„A Hungaroringet kimondva-kimondatlanul neki építették” – Ma lenne 60 éves Kesjár Csaba
Ő lehetett volna az első vasfüggönyön inneni pilóta, aki bekerül a Forma–1-be, de 1988-ban, 26 éves korában egy Forma–3-as verseny edzésén életét vesztette. Ma egy általános iskola őrzi Kesjár Csaba nevét.
1988. június 24-én, késő délután a hétvégi verseny előtt az utolsó edzését tartotta az NSZK Forma–3-as bajnokságának mezőnye. Kesjár Csaba a piros-fehér-zöldre festett autójával, több mint 200 km/h-s sebességgel az egyenesben akarta előzni a vezető Stefan Neubergert, de elvesztette uralmát a kormány felett, így teljes sebességgel ért be a kanyarba. A pályát övező biztonsági palánkon szinte átfúródott. A mentők pillanatok alatt a helyszínre értek, de a roncsok közül már csak a súlyos koponyasérüléseket szenvedett Kesjár Csaba holttestét tudták kiemelni.
Hogy pontosan mi történt, azóta sem tudni, az első vizsgálatok szerint műszaki hiba nem okozhatta a tragédiát, a boncolás pedig megállapította, Kesjár megfelelő állapotban ült be a kocsijába. Később arról jöttek hírek, hogy a fékrendszer romlott el.
Kesjár 1962. február 9-én született, nagyapja és apja is motor- illetve autóversenyző volt. Ő maga 13 évesen (korkedvezménnyel) 1975-ben, a gokarttal kezdte a pályafutását, kétszer nyert felnőtt bajnokságot ebben a kategóriában, aztán a hegyi gyorsasági szakágra váltott, itt is kétszer lett a legjobb. A Formula Ford kategóriában 1986-ban osztrák bajnok volt. 1987-től 1988-ig a német Forma–3 bajnokságban versenyzett, 1987-ben a kilencedik helyen végzett.
Sokan, köztük számos szakember is úgy vélte, ő lehetett volna az első magyar versenyző, aki a Forma–1-be bekerülhet pilótaként. Ünnepelt és rajongott sztárja volt a késő Kádár-kornak, rengeteget szerepelt a sajtóban, televízióban. Többek között, amikor a kor popdívája, C.C. Catch Magyarországra érkezett, a Három kívánság című műsor keretében ő száguldott be vele pár perc alatt a repülpőtérről a televízió székházába egy lezárt útvonalon, erről Dévényi Tibor mesélt lapunknak: „Megjön C.C. Catch, átveszi Kesjártól a virágot, felveszi a bukósisakot, beszáll a kocsiba, és végigszáguldanak Budapesten néhány perc alatt. Olyan fehér volt az arca, amikor kiszállt a hotelnél, mint a fal.”
A versenyző életéről több könyvet is író Harle Tamás a Forbesnak kijelentette, a „Hungaroringet kimondva-kimondatlanul neki építették”, ami talán kis túlzás, de valóban óriási várakozás volt azzal kapcsolatban, hogy Kesjár eléri a Forma–1-et. Az viszont tény, hogy az 1987-es Magyar Nagydíj hétvégéjén ő tesztelhette a Zakspeed csapat autóját, így ő lett az első magyar, aki F1-es autót vezetett.
Kesjár Csabát 1988. július 19-én, a Farkasréti temetőben helyezték örök nyugalomra. 1992 óta Budaörsön általános iskola viseli a nevét.