Hogy jut eszébe bárkinek légitársaságot indítani idehaza válság idején? – interjú az Aeroexpress alapítójával

7 perc

2022.09.09. 08:00

Két és fél éve dolgoznak rajta, szeptember ötödikével azonban elrajtolt egy új magyar légitársaság, az Aeroexpress Regional. Gépeik az október végéig tartó tesztidőszakban Budapestet és Debrecent kötik össze Marosvásárhellyel és Kolozsvárral. Nem akarnak a nagy fapadosokkal versenyezni, egy teljesen új szegmenst céloztak be, és nagyon számítanak az államra is, hiszen felfogásuk szerint közszolgáltatást nyújtanak. Miért alapítanak a világválság kezdetén légitársaságot? Mi jön a kéthónapos tesztidőszak után? Miért pont egy karmester-orgonista csinálja meg mindezt? Interjúnk Somogyi-Tóth Dániellel.

hvg360: Kezdjük a piszkos anyagiakkal: hogyan épül fel az Aeroexpress Légiközlekedési Zrt. tulajdonosi háttere?

Somogyi-Tóth Dániel: Anyacégünk, a BASe Airlines Zrt. az egyik felét adja a tulajdonosi körnek. Ezt a családi vállalkozást 31 éve alapították, de a fiatalabb generációnak szintén van részesedése a cégünkben: az ő kft-jüknek húsz százaléka van. A maradék nálam és Vadász Dániel kollégámnál van. Ő szintén a kultúrából érkezett a repülés világába, vele 2009 óta beszélünk a repülésről, igaz, eleinte csak a vízi repülés jött szóba – magam sem gondoltam volna, hogy ilyen magasra jut ez az egész. Az egész úgy kezdődött, hogy nagyon szerettük volna betölteni azt az űrt, ami a regionális légi közlekedésben Magyarországon van, ehhez pedig a BASe meglévő, de régóta külföldön érvényesülő kapacitását szerettük volna hasznosítani. A Kárpát-medencének vannak kritikusan nehezen megközelíthető részei, ezek egy része magyarlakta terület, így ha valahol, hát nálunk van keresnivalója annak a kapacitásnak, amelyet jelenleg a BASe Helsinki központtal hasznosít.

hvg360: A BASe Airlines Zrt. a finn állam beszállítója, menetrendszerű járatokat üzemeltetnek Finnországban. Miért van szüksége egy ilyen cégnek arra, hogy egy magyar közvetítővel – jelen esetben az Aeroexpress Légiforgalmi Zrt.-vel együtt – jelenjen meg a magyar repülés piacán? Miért nem teszik ezt meg közvetlenül?