Szeretne azonnal értesülni a legfontosabb hírekről?
Az értesítések bekapcsolásához kattintson a "Kérem" gombra!
Az értesítés funkció az alábbi böngészőkben érhető el: Chrome 61+, Firefox 57+, Safari 10.1+
Köszönjük, hogy feliratkozott!
Hoppá!
Valami hiba történt a feliratkozás során, az oldal frissítése után kérjük próbálja meg újra a fejlécben található csengő ikonnal.
Már feliratkozott!
A böngészőjében az értesítés funkció le van tiltva!
Ha értesítéseket szeretne, kérjük engedélyezze a böngésző beállításai között, majd az oldal frissítése után kérjük próbálja meg újra a fejlécben található csengő ikonnal.
[{"available":true,"c_guid":"9d7a9144-81fc-4848-be2d-87e00ed8cde8","c_author":"Serdült Viktória","category":"itthon","description":"Bizottsági meghallgatásán Polt Péter szakmailag kiemelkedő hegycsúcsként jellemezte a jelölését, Hende Csaba pedig arról beszélt, az alkotmánybírói függetlenség nem azt jelenti, hogy egy lakatlan szigetről kell érkeznie, ahol semmi politikai befolyás nem érte és nincs politikai hovatartozása.","shortLead":"Bizottsági meghallgatásán Polt Péter szakmailag kiemelkedő hegycsúcsként jellemezte a jelölését, Hende Csaba pedig...","id":"20250513_Polt-Peter-Hende-Csaba-alkotmanybiro_igazsagugyi_bizottsag-parlament","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/9d7a9144-81fc-4848-be2d-87e00ed8cde8.jpg","index":0,"item":"ebd42433-7aa0-42ee-9a3a-af8990accb2d","keywords":null,"link":"/itthon/20250513_Polt-Peter-Hende-Csaba-alkotmanybiro_igazsagugyi_bizottsag-parlament","timestamp":"2025. május. 13. 16:49","title":"A \"szakmailag kiváló\" Polt Péter és Hende Csaba alkotmánybíróvá jelölését is támogatta az igazságügyi bizottság","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"80d7d0d2-6809-4def-ab0d-47a34d162e52","c_author":"MTI/hvg.hu","category":"vilag","description":"Az amerikai kormány közölte, hogy az elkövetkező hónapokban további afrikáner menekülteket fognak fogadni.","shortLead":"Az amerikai kormány közölte, hogy az elkövetkező hónapokban további afrikáner menekülteket fognak fogadni.","id":"20250513_usa-donald-trump-befogads-afrikaner","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/80d7d0d2-6809-4def-ab0d-47a34d162e52.jpg","index":0,"item":"92f80296-b841-4856-96b5-6cd7b32634c9","keywords":null,"link":"/vilag/20250513_usa-donald-trump-befogads-afrikaner","timestamp":"2025. május. 13. 15:03","title":"Megérkezett Amerikába a dél-afrikai fehér menekültek első csoportja","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"4223e631-111e-40cb-91cf-573981431052","c_author":"hvg.hu","category":"elet","description":"A csipkebetoldásos Dolce&Gabbana nadrágnak megkérik az árát.","shortLead":"A csipkebetoldásos Dolce&Gabbana nadrágnak megkérik az árát.","id":"20250513_egymillios-nadrag-varkonyi-andrea-bentley-whitedog-media","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/4223e631-111e-40cb-91cf-573981431052.jpg","index":0,"item":"586e1bea-cbb6-470d-a0b0-e4fea96721cf","keywords":null,"link":"/elet/20250513_egymillios-nadrag-varkonyi-andrea-bentley-whitedog-media","timestamp":"2025. május. 13. 08:27","title":"Egymilliós nadrág volt Várkonyi Andreán, amikor kiszállt a 120 milliós luxusautóból","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"894d7e24-5057-4d00-a56e-9e4bdc14d32b","c_author":"hvg.hu","category":"itthon","description":"A Tisza Párt elnöke a terve szerint napi 25-33 kilométeres távolságokat gyalogol majd. Az akcióhoz bárki csatlakozhat, de a határt legfeljebb egy húszfős csoporttal akarják átlépni.","shortLead":"A Tisza Párt elnöke a terve szerint napi 25-33 kilométeres távolságokat gyalogol majd. Az akcióhoz bárki csatlakozhat...","id":"20250514_Magyar-Peter-gyalogut-Nagyvarad-indulas","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/894d7e24-5057-4d00-a56e-9e4bdc14d32b.jpg","index":0,"item":"f0deafec-ae4f-4d74-9c17-b0d18a881b31","keywords":null,"link":"/itthon/20250514_Magyar-Peter-gyalogut-Nagyvarad-indulas","timestamp":"2025. május. 14. 11:55","title":"Magyar Péter a Bazilika lépcsőjén aláírta az Orbán ellen tett feljelentést, majd gyalog elindult Nagyváradra","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"effb3087-6293-4d02-9294-b05ee0494c60","c_author":"HVG","category":"gazdasag","description":"Tucatjával írják át a szabályokat a költségvetést megalapozó törvénycsomagban.","shortLead":"Tucatjával írják át a szabályokat a költségvetést megalapozó törvénycsomagban.","id":"20250514_nyugdij-orokbefogadas-salatatorveny-koltsegvetes-megalapozo","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/effb3087-6293-4d02-9294-b05ee0494c60.jpg","index":0,"item":"b6df7a9b-5be6-446b-94b4-9f8f956c9b13","keywords":null,"link":"/gazdasag/20250514_nyugdij-orokbefogadas-salatatorveny-koltsegvetes-megalapozo","timestamp":"2025. május. 14. 11:48","title":"A nyugdíj és az örökbefogadás szabályaihoz is hozzányúl a kormány egy salátatörvényben","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"3f0207cb-a1e4-4de9-99e1-789c41d95535","c_author":"HVG","category":"gazdasag","description":"A csoportos hitelfedezeti biztosításokat vizsgálták, és megállapították, hogy a kérdéses biztosítók döntően gyenge ár–érték arányú termékeket kínálnak, és találtak gondokat a termékfelügyelettel is.","shortLead":"A csoportos hitelfedezeti biztosításokat vizsgálták, és megállapították, hogy a kérdéses biztosítók döntően gyenge...","id":"20250513_mnb-birsag-biztositok-hitelfedezeti-biztositasok","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/3f0207cb-a1e4-4de9-99e1-789c41d95535.jpg","index":0,"item":"ea6829b5-eaa9-44ad-8bd8-8e0ab2a1fcb9","keywords":null,"link":"/gazdasag/20250513_mnb-birsag-biztositok-hitelfedezeti-biztositasok","timestamp":"2025. május. 13. 10:04","title":"Több mint százmillós bírságot vetett ki kilenc biztosítóra az MNB","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"76a45a92-ef23-4e9d-bd52-ce0d687bede0","c_author":"hvg.hu","category":"itthon","description":"A rendőrség szerint szükséges volt a testi kényszer alkalmazása, mert a letartóztatott férfi aktívan ellenállt.","shortLead":"A rendőrség szerint szükséges volt a testi kényszer alkalmazása, mert a letartóztatott férfi aktívan ellenállt.","id":"20250513_Szentesi-ferfi-fu-rendorseg-meghalt-a-korhazban","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/76a45a92-ef23-4e9d-bd52-ce0d687bede0.jpg","index":0,"item":"d4034e4b-d3f2-4d3d-a693-2d3ed7064af9","keywords":null,"link":"/itthon/20250513_Szentesi-ferfi-fu-rendorseg-meghalt-a-korhazban","timestamp":"2025. május. 13. 16:40","title":"Rokonai szerint úgy összevertek a rendőrök egy férfit Szegeden, hogy a kórházban meghalt","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"af91918b-6049-45a1-897f-4ef43eb25768","c_author":"Szentirmai Áron","category":"elet","description":"Számos következtetést levonhatunk a kutyánk, macskánk viselkedéséből, a jeleket azonban félre is lehet érteni.","shortLead":"Számos következtetést levonhatunk a kutyánk, macskánk viselkedéséből, a jeleket azonban félre is lehet érteni.","id":"20250513_haziallat-boldogsag-orom-tippek","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/af91918b-6049-45a1-897f-4ef43eb25768.jpg","index":0,"item":"d56753c0-389b-4c72-be3e-a29e2bb80724","keywords":null,"link":"/elet/20250513_haziallat-boldogsag-orom-tippek","timestamp":"2025. május. 13. 07:01","title":"Honnan tudjuk, hogy boldog-e a háziállatunk?","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null}]
Magyar cégek nyithatják meg az utat az önjáró autók előtt
HVG Extra Business
Tetszett a cikk?
Az önvezető autók kapcsán leggyakrabban a Google vagy a Tesla neve merül fel, ami jól mutatja, hogy nem a hagyományos autóipari óriások a technológia úttörői. Meglepő módon két magyar cég is olyan innováció birtokában van, ami akár nélkülözhetetlen lehet majd a jövő sofőr nélküli járműveiben.
Az önvezető autók nemcsak a felhasználók életében hoznak majd radikális változást, hanem a ma ismert autóipar szereplőinek a nevét is átírhatják. Árulkodó, hogy az eddigi két legismertebb prototípust technológiai cégek – a Google és az Uber – mutatták be. Azonban nemcsak ilyen tőkeerős óriások tudnak labdába rúgni: két magyar startupot is találtunk, amelyek nemhogy a nagyokkal játszanak egy ligában, de könnyen lehet, hogy olyan adut tartanak a kezükben, ami hamarosan a javukra fordítja a meccset.
Bárki legyárthat majd egy autót
„Ahhoz, hogy lássuk, mi történik ma az autógyártásban, érdemes egy pillantást vetni a telekomunikációs szektorra, és megnézni, mi történt 2007 körül a Nokiával okostelefon fronton: az iparágban akkor még óriásnak számító gyártó olyan telefonokat dobott piacra, amelyek alkatrészei beszállítók tömkelegétől származtak. Ezekben nem voltak integrált belső rendszerek, ami meg is látszott a felhasználói élményen. Ezzel szemben az iPhone esetében már mindent megoldottak házon belül, a végeredményt pedig ismerjük. Az autógyártás ma hasonlóan működik, mint annak idején a Nokia” – vallja Kishonti László, a mesterséges intelligencia alapú szoftvereket gyártó AdasWorks ügyvezetője.
Beszállítók egy autóban
CB Insights
Kishonti szerint a mai autókba elképesztően sok beszállítótól érkeznek az alkatrészek, elektronikai megoldások. Akár 150 processzor is dolgozhat egy járműben, holott egy integrált rendszerben elég lenne mindössze három. Egy felelne az alacsony szintű vezérlésért (motor, fékek, stb.), egy futtatná a képernyőkön megjelenő infotainment rendszereket, egy harmadik pedig vezérelné az automatizált vezetésre képes rendszereket.
„Korábban nem nagyon léteztek olyan chipek, amelyek utóbbit lehetővé tették volna, de ma már igen. Ezen fut az AdasWorks innovációja is: beépített – főként videoalapú – szenzorok valós időben érzékelik a jármű környezetét, majd ennek megfelelően irányítja az autót a vezérlőegység” – mondja az ügyvezető. Véleménye szerint az elektromos autók alapjaiban rengetik meg majd a piacot, ugyanis kis túlzással bárki, akinek van egy nagyobb teljesítményű akkumulátora és az előbb említett szoftvere, le tud gyártani majd egy autót.
Új szereplők jelennek meg a piacon
„A mai autógyártók piaci dominanciája a rendkívül bonyolult, áttételes benzines motorok innovációján alapszik, ennek a korszaknak azonban nemsokára vége lesz. És ez nem a távoli jövő: Norvégiában már dolgoznak egy törvényen, miszerint 2025 után már csak elektromos és hidrogénmeghajtású autókat lehet majd forgalomba helyezni az országban” – mutat rá Kishonti. Szerinte „a piaci fordulatot olyan szereplők hozzák majd el, amelyeknek semmilyen érdekeltségük nincs a mostani rendszerben.
Ilyen például az AdasWorks, ahol 70 ember csak az önvezető autó megvalósításához szükséges mesterséges intelligenciával dolgozik. Ekkora kapacitást a nagy autógyártók aligha tudnak majd hadrendbe állítani, amit az is bizonyít, hogy a General Motors nemrég több mint egymilliárd dollárért vásárolt fel egy önvezető technológián dolgozó startupot. Szenzációs előny, ha az erőforrások nincsenek szétforgácsolva, és egy célterületre lehet őket összpontosítani” – mutat rá Kishonti.
Bár a hírekben sokat hallani – főként a Tesla esetében – olyan balesetekről, amelyek a „robotpilóta” számlájára írhatók, Kishonti szerint ezekben az autókban mindössze vezetéstámogató rendszerek működnek, amelyek elég távol állnak az önvezetés technológiájától.
Az AdasWorks innovációját – a Volvoval együttműködésben – már 2017-ben bevetik Svédországban, ahol ráadásul nem profi sofőröknek, hanem az autószalonba belátogatóknak ajánlják fel majd tesztelésre a Volvo XC90 100 modelljének egyikét, amely a próbaút bizonyos szakaszain átveszi az irányítást a vezetőtől.
Egymással kommunikáló járművek
„Az önvezetés nem valósulhat meg járműkommunikáció nélkül” – ezt már egy másik magyar cég, a Commsignia kutatás-fejlesztési igazgatója, Takács András mondja. A szenzoros technológia esetében ugyanis azt látja a robotpilóta, amit az emberi szem, ellenben a járművek kommunikációja lehetővé teszi, hogy az autó előre kalkuláljon beláthatatlan eseményekkel.
„Azt gondoljuk, hogy a két megoldást kell ötvözni” – mutat rá Takács arra, hogy az ő megoldásuk nem helyettesíti, hanem kiegészíti az adas (advanced driver assistance systems), vagyis vezetőtámogató rendszereket.
A Commsignia innovációja egy olyan rádiós kommunikáció, amely alapján az autók információkat kapnak egymástól, vagy az útpályán elhelyezett vagy éppen a jelzőlámpákba beépített szenzoroktól. „Utóbbi esetében a robotpilóta ki tudja majd kalkulálni magának a zöldhullámot, vagy egészen extrém esetben egy mentőautó a szirénázás mellett a lámpa zöldre váltásával csinálhat magának szabad utat.”
„Három év múlva minden, az Egyesült Államokban forgalomba kerülő autóban kötelező lesz a járműkommunikáció, amivel jelenleg igazán komolyan világszerte mindössze 5-6 cég foglalkozik – ezek egyike mi vagyunk. Folyamatban lévő tárgyalások alapján pedig kijelenthető, hogy nagy valószínűséggel több nagy gyártónak is szoftverbeszállítói leszünk” – árulja el Takács, aki szerint a Commsignia technológiája 2019 és 20 körül már sorozatgyártásba kerülhet.
Varga Szabolcs cikke a HVG Extra Business magazin közreműködésével készült. Legújabb lapszámunk június 10-én kerül az újságos standokra, ezen a linken pedig meg is rendelheti a magazint, amely friss számában a hatékonyság, az időmenedzselés és a fókuszálás területeit járja körül.
Vasárnap tartják a lengyel elnökválasztás első fordulóját. Ha továbbra is olyan államfő lesz, aki szemben áll az alkotmányos kormánnyal és megbénítja a törvényhozást, az akár Donald Tusk miniszterelnök bukásához vezethet.