Das WeltAuto
Das WeltAuto

A használtautó-vásárlók nagy része álmait kergetve keresi az igényeinek megfelelő, kifogástalan állapotú autókat, így könnyen esik a gépjárművásárlás csapdájába. A vevők hajlamosak fenntartás nélkül kezelni a kereskedők online hirdetéseit és jól csengő állításait, illetve az azokat alátámasztó dokumentációkat. Hogy megelőzzük a bajt, egy konkrét eseten keresztül mutatjuk be a vásárlás buktatóit. Főhősünk egy Ford Transit Connect 1.8 TDCi-t vásárolt meg jóhiszeműen, a vétel során pedig minden olyan hibát elkövetett, amibe egy ártatlan ügyfél belefuthat.

A történet szereplője egy magyar kkv ügyvezetője, aki szállítmányozáshoz keresett jó állapotú, doboz kishaszonjárművet. Az internet segítségével, rövid keresgélés után rá is talált egy 2012-es Ford Transit Connect típusú autóra. A dízel kocsit 50.380 futott kilométerrel hirdették az interneten 2.654.300 Ft-ért. A keveset futott, ám kedvező árú autó a leírás alapján rendszeresen márkaszervizben javított, vezetett szervizkönyves, kilencven ponton átvizsgált és 100 %-ban sérülésmentes volt. Rögtön fel is keltette áldozatunk érdeklődését, így fel is kereste a hirdető kereskedést. Személyes megtekintéskor kiderült, hogy a hirdetésben szereplő gépkocsi ugyan nem található a telephelyen, de egy hasonló futásteljesítményűt azonnal mutattak neki helyette. Egy rövid próbautat követően átvizsgálásra már nem volt lehetőség, mivel az autó még nem rendelkezett hazai, regisztrált rendszámmal.

A vevőt nem zavarta túlságosan a két autó közötti eltérés, így tartva a kereskedő által emlegetett további érdeklődőktől, még a helyszínen rábólintott a vételre. Erre egy egyszerű átadás-átvételi jegyzőkönyv alapján került sor, melyben mindennemű felelősséget hárított az értékesítő, akiről utóbb kiderült, hogy ő csak egy közvetítői szerepet tölt be, az eladó egy teljesen másik cég. Az átadás-átvételi papír, és többszöri hibás kiállítás után számla készült a vásárlásról, melynek kifizetésével nem várták meg a hivatalos adásvételi szerződést, a kkv tulajdonosa anélkül utalta át a vételárat. Ez egyébként alapesetben haszongépjárművek átírásánál nem is feltétlenül szükséges, mivel akad olyan okmányiroda, amely e nélkül is átírja a gépkocsit.

Egy-két nappal a vásárlást követően a kisteherautónál műszaki problémák jelentkeztek: kopogott az alapjárat, olajfolyás és kiszámíthatatlan menetteljesítmény jellemezte az autót. Az ötvenezer forintot meghaladó, kezdeti javítások után a gépkocsin teljes körű műszaki átvizsgálást végeztek egy Ford márkaszervizben, ahol a kecsegtető hirdetésnek ellentmondó eredményre jutottak. Kiderült, hogy az autó négy helyen volt sérülve, illetve hogy hibás féltengellyel, cserélt szélvédővel, rossz tetőkárpittal, és folyamatos olajszivárgással adtak túl rajta. A Ford nemzetközi szervizhálózatában a gépjármű utolsó rögzített kilométeróra állása pedig 126.000 km volt, amit 2014. novemberében jegyeztek be Franciaországban.

A felelősség tisztázása érdekében, az újabb személyes kereskedői látogatáskor kiderült, hogy az eladó csak bizományosi értékesítést végzett, így nem ő számított az autó tulajdonosának. Az adásvételi szerződés utólagos kiállítását követően a pórul járt, új tulajdonos panaszlevelet írt a kereskedő által megadott e-mail címre, hogy felvehesse a kapcsolatot a tényleges eladóval. A panaszlevél hibás teljesítésre vonatkozóan foglalta össze a károsult vevő követeléseit, valamint az autó rossz állapotából adódó költségeit. Mivel az eladó elsőre nem volt együttműködő, az üggyel kapcsolatban ügyvédi kapcsolatfelvétel is történt, hogy az óvatlan használtautó-vásárlónak lehetősége legyen a jogszerű kárrendezésre. Tudniillik a vevőket fél év szavatosság illeti minden ilyen ügyben, az elhallgatott hiányosságokkal nyugodtan fordulhatunk tehát az eladóhoz. Legrosszabb esetben polgári- és büntetőjogi pert is indíthatunk, az előbbi esetén, szavatossági problémák kapcsán, pedig négy követelésünk lehet:

  1. A kocsi értékesítője kijavítja a felmerült hibát, ha a hiba természete engedi a javítást;
  2. A vevő kérheti a megvett autójának cseréjét egy olyan gépkocsira, ami fedi az eredeti hirdetést;
  3. Az eladó kifizeti az eladási ár és a gépjármű, szakértő által megállapított valódi értéke közötti különbözetet;
  4. A vevő eláll a szerződéstől, s az autót eredeti állapotában, a vételár visszautalását követően átadja az eladónak.

Amennyiben büntetőjogi eljárást indítanánk, akkor mindössze egy feljelentést kell tennünk az illetékes szerveknél, a rendszer ezt követően magától jár utána a csalás részleteinek. Hogy senki ne járjon így az autóvásárláskor, érdemes átnézni a Das WeltAuto 7 pontos aranyszabályát.



Az oldalon elhelyezett tartalom a Porsche Hungaria Kft. közreműködésével jött létre, amelynek előállításában és szerkesztésében a hvg.hu szerkesztősége nem vett részt.