szerző:
hvg.hu
Tetszett a cikk?

Előfordulhat, hogy az internet nélkül Barack Obamából nem lett volna az Amerikai Egyesült Államok 44. elnöke. Sikere mögött nemcsak több millió szavazó, hanem webről irányított önkéntesek és a Facebook közösségi oldal egyik alapítója is áll.

© MTI/EPA
Hiába használták fel mind a demokraták, mind a republikánusok az internet által biztosított kampányolási lehetőséget, Barack Obama kampánya nagyságrendekkel volt hatékonyabb John McCain elnökjelölténél. A mindeddig ismeretlen intenzitású önkéntes megmozdulások a kampány központjául szolgáló myBarackObama.com weboldal köré koncentrálódtak.  A másfél millió felhasználó az oldalon belül több mint 35 ezer különböző csoportba szerveződve szervezte megmozdulásait - csak a szavazást megelőző hétben vagy ezer telefonos mozgósításra került sor, ezt pedig legalább még 150 ezer kampányesemény előzte meg.

Kampányának kezdetén, írja a Wired, Obama Joe Rospars politikai internetes stratégiai kommunikációs szakértőt és Chris Hughes-t, a Facebook egyik alapítóját is felkérte: feladatuk egy közösségi oldal, a myBarackObama.com megtervezése volt. Ez volt feltehetően az a pont, ahol az internet a politikai elit kizárólagos kampányeszközéből több millió amerikai önkéntes otthonává vált, akik szabadidejüket arra áldozták, hogy online kampányeszközeikkel támogathassák elnökjelöltjüket.

Pedig McCain kezdte
A helyzet iróniája, hogy az internetet mint kampányeszközt
először éppen McCain kezdte el használni még 1999-ben, bár akkor a kampányolás még csupán a célzott bannerhirdetések megjelenítését jelentette.
A myBO.com úgy épül fel, hogy a lehető legoptimálisabb és legnagyobb mértékű összefogást lehessen rajta keresztül megvalósítani - minden önkéntes feladatokat kap vagy állíthat be magának, amelyeket saját időrendje szerint tud megvalósítani, s a "sok kicsi sokra megy" elv alapján az összesített eredmények hatalmas méreteket öltöttek. Az oldalon a szavazás napján az önkénteseknek összesen egymillió telefonhívást kellett lebonyolítaniuk, hogy szavazásra buzdítsák az embereket. A kampány során nemcsak adománygyűjtő oldalak születtek, hanem olyan weboldalak is, amelyek az ellenkampányolók munkáját próbálták visszaszorítani: egy alkalommal például az oldal arra szólította fel az Obama-hívőket, hogy indítsanak be egy olyan email-hadjáratot, amelynek révén fel tudják hívni a figyelmet arra, hogy az Obama magánéletéről és adózási törvényeiről terjengő pletykák hamisak.

A YouTube-on oktatóvideókat is találhatunk a kampányolás alapjaihoz

Ami az adománygyűjtést illeti, Obama rekordmennyiségű, 600 millió dollárnyi támogatást gyűjtött össze több mint 3 millió amerikaitól, akiknek nagy része a weben adakozott. A befolyt adományokat sokkal hagyományosabb kampányolásra használták fel, például a kábeltévéket zsúfolták tele tévéhirdetésekkel: a TNS Media Intelligence felmérései szerint 2007. január 1. és 2008. október 29. között Obama 293 millió dollárt költött tévéhirdetésekre, míg McCain csak 132 milliót.

Obama kampánytörténete nagy részben szavazóinak története is, akik nemcsak a myBO.com-on, hanem a YouTube-on és számos más közösségi oldalon mozgósították az ott lévőket. Ralph Benko, a washingtoni Capital City Partners politikai konzultánscég igazgatója szerint az Obama-kampány igazi példája az alulról feltörekvő, open-source kampánynak, amely az emberek és a technológia igazi összefonódásának eredménye.

HVG

HVG-előfizetés digitálisan is!

Rendelje meg a HVG hetilapot papíron vagy digitálisan, és olvasson minket bárhol, bármikor!