Handelsblatt: Autógyárak mehetnek tönkre Európa-szerte
A koronavírus betett a német autógyártás növekedési reményeinek, sőt, a termelés drasztikus leépítése várható, az első cégek már csukják is be a gyárakat – írja a Handelsblatt, a német üzleti körök lapja.
A BMW főnöke a napokban figyelmeztetett:
senki se ringassa magát hamis illúziókban, mert a legrosszabb még hátra van.
A jelek szerint Zipsének igaza lesz, mert erre az évre igencsak sanyarúak a kilátások, hiszen egyszerre esik vissza a kereslet, illetve a kínálat. Ez még a 2008-as pénzügyi válság idején sem fordult elő, úgy hogy a legtőkeerősebb konszernek is kénytelenek keményen takarékoskodni.
A BMW, amely világszerte 126 ezer embert foglalkoztat, azt tervezi, hogy 6 ezer állást megszüntet. A 40 órás heti munkaidőt 35-re csökkenti. Továbbá legalább egy évre jegeli az új debreceni gyár megépítését, mert már annak is örül, ha a meglévő kapacitását ki tudja használni. Szakértők arra számítanak, hogy középtávon egy sor üzem kénytelen lehúzni a rolót. Németországban az év első öt hónapjában 35 %-kal estek vissza a kocsi eladások, és nem úgy néz ki, hogy gyorsan javulna a helyzet.
Mehet-e a kukába az adófizetőknek máris sok milliárdba kerülő autógyár-építés?
A magyar gazdaság egyik legfontosabb ágazatából leadott vészjelzésként is értelmezhető, hogy a BMW elhalasztotta debreceni gyárának megvalósítását. Az állam milliárdokkal csábítja a nagyvállalatokat, de könnyen hoppon maradhat. Se szeri, se száma azoknak a szakértői és politikusi megnyilatkozásoknak, melyek szerint soha nem látott csapást mér a gazdaságra a koronavírus-járvány miatti általános lassulás.