szerző:
hvg.hu
Tetszett a cikk?

Lendületben van hazánkban az okostelefonok térnyerése: a tavalyi 800 ezres értékesítési számot már 2012 októberére átlépték a szolgáltatók, és a karácsonyi hajrának köszönhetően év végéig várhatóan összesen több mint 1 millió okostelefon találhat gazdára. Magyarországon ezzel minden harmadik használatban lévő telefon okostelefon lesz – derül ki az eNET és a Magyar Telekom által készített „Jelentés az internetgazdaságról” kutatásból.

Az idei év harmadik negyedévének végéig összesen közel 800 ezer új okostelefon talált gazdára itthon, és ez a szám a karácsonyhoz közeledve vélhetően átlépi majd az egymilliós küszöböt. 2012 karácsonyának egyik slágerterméke az okostelefon lesz. Az idei magyarországi eladásokkal együtt így már 2,9 millióra nőhet a hazai okostelefonok száma, ami az évek óta stagnáló aktív – azaz használatban lévő – 8,7 milliós teljes készülékállomány 33%-át jelenti. Ezzel pedig a környező országokhoz viszonyítva élen jár a magyar piac, de még mindig messze vagyunk az Egyesült Államokban már 2011-ben elért 50%-os penetrációs szinttől.

A bővüléshez az is hozzájárul, hogy a mobilszolgáltatók hagyományosan az év utolsó egy hónapjában szerzik a legtöbb új ügyfelet – ez a szám az NMHH adatai szerint tavaly a három szolgáltatónál együttesen meghaladta a 120 ezret, és várhatóan idén se lesz alacsonyabb – az előfizetések többségéhez pedig általában valamilyen új eszköz is társul.

Sok az androidos mobil, kevés az iPhone

Platformok oldaláról vizsgálva hazánkban a népszerűségi listát – akárcsak a világ legtöbb részén – egyértelműen az Android uralja. Itthon az okostelefonok 53%-án a Google rendszere fut, míg az iPhone – és az azokon futó iOS – jóval a nemzetközi átlag alatt, csupán 8%-ot képvisel a teljes okostelefonos állományból. (Az Apple, jellemzően prémium árkategóriába tartozó készülékeinek alacsony szerepét itthon az eNET szerint a szerényebb hazai pénztárcák magyarázhatják.) A Nokia korábbi, még symbianos platformja a készülékek 28%-án, míg az újabb, Windows Phone-nal szállított verziók csupán másfél évvel a megjelenést követően már 9%-os piaci részesedéssel rendelkeznek.

eNET

Állandó az online jelenlét

Mivel az okostelefon szinte mindig a tulajdonosával van, ezért használata során a gyakori, de alkalmanként rövid idejű kézbevétel jellemző. Az ún. résidős használat legjellemzőbb példája a munkába utazás, ingázás ideje, de emellett gyakorlatilag bármely, akár néhány perces felszabaduló időszak is szóba jöhet, amikor az okostelefonon megjeleníthető tartalom fogyaszthatóvá válik.

A használati ciklusok csúcspontjai általában reggel és késő délután vannak, amikor a munkahelyi és otthoni tévé-, illetve internethasználat még, vagy már nem lehetséges. Az okostelefon-használók mindezen tevékenységeket már spontán módon beépítették mindennapjaikba, melynek így természetes velejárója lett az online lét.

Az előfizetések bővülése mellett az egy eszközre vetített hálózati forgalom is erőteljes növekedés elé néz, amely mögött a mobiltartalom fogyasztás további bővülése húzódik meg.

TOP 6: zenehallgatás, játék, e-mailezés, navigáció, közösségi oldalak, online hírolvasás

Az eNET 2012. novemberben végzett kutatásából kiderül, hogy Magyarországon mire használjuk az alap funkciókon túlmenően az okostelefonunkat. A legalább heti rendszerességgel tartalmat fogyasztók körében az első helyen a zenehallgatás áll, ezt követi a játékok adta kikapcsolódás, majd az e-mail olvasás, a térkép és navigáció funkciók használata, végül pedig a közösségi alkalmazások és a hírolvasás zárja a sort.

eNET
A mobiljátékok az egyik legdinamikusabban fejlődő mobiltartalom kategória, amit jól mutat, hogy a piactereken elérhető legnépszerűbb nem-fizetős applikáció fele játékkategóriába tartozik. Külön érdekesség, hogy a Google Play áruházában a tíz legjövedelmezőbb applikáció közül kilenc játékalkalmazás, ráadásul ezek közül hat alkalmazás letöltése ingyenes, és csak játékon belül kell fizetni extra tartalmakért.

A közösségi alkalmazások szintén egyre népszerűbbek, mivel ezek az oldalak a kommunikáción és közösségi interakción túl az internetezők közti tartalommegosztás legfontosabb szereplői, így a mobilon fogyasztott tartalmakat is nagymértékben meghatározzák.
HVG

HVG-előfizetés digitálisan is!

Rendelje meg a HVG hetilapot papíron vagy digitálisan, és olvasson minket bárhol, bármikor!