Mehet-e a kukába az adófizetőknek máris sok milliárdba kerülő autógyár-építés?

A magyar gazdaság egyik legfontosabb ágazatából leadott vészjelzésként is értelmezhető, hogy a BMW elhalasztotta debreceni gyárának megvalósítását. Az állam milliárdokkal csábítja a nagyvállalatokat, de könnyen hoppon maradhat.

  • Fokasz Oresztész Fokasz Oresztész
Mehet-e a kukába az adófizetőknek máris sok milliárdba kerülő autógyár-építés?

Se szeri, se száma azoknak a szakértői és politikusi megnyilatkozásoknak, melyek szerint soha nem látott csapást mér a gazdaságra a koronavírus-járvány miatti általános lassulás. A közgazdászok hónapok óta próbálják megbecsülni, meddig gyűrűzik tovább az egészségügyi vészhelyzet hatása, milyen mélyre fog zuhanni a gazdaság, mi a módja, és mennyi ideig fog tartani a talpra állás. Különösen aggasztó, hogy több húzóágazat is súlyos fertőzési tüneteket mutat. Ilyen például a turizmus, és újabban az autóipar is: a minap a német BMW döntött arról, hogy elhalasztja Debrecenbe tervezett gyárának felépítését.

A kormány igyekezett elbagatellizálni a bejelentést: Szijjártó Péter külügyminiszter szerint a cég biztosította a kabinetet, hogy nem a projekt kútba eséséről, hanem „csak csúszásról” van szó, amit mi sem bizonyít jobban, mint hogy a gyár építési munkái már zajlanak. Ám e két körülmény éppenséggel pont arra világít rá, miért problémás ez a beruházás és az összes hasonszőrű, multik által állami hátszéllel lebonyolított fejlesztés.

Először is: minden jel arra utal, hogy a BMW nem figyelmeztette előre a magyar felet – ezért nem voltak kész válaszok a helyzet kommunikálására. A debreceni lakosokat legalábbis meglepte a bejelentés, az önkormányzat pedig hirtelen kommentálni sem akarta azt. A vállalat nem is sietett a nyugtatással, vezetői szintű debreceni látogatást például csak bő egy héttel a bejelentés utánra ütemeztek be.

Magyarország is megérzi, ha a német autógyártók nem taposnak bele

Minden idők legjobb októberét tudhatja magáénak a főként Mercedeseket gyártó Daimler. A német óriás egy hónap alatt 199 ezer Mercedes személyautót adott el, 4,9 százalékkal többet, mint egy évvel korábban. Az éves adatok is növekedést mutatnak, igaz, szerényebbet, a stuttgarti vállalat egyszázalékos bővülést ért el az év első tíz hónapjában.

Természetesen egy magánvállalkozás olyan beruházást és akkor valósít meg, amilyet és amikor csak akar, nem tartozik számadással semmiféle kormánynak, és nem kötelessége politikusok nyugtatgatása.

Megszavazták a módosított költségvetést, de Budapest csak időt nyert, életet nem - közvetítésünk a Fővárosi Közgyűlés üléséről

Megszavazták a módosított költségvetést, de Budapest csak időt nyert, életet nem - közvetítésünk a Fővárosi Közgyűlés üléséről

A július 1-i határidő előtti utolsó pillanatban, a hétfői rendkívüli közgyűlésen dőlt el, hogy a fővárosi képviselők kiigazították a már korábban, konszenzussal elfogadott 2025-ös költségvetést, így van újra érvényes büdzséje a fővárosnak – év végéig. Ha nem így lett volna, durva korlátozásokkal és pénzügyi nehézségekkel járó állapotra kellett volna készülni.