Interaktív ballépések: így égetheted le magad a kollégák előtt

2 perc

2008.05.09. 07:50

Érezted már valaha, hogy a legszívesebben kiszállnál a beszélgetésből, de nem teheted, mert sok résztvevős konferenciahívásról van szó? Esetleg egy teremnyi ember kíséri minden mozdulatodat - a kivetítőn? A kellemetlen helyzeteken humorral és hidegvérrel kerekedhetsz felül. Ötletek.

Amikor hirtelen megfagy a levegő a helyiségben, mert a beszélgetés egyik résztvevője - aki távol van - lehúzza a wc-t, beindítja a mosogatógépet vagy elindítja a dvd-lejátszót, miközben a legújabb projektről, esetleg a cég költségvetéséről/a következő üzletről tárgyal - kínos helyzet. Ilyenkor a legtöbben feszengenek, hiszen úgy érzik, akaratukon kívül részesei lesznek a másik magánéletének, miközben az illető testi valójában nincs jelen. Jogos lehet a felháborodás is, hisz úgy tűnhet - ha a háttérzajok arra utalnak -, hogy a távollevő fél egyszerre több dologgal foglalkozik, figyelme megoszlik a tennivalók között, és nem arra koncentrál, amire a beszélgetés többi résztvevője.

Zavaró hangok. Ki beszél?
© Stiller Ákos
Az egyre fejlődő technika, a vezeték nélküli távközlési berendezések használata, a Skype, a webkamera vagy a wifi mindennapos igénybevétele növeli a munkavállalók hatékonyságát (akik nincsenek helyhez kötve, akárhonnan bejelentkezhetnek, informálódhatnak és információt közölhetnek).

Az amerikai munkavállalók 55 százaléka nyilatkozott úgy, hogy munkaadójuk támogatja a virtuális munkahelyi kultúra fejlesztését, kiterjesztését - derül ki a Yahoo! legfrissebb felméréséből. Ugyanakkor a válaszadók 18 százaléka bevallotta, hogy ezek használata hátrányosan befolyásolja mindennapi kommunikációjukat: rossz modorukra, figyelmetlenségükre volt már panasz.

Az info- és telekommunikációs eszközöknek köszönhetően csökkent az idő, amit a kapcsolattartásra, személyes beszélgetésekre fordítunk - világít rá Joe Robinson amerikai munkaügyi szakember, a Work to live (Dolgozzunk, hogy éljünk) című könyv szerzője arra, hogy mindennek hátulütője is van.

Hogyan szabhatod meg a határt? Mire kell figyelned, ha kollégáiddal, ügyfeleiddel, főnököddel kommunikálsz?

1. Udvariatlanság magánjellegű hívást fogadni megbeszélés, értekezlet, tárgyalás alatt. Ha elfelejtetted kikapcsolni a mobilodat, és az megcsörren, egyszerűen nyomd ki, ne kezdj el mentegetőzni, hogy „beteg a gyerek”, „fontos hívást várok, de inkább mégsem veszem föl”.

2. Nem vet jó fényt rád, ha visszahívsz egy ügyfelet, vagy válaszolsz az e-mailjeidre, miközben a kollégák, ügyfelek, tárgyalópartnerek a szomszéd szobában várnak rád. Ne rabold az idejüket, még akkor sem, ha fontos elintéznivalód van. Ha a visszahívás nem várhat, pár szóban intézd el: mondd meg, hogy várnak rád, később jelentkezel.

3. Nem vall figyelmességre, ha úgy folytatsz le egy kihangosított, többrésztvevős beszélgetést, hogy a háttérzajok bezavarnak: csobog a víz a fürdőszobában, kiabálnak a vonaton, buszon, visítanak a gyerekek az óvodában. Ha céges ügyeidet intézed, ne foglalkozz mással, akkor sem, ha testi valódban nem vagy jelen, kollégáid csak a hangodat hallják. Tiszteld meg a többieket azzal, hogy rájuk és az elmondottakra összpontosítasz!

4. Ha a beszélgetést webkamera segíti, ne csak a verbális kommunikációdra ügyelj - artikulálj, érthetően, tagoltan beszélj, hogy a másik fél megértse, és ne kelljen állandóan visszakérdeznie -, gesztusaidra is figyelj! Ne sétálj a szobában, ülj le, és mozdulataidat hangold össze mondanivalóddal. Gondolj arra, hogy a másik fél - aki nem tartózkodik ugyan egy légtérben veled -, karnyújtásnyira van tőled. A túlzott gesztikulálás, a széles mozdulatok, a hanyag testtartás ronthat megítéléseden. Viselkedj úgy, mintha beszélgetőtársad veled szemben ülne, és gondolj arra, hogy a távolságnak előnyei is vannak: például nem kell közvetlen közelről belélegezned a másik illatát, így annak is kisebb az esélye, hogy kellemetlen benyomásokat szerzel.