Soós Károly Attila: Orbán Viktor nem tanulta meg a leckét Horn Gyulától

3 perc

2020.06.12. 10:00

Létezik egy közlekedés-gazdasági alapelv, ami útbaigazíthatná a Budapest–Belgrád vasútvonal-óriásprojekt megálmodóit. A történelem ráadásul ismétli is önmagát. Vélemény.

A hvg360-on május 27-én jelent meg Kovács Gábor cikke (Titokban akár Orbán apja is kereshet a Budapest–Belgrád vasútvonalon – lásd alább) az épülő Budapest–Belgrád gyorsvasútról. A szerző fölveti a megaprojekttel és a kormány hozzáfűzött magyarázataival meg az egész dolog államtitokká magasztosításával kapcsolatos ismert kételyeket, problémákat. Azonban megnyugtató információt is közöl. Nevezetesen, idézi Varga Mihály pénzügyminiszter nyilatkozatát arról, hogy a kínai hitelt, amelyet a költségek 85 százalékára nyújtottak, lehet előtörleszteni olcsóbb hitelből.

Titokban akár Orbán apja is kereshet a Budapest-Belgrád vasútvonalon

Tíz évig csak miniszteri engedéllyel lehet megtudni, hogy szállít-e követ a Budapest-Belgrád vasútvonal felújításához például a miniszterelnök apja, és hogy milyen dollárkifizetések történnek a jórészt kínai hitelből épülő beruházás során. A kivitelező konzorcium magyar fele Mészáros Lőrinc érdekeltsége, amely a járvány miatti gazdaságvédelemre hivatkozva is kaphatott pénzt.

Más szóval elpuskáztuk, mert magas a hitel kamata, de majd fölveszünk az előtörlesztésére egy másikat alacsonyabb kamattal (és azt már nem fogjuk elpuskázni; a miniszter úr nem említ ezzel kapcsolatos díjat, tehát nyilvánvaló, hogy a hitelező kínai bankot kezdők vezetik, akik elfogadják az előtörlesztést külön díj nélkül). Magam is a cikknek ehhez a megnyugtató vonulatához szeretnék csatlakozni.