlo-mbh","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/2fddd207-52f0-45ad-8a43-02854ebcce05.jpg","index":0,"item":"c888d588-80f9-450f-a376-1b49e1ce0d90","keywords":null,"link":"/brandcontent/20241107_nincs-ido-a-mikromenedzsmentre-szarka-laszlo-mbh","timestamp":"2024. december. 21. 11:30","title":"Ha vezetőket vezetsz, nincs idő a mikromenedzsmentre","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":true,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":true,"c_isbranded":true,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"ff35bed6-e5c0-4bee-9424-ebb3aed5f775","c_author":"HVG","category":"tudomany","description":"A TIME magazin listáján – amelyen a 2024-es év 200 legjobb találmányát sorakoztatja fel – azok a megoldások is megtalálhatók, amelyek segítségével környezetbarát lehet az energiatermelés. Mutatjuk a legjobbakat.","shortLead":"A TIME magazin listáján – amelyen a 2024-es év 200 legjobb találmányát sorakoztatja fel – azok a megoldások is...","id":"20241221_2024-legjobb-talalmanyai-time-200-zoldenergia","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/ff35bed6-e5c0-4bee-9424-ebb3aed5f775.jpg","index":0,"item":"2e23a6f4-625a-41d1-b66d-f74bf29e91dd","keywords":null,"link":"/tudomany/20241221_2024-legjobb-talalmanyai-time-200-zoldenergia","timestamp":"2024. december. 21. 10:03","title":"2024 legjobb találmányai: a gravitáció, ami áramot generál","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"c8193cfc-858c-4696-8665-54c0580bd236","c_author":"hvg.hu","category":"itthon","description":"Szabálysértési eljárás indult a korábban már több valótlan bejelentést tevő nő ellen.","shortLead":"Szabálysértési eljárás indult a korábban már több valótlan bejelentést tevő nő ellen.","id":"20241220_rendorseg-bejelentes-tiktok-kihivas","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/c8193cfc-858c-4696-8665-54c0580bd236.jpg","index":0,"item":"5435611d-5c5e-4df7-9314-39605127f407","keywords":null,"link":"/itthon/20241220_rendorseg-bejelentes-tiktok-kihivas","timestamp":"2024. december. 20. 10:20","title":"TikTok-kihívás miatt riasztotta a rendőröket egy Tolna megyei nő","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"dc0b18e9-8a48-422f-86a7-99c6854432ee","c_author":"HVG","category":"tudomany","description":"Úgy tűnik, alkalmazkodnak az ember által is megváltozó környezethez a mókusok, melyek, ha úgy adódik, pockokra is vadásznak.","shortLead":"Úgy tűnik, alkalmazkodnak az ember által is megváltozó környezethez a mókusok, melyek, ha úgy adódik, pockokra is...","id":"20241219_mokusok-vadaszat-taplalek-husfogyasztas-pockok-megfigyeles","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/dc0b18e9-8a48-422f-86a7-99c6854432ee.jpg","index":0,"item":"1da93d23-3264-432e-9ed5-b108e4664397","keywords":null,"link":"/tudomany/20241219_mokusok-vadaszat-taplalek-husfogyasztas-pockok-megfigyeles","timestamp":"2024. december. 19. 18:03","title":"Még sosem láttak ilyet: vadásznak és húst is esznek a mókusok, akikről úgy hitték, csak magvakat fogyasztanak","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null}]
A Magyar Államvasutak napjainkra elveszítette hajdani presztizsét, jelenkori története botrányok sorozata. Privatizációja megfeneklett, s miközben jelenlegi állapotában is óriási állami támogatást emészt fel, miénk Európa legrosszabb színvonalú vasúti közlekedése. A vasút jelentette szellemi forradalomról egy német szerző most magyarul is megjelent műben fejti ki gondolatait.
A vasút, mióta a tizenkilencedik század első felében begördült a történelem színpadára, megragadta az emberiség képzeletét, átalakította gondolkodásunkat, írja Wolfgang Schivelbusch német történész . A vasúti utazás története c. munkája - 1977-es német megjelenése óta klasszikusnak számító, de a Napvilág Kiadó gondozásában magyarul csak most kihozott - kötete,. A gőzvontatás által előidézett „szellemi forradalom” másként ment végbe Európában és másként Amerikában. Amerikában az egykor a földrészt feltáró, legendás vasúti hálózat az automobilizmus és a repülés terjedése következtében napjainkra már csak árnyéka önmagának, legalábbis ami a személyszállítást illeti. Ugyanakkor Európában, már csak a kisebb távolságok és a környezetvédelem előtérbe kerülése miatt is, a korszerűsödő vasút valóságos reneszánszát éli, nélkülözhetetlen eleme a modernizációnak.
Földrészünkön talán nincs is még egy olyan ország, mely olyan mértékben hagyta tönkremenni vasúti hálózatát, a személy- és teherszállítást, mint a valaha a világ élvonalában járó, jelentős vasúti hagyományokkal rendelkező Magyarország. Schivelbusch könyve, melynek már az alcíme is figyelemre méltó: A tér és az idő iparosodása a 19. században, sok más mellett, arról is meggyőz bennünket, hogy szellemi és anyagi elnyomorodásunk legpontosabb tükre a Magyar Államvasutak jelenlegi állapota.
A vasút először volt képes arra, hogy az utazásra szánt időt az addig ismert közlekedési eszközökhöz képest radikálisan összezsugorítva, közel hozzon egymáshoz városokat és térségeket, az utasok számára mintegy „átugorva” a köztes távolságokat. Ahogy ezt egy korabeli francia megfigyelő 1840-ben találóan írta: A (vasút) csak indulás, a megállás és a megérkezés helyét ismeri, és ezek rendszerint messze fekszenek egymástól. Semmi sem kapcsolja össze a köztes térrel, amelyet a legnagyobb megvetéssel szel át, és amely számára ő is csak amolyan haszontalan látvány.” Ezt a tényt figyelembe véve, nyilvánvaló, hogy milyen radikális lépést jelent a nagyléptékű, dinamikus vasútfejlesztés a történelmi Magyarország, e középkorból örökölt, soknemzetiségű birodalom egységesítése felé. Ennek révén a sugár irányú, Budapestről kiinduló fővonalak kiépítése, Baross Gábor hihetetlen szervező munkájának eredménye, úgy fejlesztette néhány évtized alatt metropolissá a magyar fővárost, hogy közben összekapcsolta a Kárpát-medence magyarok lakta törzsterületeit. Vagyis nálunk a vasút a technikai modernizáció mellett figyelemre méltó politikai eszközként is funkcionált.
Más eszmék is tapadtak a vasúthoz, például az, még Saint-Simontól származó gondolat, mely szerint a vasút a demokrácia, a népek közötti egyetértés, a béke és a haladás záloga, hiszen nemcsak térben hozza közelebb az embereket, hanem társadalmilag is. Ezt a gondolatot Petőfi híres versében is megfogalmazta, melyet a Pest-Vác vonal avatásakor írt. Egy másik, korabeli szerző szerint: „Ugyanaz a vonat, ugyanaz az erő viszi a nagyokat és a kicsiket, a gazdagokat és a szegényeket; ezért a vasutak általában az egyenlőség és a testvériség fáradhatatlan tanítómesterei lesznek.” (A huszadik század, mely annyi illúziót cáfolt meg, ezzel sem tett kivételt: elég itt, ha az európai vasutaknak a zsidók deportálásában játszott szerepére gondolunk, 1941 és 1945 között).
A Magyar Államvasutak napjainkra elveszítette hajdani presztizsét, jelenkori története botrányok sorozata. Privatizációja megfeneklett, s miközben jelenlegi állapotában is óriási állami támogatást emészt fel, mienk Európa legrosszabb színvonalú vasuti közlekedése. Sokak szerint felülvizsgálatra szorul az eredeti koncepció, mely különválasztana a személy- és a teherszállítást, illetve a pályák és létesítmények fenntartását. Nem lehet úgy maximalizálni, egyszersmind privatizálni a szállítás nyereségét, hogy közben a az államé marad a veszteség, mely állandóan nő. A vasút magánkézbe adása, bár Watt és Stephenson hazájában ezt viszonylag körültekintően hajtották végre, nem váltotta be a hozzá fűzött reményeket. Nem véletlen, hogy a sorozatos balesetek miatt Nagy-Britanniában is felmerült a vasút „újraállamosításának” gondolata.
Miért nem jutott Ausztria, Szlovákia vagy Románia kormányainak eszébe, hogy kockázatos tranzakciókkal kockára tegyék vasúti közlekedésüket? Persze, mi is másutt tartanánk, ha az infrastruktúra fejlesztésére fordítható forrásainkat nem koncentráljuk szinte kizárólag az autópályák kiépítésére. A vasúti szárnyvonalak tervbe vett megszüntetése, majd a döntés elhalasztása jelzi, mennyire integrálódott a magyar társadalom életébe a vasút. Igaz, a hálózatot sem működtetni, sem felszámolni nem vagyunk képesek. El kellene mozdulni a holtpontról, a fejlesztés és a korszerűsítés további halogatása katasztrofális következményekkel járhat. Bár Magyarországot földrajzi helyzete miatt Közép-Európában nehéz megkerülni, eljöhet az idő, amikor az osztrák, román szlovák vasút a kelet-nyugati, és az észak-déli tranzitforgalmat is a saját hálózatára tereli, s akkor már esélyünk sem lesz arra, hogy Magyarország területén kötött pályán, európai színvonalon közlekedjünk.