Vásárló legyen a talpán, aki észreveszi, ha egy terméket zöldnek hazudnak
A magyar fogyasztók hiába próbálnak egyre inkább környezettudatosak lenni, a versenyhivatal szerint az élelmiszerpiacon szinte elvesznek a zöldállítások között. A hivatal a helyzet javítására vállalati önkorlátozást és állami beavatkozást javasol. Domokos László írása.
A magyarországi vállalkozások nagyon széles értelmezésekkel és nem rendszerezett módon kommunikálnak a fenntarthatósággal kapcsolatban – állapította meg a Gazdasági Versenyhivatal (GVH) 2024 januárjában publikált, a zöldállításokat vizsgáló piacelemzése, amelynek egyik fókuszában az élelmiszerek álltak. E szerint sok vállalkozás úgynevezett bizalmi jegyekkel, logókkal támasztja alá a „zöldműködését”, ugyanakkor nem mindig azonosítható (vagy magyarul nem elérhető) a fogyasztók számára a mögöttük álló tanúsító szervezet vagy szempontrendszer.
Az utóbbi években készült piackutatások szerint növekvő elvárás a fogyasztók részéről a gyártók környezetbarát működése, ezzel egyidejűleg pedig nő azon vásárlók aránya, akik figyelembe veszik fogyasztásuk környezetre gyakorolt hatását. A GVH ezért évek óta kiemelt figyelemmel vizsgálja az úgynevezett zöldhirdetéseket. Először a 2016-ban megjelent tájékoztatójában a fogyasztók figyelmét hívta fel, 2020 végén pedig a környezetbarát és fenntartható reklámgyakorlat kialakításában próbálta támogatni a vállalkozásokat.