Vajon ha valaki azért vásárol meg 29 ezer euróért (közel 11 millió forintért) egy hatvanéves, a forgalomból kivont kisrepülőgépet, hogy később azt felújítsa és eladja, miért repül át azzal illegálisan Magyarország, Lengyelország, Szlovákia, Szerbia és Románia felett, mit sem törődve az időközben vele kommunikálni akaró vadászgépekkel? És végül miért hagyja hátra a repülőt egy használaton kívüli kifutópályán, mielőtt végleg eltűnne?
Merthogy azok a titokzatos figurák, akik a múlt héten több NATO-tagállam légterét átszelve, kikapcsolt válasz-jeladóval (transzponderrel) repültek Litvániából Bulgáriáig egy Piper PA-23-250 típusú repülőgéppel, állítólag azt mondták a litván Bronis Zaronskisnak, amikor megvették tőle a gépet, hogy azt fel akarják újítani, aztán értékesíteni. Legalábbis ezt mondta a hvg360-nak Zaronski, aki tapasztalt, öreg róka, már ami a repülést illeti.

Bronis Zaronski, a litván repülés ásza
Facebook
A 72 éves férfi a litván repülés ásza, a moszkvai repülőiskolában végzett, a Vilniustól 136 kilométerre fekvő Panevėžysben volt századparancsnok, miután távozott a hadseregből, a helyi repülős sportklub elnöke lett. A Szovjetunió szétesése után ő volt az, aki a szovjet hadseregből “megmentett” repüléstechnikai felszereléseket átjátszotta a sportklubnak. Bár a mai napig szeret a kitüntetésekkel teleaggatott katonai egyenruhájában pózolni, ismerősei pedig a légierő századosaként szólítják, Zaronskis már régóta civil, és szállítmányozással foglalkozik, a Nida Air Park igazgatója. Most is csak azért került a hírekbe, mert ő adta el a repülőgépet azoknak a figuráknak, akik aztán feltehetőleg elvezették azt légtérsértésekkel Bulgáriáig. És akikről Zaronski azt állítja, hogy oroszul beszéltek, de talán románok. Vagy ukránok. Vagy bolgárok.