szerző:
hvg.hu
Tetszett a cikk?

Kilenc bekötött szemű nővel végeztek kísérletet Manhattanben: illat alapján kellett maguknak partnert választani. A résztvevő férfiak közül hárman különleges feromonos tusfürdőt használtak, a szakértők pedig úgy vélik: hiába vonzzák ezek az ellenkező nemet, hatásmechanizmusuk még ma sem ismert teljesen - írja a New York Times.


A New York Times által részletezett kísérletben három férfi különleges, feromonos tusfürdőt használt, hárman hagyományos tusfürdőt, hárman pedig izzadtak voltak és nem tusoltak le a randevú előtt - majd mind a kilenc férfi illatmintacsíkkal kente be csuklóját és azt nyújtotta oda a hölgyeknek. A kísérlet egyik fiatal hölgytagja azt állította: miután szemkendőjét levette és beszélgetett egy keveset az általa válaszott férfival, kénytelen azt mondani - sem külsőre, sem pedig személyiségre nem olyan választottja, akivel randevúra menne, viszont az illata alapján határozottan igent mondana rá. Mindez egy amerikai cég promóciós kísérlete volt, a New York Times pedig azt állítja: a kozmetikai cégek határozottan nyitnak a feromontartalmú, ezáltal állítólag szexuális vonzerőt és önbizalmat fokozó termékek felé.

Dr. Charles Wysocki, a Monell Chemical Senses Center szakértője szerint számos félreértés van a köztudatban arról, hogy a feromonok miként befolyásolják az emberi kommunikációt és kapcsolatokat, ezzel kapcsolatban pedig bizonyítékokra lenne szüksége a tudományos életnek. Wysocki szerint többféle feromon is létezik: a modulátorferomonokkal végzett kísérletekből leszűrhettük, hogy a férfiak által termelt egyes vegyületek hatására a nők kevésbé lesznek feszültek, ellazulnak, a kozmetikai cégek által használt vegyületek viszont olyan szexuális vonzerőt fokozó vegyületek, amelyek hatásmechanizmusát még most sem ismerjük pontosan.

Helen Fisher biológus-antropológus úgy vélekedik: az emberek esetében a szerelem első látásra és nem első szaglásra történik, agyunk felépítése pedig inkább azt indokolja, hogy agyunkat a vizuális ingerek jobban stimulálják. James Kohl, a New York Times által megkérdezett független klinikai laborkutató szerint az illatanyagok a figyelemfelkeltésben egy szinten vannak a sminkkel és a látvánnyal, azzal azonban egyetért, hogy az önbizalomfokozás és a többi hatásmechanizmus mindeddig tudományosan nem bizonyított dolog. Mindezek mellett a szintetizált feromonok saját szabadalmaknak számítanak, a készítők pedig nem árulják el a hormonok összetevőit.

HVG

HVG-előfizetés digitálisan is!

Rendelje meg a HVG hetilapot papíron vagy digitálisan, és olvasson minket bárhol, bármikor!