Kihalásra van ítélve a fuvarozó szakma, ha nem tesz semmit az állam

6 perc

2022.11.01. 09:10

Óriási sofőrhiány van egész Európában, miközben a fuvarosok átlagéletkora folyamatosan nő, fiatal utánpótlás pedig alig akad. Egy évtizeden belül súlyos válság alakulhat ki.

Riasztó jövőbeni folyamatok előhírnöke Magyarországon a hivatásos gépkocsivezetők életkora. A sofőrök 40 százaléka 50 év fölötti, 12–15 ezren pedig már 60 évesek is elmúltak, ők a következő 5–10 évben biztosan nyugdíjba mennek. Eközben 25 év alatti a teljes sofőrállomány mindössze 5,9 százaléka. Az országban szűk 90 ezer gépkocsivezető dolgozik, már most 10 ezren hiányoznak a szakmából. Emiatt a gépjárműállomány 5–8 százaléka kihasználatlanul áll – pedig az ágazat kapacitásaira nagy szükség lenne. Ezek a folyamatok 2030-ra olyan krónikus munkaerőhiányt vetítenek előre, amilyenre jelenleg nem látszik megnyugtató megoldás.

Az utóbbi fél évben bizonyos szempontból javult a helyzet: az építőipar erős lefékezése, az állami beruházások befagyasztása miatt felszabadultak olyan sofőrök, akiket az elmúlt években ez a szektor foglalkoztatott. Ők kényelmes, jól fizető állásokban voltak, most pedig visszatérnének a belföldi és nemzetközi forgalomba gépkocsivezetőnek. Az új állás után néző sofőrök megjelenése a béremelési kényszert nem enyhítette, de a vállalatok számára mindenképpen szélesebb merítési bázist kínál a munkaerő-toborzásnál. A fiatal utánpótlás pályára lépése azonban várat magára. Ennek részben kényelmi okai vannak: a fiatalabbak szívesebben töltik idejüket a családdal, a barátokkal, egyszerűen nem vonzó számukra az, hogy hetekre távol legyenek az otthonuktól.