Befellegzett a robbanómotoroknak? Európában sokan ezt szeretnék
Miközben az európai szabályozók a dízelbotrány utóhatásaként még mindig az Euro 6 kibocsátási szabványok szigorításával vannak elfoglalva, már készülnek a belső égés korának végét ígérő szabályok.
Ma már nem az a kérdés, hogy nyugdíjazza-e a robbanómotorokat a közlekedésipar, hanem az, hogy hogyan zajlik majd az átmenet, és mennyi időt kapnak az autógyártók az átállásra, a kormányok az elektromos gyorstöltőhálózatok fejlesztésére. Még meglehetősen sokat, ha abból indulunk ki, hogy 2020 elején az Európában értékesített új autóknak csak a 3,7 százaléka volt tisztán elektromos hajtású, miközben a közlekedés felelős az unió teljes szén-dioxid-kibocsátásának harmadáért. Utóbbi 72 százalékát a közúti forgalom termeli. Ráadásul a közlekedés az egyetlen olyan ágazat, melynek kibocsátása 1990 óta folyamatosan nőtt.
A furikázás energiaszükségleteinek klímasemlegessé tétele tehát elkerülhetetlen az Európai Unió kormányai által várhatóan a következő hetekben elfogadandó klímatörvény céljainak megvalósulásához. A szándék: az 1990-es üvegházgáz-kibocsátás 2030-ra legalább 55 százalékos csökkentése, az évszázad közepére pedig a megszüntetése. Amennyiben az Európai Bizottság és az Európai Parlament által ambicionált célokat az állam- és kormányfők is szentesítik, azzal egy sor kötelező érvényű szektorális klímacélt kodifikál Európa.