Bíró Pál Google-vezető: „Magyarországon a kis- és középvállalatok több mint felének nincsen weboldala"
A magyar digitális gazdaság jelentős lemaradásban van – állítja Bíró Pál, a Google magyarországi vezetője. A javításhoz a hazai oktatás biztosan nem megfelelő.
HVG: Az elmúlt években nem hallottunk digitális magyar sikersztoriról a régiónkban. Lemaradtunk ebben a versenyben?
Bíró Pál: A McKinsey kutatása szerint 2017–2021 között körülbelül 42 ezermilliárd euróval nőtt a digitális gazdaság az úgynevezett digitális kihívók régiójában (ez nagyjából Kelet-Közép-Európát fedi le), amelybe Magyarország is tartozik. Ezen belül 2019–2021 között a digitális kereskedelem 21 milliárd euróval emelkedett, a teljes növekedés 80 százalékát ez adta. Egyértelműnek tűnik, hogy ezekben az országokban a digitális kereskedelem jelenti a növekedés motorját. Magyarországon a digitális gazdaság részesedése a teljes GDP-ből körülbelül 6 százalék; ez a digitális kihívók átlagában 10 százalék körül van, a fejlett nyugat-európai országokban pedig 15 százalék környékén. Magyarország előtt tehát nagy a fejlődési tér. Még egy adat az Egyensúly Intézet kutatásából: 2030-ig bezárólag a magyar digitális gazdaság potenciálisan 8 ezermilliárd forint pluszbevételhez juthat, ha sikerrel vesz néhány akadályt.
HVG: Mit kellene megugrani?