Telekom
Telekom

A mobil internet egyre inkább részévé válik az üzleti tevékenységnek, mert ez alapozza meg, hogy a szakemberek rugalmasan, a munkaidejüket hatékonyan kihasználva szervezhessék meg a tevékenységüket, miközben az irodájuktól távol is teljes értékű munkakörnyezetet vehetnek igénybe. A 4G mobilhálózatok adta lehetőségek azért újraírják a vállalati folyamatokat.

Az elmúlt néhány évben rendkívüli mértékben megváltozott az üzleti környezet. Jól mutatja ezt, hogy egy sor új versenyképességi tényező jelent meg, javarészt a technológiai fejlődés következtében. Az eladói piacokból vásárlói, fogyasztói piacok lettek, azaz az ügyfél és a vevő diktál. A piacon megjelenő cégek és a fogyasztóik között a tradicionálisan egyirányúból kétirányúvá fejlődött a kapcsolat. A korábban hangtalan fogyasztó képes a véleményét artikulálni és széles körben elterjeszteni. Csoda-e, ha mindenki a fogyasztói tapasztalatok, élmények javításáról beszél. No meg arról, hogy ezt csak rugalmas és alkalmazkodásra, proaktivitásra kész szervezettel, működési modellel lehet elérni. Ehhez pedig valóban az új technológiák kihasználására van szükség.

Ebben az új környezetben az adu ász a mobilitás. Azok a cégek, amelyeknek munkatársai az irodájukban ülve várják a sikereket, le fognak maradni. Sok agilis vállalatnál mára ezért az vált elfogadottá, hogy nem tartanak fenn annyi irodai munkahelyet, amennyi kollégájuk egyébként az adott telephelyen dolgozik, mert egy jelentős részük mindig ”terepen” van, s ha az irodában akad dolguk, akkor találnak maguknak asztalt, ahová leülhetnek. A dokumentumok javarészét egyébként is digitális formában, gyakran felhőben tárolják, s a cég fő rendszereihez vezeték nélküli hálózatok keresztül is kapcsolatot létesíthetnek. Tulajdonképpen, ha csak az erőforrások igénybevételét, a dokumentumok elérhetőségét vagy a kollégákkal való kapcsolattartást vizsgáljuk, a korszerű környezetben dolgozó szakembereknek nincs is szükségük rá, hogy az irodában töltsék az idejüket.

A vállalatuk rendszereihez való állandó kapcsolódási lehetőségnek megvan az a hallatlan előnye, hogy a munkatársak jobban képesek megtervezni a tevékenységüket. A tárgyalásaikra könnyebben készülhetnek fel, s valós időben férnek hozzá információkhoz, tanácsokhoz, erőforrásokhoz. Így gyorsabban és rugalmasabban oszthatják be az idejüket, gyorsabban állíthatnak össze ajánlatokat, vagy válaszolhatnak kérdésekre, szervezethetnek meg teameket, áramvonalasíthatják a tevékenységüket.

Nem nehéz elképzelni, hogy mekkora előnyt jelent egy üzleti tárgyaláson, ha például az ajánlatok megvitatása közben valós időben működő vizualizációs szoftvereket használhatnak a szakemberek. Hiszen a paraméterek átállítása után a rendszer azonnal grafikus ábrákon tájékoztatja őket, hogy meddig mehetnek el az engedményekkel, vagy meddig kell keményen érvelniük egy-egy megoldás mellett.

A digitális technológia segítségével jól kézben tartható a dolgozók ellenőrzése is, azaz felesleges attól tartani, hogyha valaki nincs az irodában, akkor nem lehet a körmére nézni, vagy csak figyelemmel kísérni, hogy elég jól végzi-e a dolgát. 

Nem csak a nagyok engedhetik meg

Sokan úgy gondolják, hogy az olyan technológia, amely ezeket az előnyöket kínálja csak a gazdag nagy cégek kiváltsága. Ez egykor talán így volt, de ma már egészen más a helyzet. A fejlett digitális technológia már a legkisebb cégek számára is elérhető.

Kezdjük a legfontosabbal, a hálózati kapcsolattal. Ma már rendelkezésre áll a negyedik generációs (4G vagy LTE) mobilinternet, amelynek a maximális sebessége akár 150 Mbit/s is lehet, ami óriási, hiszen a vezetékes internetszolgáltatások zöme még csak 20-30 Mbit/s sebességet kínál. A legnagyobb magyarországi 4G hálózatot jelenleg a Magyar Telekom üzemelteti. A szolgáltatások 2012-ben indultak, de azóta jelentős mind a lefedettséget, mind a műszaki lehetőségeket illetően a fejlődés.

Például ha a felhasználó egy olyan mobilkészüléket használ, amely wi-fi hotspot üzemmódban is működhet (erre egyre több okostelefon képes), akkor olyan eszközökkel (például laptoppal, tablettel) is felléphet a hálózatra, amelyek közvetlenül nem tudnak a mobilhálózatra kapcsolódni. Így viszont teljes értékű munkakörnyezet teremthető meg bárhol. Otthon, egy kávézó teraszán, az ügyfél tárgyalójában, egy vonat fülkéjében, vagy akár az autópályán haladva is.

A 4G lényege nem a sebességben, hanem a minőségben van, mert mindig számíthat rá a felhasználó, hogy megfelelő sávszélesség áll a rendelkezésére még akkor is, ha nagyon sokan akarják igénybe venni a hálózatot. Korábban sokan találkoztak azzal a jelenséggel, hogy ahol sok ember gyűlt össze (például egy nagyobb konferencián, rendezvényen), és sokan akartak megosztani fotókat vagy videókat a mobilhálózaton, akkor fennakadással kellett szembesülniük. A 4G esetén erre sokkal kisebb eséllyel kerülhet sor. Az a nagy különbség a megelőző mobilinternet generációkhoz képest, hogy a 4G-t eleve jó minőségű mobilinternetes szolgáltatásokra tervezték.

Folytatódik a 4G hálózat kiterjesztése

Jelenleg is zajlik a Magyar Telekom 4G hálózatán az újabb állomások bekapcsolása, amellyel az év végére már az ország lakosságának 97 százaléka számára elérhetővé válik a szupergyors mobilinternet szolgáltatás. De már az elérhető maximumra növelték a 4G mobilnet névleges – díjcsomagtól és készüléktől függő – letöltési sebességét, így akár 150 Mbit/s sebességű mobilnet is igénybe vehető az ország első és legnagyobb 4G hálózatán.

 

A Magyar Telekom tesztjelleggel bekapcsolta az LTE Advanced szolgáltatást is, így a 4G következő állomását jelentő technológia már ma elérhető a mobilhálózat bizonyos pontjain. A teszt során az elméleti maximális letöltési sebesség 300 Mbit/s.

 

Dinamikusan növekszik a Telekom 4G mobilinternet szolgáltatását használók köre, számuk már meghaladta a 600 ezret (lakossági, kkv és nagyvállalati ügyfelek együttvéve). A növekvő 4G ügyfélszámhoz az is hozzájárul, hogy március óta már nemcsak a Telekom havidíjas, hanem a feltöltőkártyás ügyfelei számára is elérhető és igénybe vehető a 4G mobilinternet. Sőt, a Telekom 4G előfizetői már külföldön is élvezhetik a villámgyors 4G előnyeit, mivel a szolgáltató 2015 folyamán 30 fölé bővíti 4G roaming partnereinek számát.

Üzleti környezet a mobilhálózaton

A hatékony üzleti környezethez szükséges biztonságos felhő szolgáltatás része az előfizetésnek. A Magyar Telekom Üzleti Mobilnet csomagjához például OneDrive szolgáltatást is kínál, méghozzá 1 TB méretű tárhellyel, ami a tapasztalatok szerint a kisebb vállalkozások számára bőségesen elegendő. Ez a tárhely körülbelül annyi, amennyit 217 DVD lemezre lehetne lementeni. A OneDrive vállalati verziója rugalmas használatot kínál, mert böngészőn keresztüli, és internetkapcsolat nélküli elérésre is lehetőség van útközben és bármilyen eszközön. A natív verzió alkalmazásainak használata pedig elérhető Windows 8, Windows RT és iOS rendszereken is. A rendszer folyamatosan szinkronizálja fájljait az eszközeivel, hogy a felhasználó internetkapcsolat nélkül is hozzáférjen tartalmaihoz. Az offline módban végzett szerkesztéseket pedig a OneDrive vállalati verziója a következő kapcsolódáskor automatikusan szinkronizálja a felhőbeli adatokkal.

Javul a csoportmunka hatékonysága is, mert a fájlok megoszthatók a munkatársakkal, partnerekkel, és a fájlok betekintési, szerkesztési jogának kiosztása is lehetséges a kiválasztott felhasználók számára. A rendszerben automatikus verziókövetése pedig szavatolja, hogy ugyanazon a dokumentumon dolgozók számára mindig a legfrissebb változat álljon rendelkezésre, de szükség esetén lehetőség van korábbi verziókra is visszatérni. A tárolt dokumentumok pedig kereshetőek és menthetőek, miközben a felhasználók dolgoznak rajtuk.

A rendszerben magas színvonalú az adatvédelem, s a rendszergazdák auditálási jelentésekben foglalhatják össze a rendszer eseményeit, de egyéni riportokat is létrehozhatnak.



Az oldalon elhelyezett tartalom a Magyar Telekom Nyrt. megbízásából készült, a cikket egy független szerkesztőség írta, előállításában és szerkesztésében a hvg.hu szerkesztősége nem vett részt.