A sínek még megvannak, de máris akadnak gondok az ukrán–magyar áruforgalomban

4 perc

2022.03.05. 07:00

A tehervonatok még járnak, legalábbis addig, amíg még van mit szállítani. A Molt már érinti Ukrajna orosz inváziója, a Dunaferr szenved, de nem emiatt, a magyar–orosz kapcsolatok lenullázódhatnak. A kormányköröknek hirtelen kínossá válhatnak egyes nagy csinnadrattával bejelentett beruházások.

Rahimkulovék fényeslitkei vasúti átrakója a tervezettnél kevésbé puccos megnyitót kaphat a háború árnyékában. Ruszlán Rahimkulov orosz milliárdos 30 milliárd forintból elkészült, East-West Gate nevű áruszállítási központjának egy hónap múlva lenne a parádés megnyitója, amelyet még Orbán Viktor miniszterelnök is megtisztelt volna jelenlétével. A mostani helyzetben azonban kétségessé vált, hogy Orbán felvállalja az orosz üzleti kapcsolatokat. A HVG úgy tudja, hogy hivatalosan nem fújták le a hasonló eseményeket, de nem feltétlenül verik őket nagy dobra – nem úgy, mint néhány hete, a magyar–orosz csúcstalálkozón tették.

Már állítják a 41 méter széles, 20 méter magas 5G-s óriásdarukat a magyar-ukrán határon

Már állítják az Európában egyedülálló, 5G technológiával távolról vezérelhető óriásdarukat az ukrán határnál található fényeslitkei East-West Gate (EWG) intermodális terminálon. Az Ázsia és Európa közötti vasúti áruforgalom új csomópontja lesz az EWG, amellyel létrehozói reményei szerint erősödik Magyarország logisztikai szerepe.

A vasúti forgalom egyébként a harcok ellenére nem állt le Ukrajnában. Az ország csak az orosz és fehérorosz áruforgalmat korlátozta, illetve tiltotta le, de az a mennyiség a záhonyi–fényeslitkei vonalon csak a termékek ötödét teszi ki. Így a Mol oroszországi szállításait leállították az ukránok, de az áruk zöme akadálytalanul mehet és érkezik, beleértve például a Dunaferrnek szükséges vasércet és egyéb alapanyagokat.