Veszélyben a nyaralás? 3000 járatot törölnek hajtóműproblémák miatt, a Wizz Air is érintett lehet

5 perc

2023.05.27. 10:30

A járvány utáni megnövekedett igényeket egyébként is nehezen kielégíteni képes légiközlekedési-ipar most újabb problémával szembesül: az egyik legnagyobb gyártó új generációs hajtóművei olyan gyakran szorulnak karbantartásra, hogy gépek százai kényszerülnek földön maradni. A helyzet súlyosságát jelzi, hogy már van légitársaság, amely emiatt jelentett csődöt. A hajtóműválság a Wizz Airt is sújtja.

A nyáron legalább háromezer járatot kénytelenek törölni főként európai légitársaságok, mivel az ágazat egyik óriása, az amerikai Pratt&Whitney által gyártott új generációs hajtóművek bár kevesebbet fogyasztanak, de a régebbi típusoknál sokkal gyakrabban szorulnak karbantartásra, ezért gépek százai állnak javításra várva, alkatrészellátási problémák miatt akár egy évig is. A probléma odáig fajult, hogy a Go First indiai fapados légitársaság május elején csődöt jelentett a hajtóműproblémák miatt. Mindez nem segíti a járványt követően kialakult kereslet-kínálati feszültségek, következésképpen az árak enyhülését sem.

A helyzet megértéséhez érdemes tudni, hogy amikor egy légitársaság repülőgépet vásárol – legyen az Airbus, Boeing vagy Embraer –, azt is el kell döntenie, hogy az adott típushoz rendelkezésre álló, harmadik fél által gyártott hajtóművek közül melyik típust szerelteti be. A hajtóműveket bizonyos számú (legalább 850) üzemóra után át kell vizsgálni, még akkor is, ha tökéletes állapotban vannak.

Az olasz L’Economia kutatása szerint azonban a Pratt&Whitney által gyártott hajtóművekkel jelenleg a minimális üzemóraszám elérése előtt problémák merülnek fel: gyakrabban kell karbantartásra vinni őket, a tartalék alkatrészek ellátási problémák miatt lassan érkeznek meg, ezért a karbantartási idők hosszúak. Ugyanakkor a hajtóművet 1228 darab Airbus A319neo, A320neo és A321neo típusba, 226 darab A220-asba és 70 darab Embraer E2 típusba építették be.