Most látszik csak igazán, mennyire megrángathatja a gazdaságot a kormány akkugyáras rögeszméje
Baljós jövőképet vázol a dél-koreai SK Innovation iváncsai akkugyárában történt tömeges leépítés. Az alacsony európai kereslet miatt nincsenek megrendelések, az Orbán-kormány mégis erre tette fel a magyar gazdaság jövőjét.
„Zsákutca az akkumulátoripar erőltetése a magyar gazdaság számára” – mondja Győrffy Dóra közgazdász, a Budapesti Corvinus Egyetem tanára. Véleménye szerint az állami támogatások visszafogásával az e-autókat övező eufóriának is vége szakadt, piaci áron a fogyasztók már nem szimpatizálnak az elektromos járművekkel, ez pedig az akkuipart is kedvezőtlenül érinti. Globális összevetésben Európában a legalacsonyabb a keresletnövekedés az e-autók iránt, 2024 első negyedévében az előző évihez képest mindössze 7 százalék volt a bővülés (ugyanez Kínában 31, az Egyesült Államokban 13, a világ többi részén 21 százalék).
„Az volt az ígéret, hogy jóval olcsóbb lesz a javítás, és kevesebb a meghibásodás, de ez nem bizonyult igaznak”
– teszi hozzá a közgazdász. A hagyományos hajtásláncokban lévőnél továbbra is sokkal kevesebb, de emiatt drágább az alkatrész, ha pedig az akkumulátorral van probléma, annak cseréje rendkívül költséges.