Hova tűntek a régi szép autónevek?

7 perc

2005.12.13. 05:05

Ferrari Testarossa. Lamborghini Diablo. Dodge Viper. Ford Thunderbird. Chevrolet Corvette. Pontiac Firebird. Ford Mustang. Szép emlékek. Hová tűntek az ütős márkanevek? Az autógyártók milliókat áldoznak a beszélő nevekért, ám új autóik sokszor nyelvi zsákutcába hajtanak.

Néhány éve az Ikea-lánc németországi áruházaiban beszédes ágyra lettek figyelmesek a vásárlók, a megszokott, máshol jól csengő svéd elnevezés erősen szexuális tartalomról árulkodott. Kisebb botrány lett a dologból, a terméket átnevezték és változatlanul jól fogyott. Az autóiparban sokkal nagyobb a tétje a névnek.

A Ford Mustang emblémája
A Diablo, a Firebird, a Mustang hallatán az emberben megpezsdül a vér, érzi a száguldást, a felemelő szabadságot. De mit érez az olyan nevek hallatán, mint a Suzuki Joy Pop, vagy a Dodge Coronet Super Bee, Nissan Tino vagy a Honda That's?

Lányok, akik voltak

Úgy tűnik egy évszázaddal azután, hogy Gottlieb Daimler legjobb vevője lányáról, Mercedes Jellinekről elnevezte autóját, az iparág kezd kifogyni az ötletekből. 

Nehéz igazán jó nevet adni az autónak, hiszen majdnem mindent elhasználtunk - panaszkodott a Finacial Timesnak Phil Dykewicz, a General Motors Europe piackutató részlegének vezetője.

Márka- és logótár
Mercedes, BMW, Skoda, Renault, Alfa Romeo, Ferrari - cégnevek és logók története a hvg.hu-n.
A jól csengő állatnevek (Fox, Beetle, Kangoo, Spider, Cobra, Viper, Féline), a görög szimbólumok (Olimpia, Clio, Taurus, Ikarusz, Thalia), az égövi jegyek (Capricorn, Orion, Astra), a drágakövek (Zaphire, Diamond, Zafira)  vagy a státusszimbólumok (Diplomat, President, Princess, Executive, Celebrity) mind elfogytak, sőt már azok is, melyek nem is csengenek túl jól: Rabbit, Cayman, Dingo stb.

A legnagyobb bajt a globalizáció jelenti. Az elnevezés, ami jól hangzik a briteknél, nem biztos, hogy szalonképes a spanyoloknál, a cseheknél, a románoknál vagy éppen nálunk. Lehet foglalt is, mondjuk egy vasaló, egy tabletta levédett neve, és ez elhúzódó jogi procedúrával jár.

A névadás legegyszerűbb és legbiztonságosabb módja a családon belüli keresztelő. Három éve az alapító tiszteletére az Ferrari Enzo feliratot kapta a paripás sportkocsi közel 80 millió forintos korlátozott darabszámú típusa, annak ellenére, hogy a 70-es években már használtak egy családnevet. 1975-ben a Ferrari 308 GT4-et Dinónak becézték, így állítva emléket az 1956-ban elhunyt Dino Ferrarinak, Enzo Ferrari egyetlen törvényes fiának.

A két Elise
A sportkocsik non plus ultrája, a Lotus akkor lépett ki az ismeretlenségből, amikor a milliárdos tulajdonos, Romano Artioli unokájáról nevezte el a cég legújabb kétülésesét. A ködös Albionban összerezzentek a lordok és a píárosok a név hallatán, de - mivel hagyományosan e-betűvel kezdődött és ráadásul vették, mint a cukrot - nem ömlött ki a tea. Az 1995-ös frankfurti premieren az akkor már két és fél éves, a leleplezett sportkocsiban üldögélő kis Elise-t is megcsodálhatta a közönség.

A családi nevek azonban nem mindig jöttek be. 1957 egyik újdonsága Henry Ford  fiáról, Ford Edselről kapta a nevét. A típus csúfosan megbukott, azóta is annak a példája, hogyan lehet egy jó autót rossz névvel tönkretenni. A kudarc után már bánták a cég vezetői, hogy visszautasították a kor ismert amerikai költője, Marianne Moore ötleteit. Pedig azok sem voltak túl meggyőzőek: Mongoose Civique vagy Utopian Turtletop.
[[ Oldaltörés: Sikamlós nyelvtan (Oldaltörés) ]]

Olyan apróságon is múlhatott egy autó neve, hogy az aktuális vezető épp hol nyaralt. Így született meg például az amúgy szép sikereket elérő Ford Granada. A 80-as évekig kellett arra várni, hogy a világ harmadik legnagyobb autógyártójánál (Ford) rájöjjenek, hogy ha országok tucatjaiban, százaiban szeretnék eladni autóikat, körültekintőbben kell eljárniuk a névadást illetően is. Ezért aztán négy iratrendezőnyi ötletből, dollárok százezrei árán választották ki a Ford új népautójának, a Mondeónak a nevét.

A Ford népautója
A Mondeo, hasonlóan sok mai testvéréhez, mesterségesen összetákolt nevet kapott. A francia monde (világ) szóból gyökereztetett nevet azután nyerte el a középkategóriás, hogy a korábban neki szánt Lyrus elnevezés megbukott Németországban. Úgy hangzott ugyanis, mint egy bajor kolbászka márkaneve. Bár a Mondeo világszerte sikert-sikerre halmozott a Ford anyaországában, az USÁ-ban mégis Contour néven fut. Hogy miért, azt nem tudni biztosan. Talán nem akartak túl franciás nevet.

A Fordnál jelenleg külön részleg ötletel a jövő autónevein, így olcsóbb és biztonságosabb a névadás. A jogi és nyelvi ellenőrzések után az ötletek 80 százaléka szemétbe kerül. Az európai döntéshozók sokkal szigorúbbak mint amerikai kollégáik, sokszor azért dobják vissza a kiizadt neveket, mert nem elég kifejezők, nem árulkodnak az új típusok igazi személyiségéről.

A körültekintő névválasztás ellenére az autógyártók néha mégis melléfognak. A legtöbb problémát a helyi szleng és a szexuális tartalmú becenevek okozzák. Steve Kitson, a Hyundai tengerentúli pr-főnöke, nagy bukástól mentette a meg céget, amikor felhívta a koreaiak figyelmét, hogy a nálunk is Atos néven futó kisautó angol nyelvterületen nem lesz túl sikeres, miután a britek a tosser kifejezés alatt azt értik: összetákolt, összecsapott. A kocsit ezért Nagy Britanniában Atoz-nak hívják (azaz A-tól Z-ig).

A félreérthető nevű Buick
A General Motors két éve teljesen gyanútlanul LaCrosse néven dobta piacra Észak Amerikában a Buick legújabb sportos szedánját. Nagy lett a felháborodás a szomszédos Quebecben, ahol ez a szó szlengben önkielégítést jelent. Az autót Allure néven vezették be Kanadában.

Rájárt a rúd a Mitsubishi Motors keresztapáira is. Egyik legsikeresebb termékük, a többszörös Dakar-győztes Pajero neve spanyolul szintén maszturbálást jelent. A spanyollal a GM-nek is voltak szemantikai gondjai. A 90-es években Vauxhall és Chevrolet Nova néven árusította egyik példányát. Az autó annak ellenére siker volt a hispán világban, hogy a No va kifejezés spanyolul annyit tesz: nem megy, nem működik. A Nissan vezetői elsápadtak, amikor tudomásukra jutott, hogy a főleg neon zöld színben pompázó kisautójuk, a Moco spanyolul egyszerűen taknyot jelent. A Nissannak a magyarokkal is meggyűlt a baja. A hazai márkaképviseletek még a márka egyterűjének hazai forgalmazása előtt tiltakoztak a Tino név ellen. A japánok nem hallgattak a magyar szóra, és ez meg is látszott a típus eladásain.
[[ Oldaltörés: Jól csengő marhaság (Oldaltörés) ]]

A japánok otthon előszeretettel választanak fura, őrült vagy éppen kimondhatatlanul hosszú nevű autókat. Mindegy mit jelent, csak angolul legyen alapon. Így büszkén szaladgálnak Daihatsu Naked (meztelen), Mazda Bongo Friendee, Suzuki Joy Pop, Honda Life Dunk (a dung trágyát jelent angolul), Daihatsu Move Latte, Mitsubishi Delta Space Gear, Honda That's nevű autóikkal.
A feltörekvő kínai gyártók szintén szívesen választanak angol hangzású neveket autóiknak, ám sokszor nincsenek tisztában pontos jelentésükkel. Északkelet-Kína vezető autógyárában, a Brillance Jinbei legsikeresebb mini busza nemes egyszerűséggel a Jinbei Haise Underservant (alávaló szolga) nevet kapta.

A Mitsubishi bombázója
Egyes keresztelésekről legendák keringenek. Állítólag a Mitsubishi Starion sportkocsija félreértésből kapta nevét. Az amerikai értékesítők a Stalliont javasolták, ám a japánok rosszul ejtették ki, így lett Starion. A kényelmetlen helyzetből a Mitsubishi vezetői úgy vágták ki magukat, hogy elmagyarázták: a név a Star és az Orion szavak összevonásából jött létre. Az igazság odaát maradt. Egy másik alkalommal brit veteránok tiltakoztak amiatt, hogy a gyémántos márka Lancer Evolution Zero Fighter (félelmetes II. világháborús japán harci repülő) néven dobta piacra egyik izmos termékét.

Bűvös számok

Vannak autógyártók, amelyek nagyon egyszerű módszerrel úszták meg a fentebb elemzett nyelvészeti fejtörőket -egyszerűen számokat használnak. Így tesz a BMW, a Mercedes, a Lexus vagy a Jaguar. Ám a számokkal bajok lesznek. Annyi új típust dobnak piacra, akkora a verseny, hogy a számháborút csak elveszíteni lehet. Egyrészt semmi érzelmi töltést nem fejeznek ki a 140-es (Mercedes), ötös sorozat (BMW), a GS 430 (Lexus) vagy a 407-es (Peugeot) elnevezések. Másrészt a numerikus rendszerekben a típusok utódlása hamarosan megoldhatatlanná válik, hisz mi lesz a Peugeot új autója a 409-es után? A 410-es megtöri a zérus közepű hagyományt. Mégsem lehet 401-hez visszatérni.  Harmadsorban egy újkategória bevezetése egyre bonyolultabbá válik. Süppedős talajra léptek az oroszlánosok az 1007-es bevezetésével. Kénytelenek voltak felborítani a jól bevált 107, 207, 307 stb. rendszert, ráadásul a levédett 007-es (James Bond) miatt is magyarázkodniuk kellett.

Vannak azonban csendes sikerek is. A Golf  és a Passat 30, illetve 20 éve vezeti a kategória európai eladásait, bizonyítandó, hogy az emberek hosszú idő alatt bármilyen névhez hozzászoknak, alkalmazkodnak. Jól tette a Fiat is, hogy feltámasztotta a Panda nevet. Jó kis autó volt az egykor, új formájában ma is kedvelik a nők. Persze kellett egy kis kakaskodás ehhez. A kiskocsi korábban tervezett nevét, a Gingót - ami valljuk be, viccesen hangzott volna nálunk is - a Renault megtámadta, azzal, hogy túlságosan hasonlít a Twingóhoz.
Hiába, nomen est omen.

B. Cs.