Szellem | plusz
Szellem plusz
Tartalomjegyzék
Színház + Mi végre az egész teremtés?

EMBTRAG – Keressétek az Urat, amíg megtalálható

Zsenlis agyrém, fürdőköpenyes Ádámokkal, az ártatlanság korától a betöretés idején át az öregkori vergődésig. Vid­klip, koncert, szertartás, sci-fi – horrorelemekkel vegyített őrült száguldás korokon, léthelyzeteken át, amelynek rövid távon a Mi végre ez az egész? a végkicsengése, tágabb perspektívából pedig a küzdés maga a cél. Létfilozófiai bölcseletek, múltidéző színek helyett élő, eleven, XXI. századi, rólunk és nekünk szóló látomásos utazásra hív az emberiség állapotáról a Katona új produkcja, az EMBTRAG. Nádasdy Ádám mai nyelvre lefordított Madách Imre drámai költeménye, Az ember tragédja nyomán Székely Kriszta rendező Szabó-Székely Ármin dramaturggal közösen izzóan mai optikából néz rá Ádámok és Évák, egyén és tömeg küzdelmére, jelentéktelenségére az univerzumban, bukásaira, félelmeire. Pálmai Anna hideg intelligencba burkolt Lucifere vonzó idegenvezető, Szirtes Ági „testté lett” Úrként szól közbe, várja vissza a sárdarabból formált lényt, akit primer ösztönei, vágyai saját vesztébe, szenvedések ismétlődő köreibe taszítanak. Madách színről színre szerkezetét, a történelmi időutazást elhagyva, az emberi élet egyes szakaszait mutatja meg az előadás öregedő Ádámokkal (Lengyel Benjámin, Elek Ferenc, Bezerédi Zoltán), különböző alakokban megjelenő Évákkal (Mentes Júlia és Rezes Judit). A játéktér egy neonfényes bevásárlóközpont (Izsák Lili díszlete, jelmezei), tejesüvegekkel teli hűtősorok, fogyasztássá degradált létünk „édenkertje”. A lelkes fiatal Ádám luciferi ígérettel (Légy a magad ura!) beoltva sodródik, kipróbálja a hatalmat, a szabadságot, a demokráct. A lefizetett nép hol elárulja, hol trónra emeli, közben XXI. századi villanások futnak a képernyőkön diktátorokról, szabadságharcosokról. Székely Kriszta impulzív, sodró lendületű, szenvedélyes, groteszkbe hajló rendezése asszociatív játékra hív. A jelen problémáit gyilkos humorral jeleníti meg: a kritikai gondolkodásért földbe döngölés jár, a tudomány embere nem írhatja bele egy beruházás hatástanulmányába, hogy környezetszennyező, a keresztény vallási szektavezér máglyára küldi korunk eretnekeit, akik kitartanak a másságuk mellett. Megannyi groteszk jelenetbe fogalmazott áthallás a mai magyar közélet állapotáról az egyház, a tudomány, az oktatás területén. A középkorú Ádámnak (Elek Ferenc) már nincsenek ambíciói, mindent a mesterséges intelligencra bíz. A tudomány embereként a kaliforniai sertéspingvinek kihalása jobban izgatja, mint Chanel kosztümös, topmodell külsejű feleségével (Rezes Judit) való házasságának a válsága. Az aggastyán Ádám (Bezerédi Zoltán) egy kihalásra ítélt faj utolsó mohikánjaként bolyong a közeljövőben, a kresedett falanszter hibernált robotjai között. És minden kezdődik elölről: Ádám felébred a lidérces álomból, Éva anyának érzi magát. De hogy mi végre kell ezt az egészet végigcsinálni, arra az Úr ad választ: „Hogy visszatérj hozzám!”

Katona József Színház