Hány bőrt húzhatnak le a fiatalodást ígérők rólunk?

6 perc

2006.02.24. 12:28

Rövid időn belül 20 milliárd dolláros üzletté válhat a plasztikai sebészet nélküli fiatalság-megőrzés. A szikét nem igénylő szépségkezelések ráadásul kevésbé veszélyesek és nagyságrendekkel kevesebbe kerülnek.

Bővülő eszköztár
© sxc.hu
Néhány éve még, aki egyszer úgy határozott, hogy elégedetlen öregedő külsejével - például a sokévi stressztől mélyülő ráncaival vagy napozástól foltos bőrével -, szinte kizárólag a plasztikai sebészeti beavatkozások felé fordulhatott segítségért. Mára azonban a szike alá fekvés helyett, a sebészeti beavatkozást nem igénylő helyettesítő megoldások széles választéka áll rendelkezésre. Restylane-nel feltölthetőek az ajkak, kémiai úton előállított felhámmal eltüntethetőek a napozás okozta foltok a bőr felületén, Botox injekciókkal pedig lefagyaszthatóak a ráncok. Mindezért pedig háromezer-ötszáz dollárt fizetve, messze meg sem közelítik a plasztikai sebészeti beavatkozások költségeit - írja a Business 2.0.

A hiúság márpedig erősen motiválja a szépülni vágyókat, a plasztikai sebészet nélküli fiatalító beavatkozásokban rejlő üzlet pedig minden, csak nem jelentéktelen. Csak 2005-ben az Egyesült Államok lakossága több mint 12,5 milliárd dollárt költött hasonló „kozmetikai beavatkozásokra”. A média népszerűsítő tevékenységének köszönhetően. Jó példa erre az amerikai ABC televízióban nagy sikerrel - hazánkban Nagy átalakítás címen - futó Extreme Makeover, című műsor, melyben a jelentkezők „megszépítését” követhetik nyomon a nézők.

A műtét nélküli szépségipar 1997 óta 764 százalékkal nőtt, sok kört verve a plasztikai sebészet népszerűsödésére.

A második világháború után született generáció tagjai, közülük is egyre több férfi néz az öregedést lassító kreatív megoldások után, így az esztétikai gyógyászati beavatkozások piaca az eszközök és az orvosok fizetésével is kalkulálva 2006-ban elérheti, sőt meg is haladhatják a 20 milliárd dollárt.

„Radikális változások következtek be a minimális beavatkozást igénylő eljárások területén az utóbbi időben” mondja Shiu-Yik Au, a Millenium Kutatóközpont elemzője. „Senki sem szeretne ma már három hetet lábadozással vagy felépüléssel tölteni egy szépítő beavatkozást követően.”

Van már alternatíva
© sxc.hu
Számos vállalat mely ezen igények kielégítésére vállalkozott, nem is a gyógyszercégek vagy orvosi eszközöket gyártó vállalatok közül került ki, hanem merész, gyorsan fejlődő cégek közül. Olyan új megoldásokat dobva a piacra, mint folyékony bőrfeszesítők, ultrahangos narancsbőr eltávolítók és  több tucat további eljárás. Ezek az „ebédszünetben” elvégezhető beavatkozások ráadásul olcsóbbak a gyógyszerlaborok által kínált kezeléseknél és plasztikai sebészeknél, de végre valódi alternatívát is kínálnak.

Igényvezérelt piac (Oldaltörés)

Jose Haresco a Merriman Curhan Ford elemzője, aki az esztétikai beavatkozások szakértője, úgy véli: „A szépészeti kezeléseket végző nagyszámú vállalat ellenére, ez egy erősen igényvezérelt piac, s alig kezdődött még meg a lehetőségek kiaknázása”.

Tény hogy a bőrszépítő üzlet akkora nyereséggel kecsegtet, hogy máris számos háziorvos hagyta hátra praxisát, hogy kihasíthassa a maga szeletét a milliárdos üzletből. Miután minden egészségügyi végzettségű megvásárolhatja és használhatja a készülékeket, a gyártók most a körülbelül 50 ezer amerikai plasztikai sebész és dermatológus helyett a fél világra potenciális vevőként tekintenek.

A wellness központok, melyek kozmetikai beavatkozásokat végeznek orvosi felügyelet alatt, rendkívül gyorsan népszerűsödnek. Míg 2004-ben csupán 750 ilyen intézmény üzemelt, idén évvégére a számuk elérheti a 2500-at az Egyesült Államokban. Ezzel egyidejűleg a hozzáértő orvosok 10 ezer dollárt kérnek egy az esztétikai beavatkozásokat oktató tanfolyamért, de ahhoz hogy valaki szakavatott értőjévé váljon a témának, kifizethet több mint 50 ezer dollárt is.

Fiatalnak maradni
© sxc.hu
Párhuzamosan a szépítő beavatkozások üzletébe beszálló wellness központok növekvő igényeivel, az eszközgyártók egyre olcsóbb és jobban használható megoldásokkal rukkolnak elő. Nemrég még a sebészeti beavatkozást nem igénylő fiatalító beavatkozások kimerültek a receptre kapható gyógyszerek, kollagén injekciók és fájdalmas lézerkezelések alkalmazásában. Mindez 2002-ben változott meg, amikor az Amerikai Élelmiszer- és Gyógyszerfelügyelet (FDA) engedélyezte a Botox használatát mellyel elindult az áttörés - világosít fel Vic Narurkar a Bay Area Laser Intézet alapítója. A Botoxot gyártó Allergan cég a piacra dobás óta évente két számjegyű növekedést mutat, 2006-ra pedig 400 millió dollár feletti eladásokkal számol.

Sima biznisz (Oldaltörés)

A ránctalanításban rejlő üzletnek azonban csak a zászlóshajója a Botox, a vetélytársak már úton vannak. 2007-ben várják például a Reloxin nevű szer  elterjedését. A ránctalanító injekciók mellett egyre nagyobb szerepet kapnak, az ún. bőrfeltöltők, melyek a mélyebb ráncokat és bőrsüllyedéseket korrigálják a testfelületen az arctól a kézig bárhol.

A semmiből jött arizonai Medicis Pharmaceutical, mely tavaly 107 millió dolláros vállalati eredményt ért el Restylane nevű készítményével, s a piaci szegmens élén végzett. Legújabban pedig az orvosok a Botoxot a Restylane-nel tandemben használva végeznek „mini arcfeltöltéseket”, növelve a hatékonyságot. A Botoxot gyártó Allegan piacvezető szerepének fenntartásának érdekében, tavaly novemberben 3,2 milliárd dolláros ajánlatot tett az Inamed megszerzésére, mely a Restylane-nek konkurenciát állító Juvederm gyártója. Amennyiben az ajánlatot elfogadják februárban, és a Juvederm megkapja a forgalmazásához szükséges engedélyeket az FDA-től, az Allergan a Botoxszal karöltve megvetheti a lábát a bőrfeltöltők piacán, mely 2011-ig várhatóan 800 millió dolláros üzletté dagad.

Nem az injekciók jelentik azonban az egyetlen lehetőséget az idő kerekének visszaforgatásra. A „Kontúr Szálak” nevű megoldást tavaly kezdte forgalmazni az észak-kaliforniai varratgyártó Quill Medical. A technológia lényege, hogy a bőr alá helyezett varratok bemasszírozása által kisimul a bőr, így téve feszessé az arcot. Az egy órás eljárás után ugyan csak egy hét múlva tűnnek el a nyomok, de a műveletet egy tükör előtt ülve végzik el a kliensen. Eddig közel 10 ezer ilyen eljárást végeztek el sikeresen, a forgalmazó Quill igazgatója Matthew Megaro pedig ennek a duplájával számol már 2007-ben.

További szeletét jelentik a szépségipar ezen szegmensének, a lézer és egyéb energiaalapú eszközök. A sebhelygyógyulást gyorsító, bőrképződést serkentő megoldások behatolnak az alsóbb hámrétegekbe, mindezt anélkül, hogy tönkretennék a felhámot, ahogy a régebbi lézeres kezelések esetében történt. Már most 28 lézeres kezelést végző klinika várja a szépülni vágyókat szerte az Egyesült Államokban, de évente 20 százalékos bővülést remélnek az ezzel foglalkozó szakértők.

Újabb technikák (Oldaltörés)

Az újabb technikák – mint az infrafénnyel vagy plazma energiákkal operáló eszközök – a mélyebb ráncok kisimításában jeleskednek kevesebb fájdalmat ígérve. Ezek maholnap milliárddolláros piacot jelenthetnek. Ilyen reménysugár a kaliforniai Reliant Technologies, melynek Fraxelre keresztelt lézere úgy gyorsítja a bőr szépülését, hogy mikroszkopikus részecskéket céloz meg a bőrben, a kezelést nem igénylő sejteket pedig érintetlenül hagyja. Más cégek olyan fény-kibocsátó diódákon dolgoznak, melyek fájdalommentesen gerjesztik a kollagén fejlődését.

Szakértők szerint már csak idő kérdése, hogy valamelyik nagy gyógyászati-eszköz gyártó is beszálljon az esztétikai gyógyászatba magába olvasztva valamelyik ígéretes megoldás birtokosát. Ilyen aspiráns az izraeli Syneron, mely már eddig is számos megoldással rukkolt elő a végleges szőreltávolítóktól a bőrfeszesítőkig. A Syneron négy év alatt üstökösként röppent fel a kozmetikai kezelések csillagai közé, a nulláról 90 milliós bevételre tornászva fel eredményeit. Mindennek tetejébe most újabb aduásszal jött ki: egy hatékony, a bőrt érintetlenül hagyó zsírégetővel. Tavaly nyáron pedig olyan narancsbőr eltávolítót mutattak be amely rádiófrekvenciával és infrafénnyel kezeli a problémás bőrfelületet.

A Syneron célja, hogy átvegye a vezető szerepet a testkontúr formáló piacon, mely öt éven belül 400 millió dollárossá válhat. Komoly vetélytársra lelhet azonban a cég, a szintén izraeli székhelyű UltraShape-ben, mely már csak az FDA engedélyeire vár egy olyan zsírolvasztó bemutatásával, mely ultrahanggal működik. A jelenleg leginkább felfutóban lévő zsírégető megoldás a mesoterápia, - mely szója-alapú injekciókkal mini zsírleszívásokat végez a testben – ennek azonban hosszú távú hatásairól csak kevés és ellentmondásos információ ismert.