Az autógyárak szabotálják a környezetbarát megoldásokat
Egy brit szakértő szerint az autóipar annak ellenére nem teszi meg az egyre sürgetőbbé váló környezetvédelmi lépéseket, hogy nagy erőkkel reklámozza a „zöld” energiával működő járműveket.
A Prius az egyik legsikeresebb hibridautó © Toyota |
Az egyik autóipari szóvivő szerint a kormányoknak többet kellene tenni, hogy elősegítsék az alternatív üzemanyagforrások – mint például a hidrogén – alkalmazását.
„Ez nem csak annak a függvénye, hogy a gyártók kifejlesszék a technológiát” – nyilatkozta a BBC-nek Nigel Wannacott, a Society of Motor Manufacturers and Traders szóvivője. „A jövő üzemanyag-technológiájában érintett összes félnek meg kell tennie a szükséges lépéseket.
Wannacott szerint a japán márkák járnak az élen a hibrid-, illetve bio-üzemanyag meghajtású autók gyártásában, ennek ellenére szinte mindegyik nagyobb vállalat dolgozik a saját megoldásán. A szóvivő szerint a kormányoknak pályázatokkal, támogatásokkal és az infrastuktúra fejlesztésével kellene elősegítenie a hidrogénüzemű autók széleskörű elterjedését, amely a szakember szerint jelenleg 15-20 év távolságban van. Blythe professzor szerint azonban egyelőre az autógyártók vannak komoly hátrányban.
„Rengeteg egyeztetést folytattunk az autógyárakkal, akik előszeretettel promótálják környezetbarát megoldásaikat” – magyarázta a szakember. „De az ő álláspontjuk jelenleg az, hogy az elkövetkezendő 20-30 évben nem számíthatunk jelentős változásra, mert a vásárlók nem hajlandóak kifizetni az új technológiáért a magasabb árakat. Ebből a szempontból a japán gyártók jóval előrehaladottabban gondolkodnak..”
Blyethe szerint az autók dominanciáját csupán a hatékonyabb közlekedési formák kifejlesztése törheti meg. A különféle útdíjak, a kötöttpályás, elektromos közlekedési hálózatok optimalizálásával csökkenthető, vagy akár teljesen kiváltható lenne az autózás, illetve a szükséges esetekre úgynevezett „car-on-demand”, vagyis igény szerinti autóbérlés lenne a megoldás.
Wannacott szerint az autóipar támogatja a gépjárművek és kereskedelmi járművek intelligensebb felhasználását, amelyek enyhítenék a közúthálózatokra nehezedő nyomást. A szóvivő azonban felhívta a figyelmet, hogy az autók társadalmi státuszából kifolyólag kevés a valószínűsége, hogy az emberek egyhamar lemondjanak használatukról.
„Nem tudom elképzelni, mikor fog az ember és az autó szenvedélyes viszonya annyira lehűlni, hogy ez lehetségessé váljon” – magyarázta „Mindig megmarad az a fajta romantikus csillogás, amelyet a reklámok és a filmek sugallnak: az autóval biztonságban van az ember, nem kötődik semmihez, és odamegy ahová akar. Az autó a személyi szabadság egyik jelképe.”