Szeretne azonnal értesülni a legfontosabb hírekről?
Az értesítések bekapcsolásához kattintson a "Kérem" gombra!
Az értesítés funkció az alábbi böngészőkben érhető el: Chrome 61+, Firefox 57+, Safari 10.1+
Köszönjük, hogy feliratkozott!
Hoppá!
Valami hiba történt a feliratkozás során, az oldal frissítése után kérjük próbálja meg újra a fejlécben található csengő ikonnal.
Már feliratkozott!
A böngészőjében az értesítés funkció le van tiltva!
Ha értesítéseket szeretne, kérjük engedélyezze a böngésző beállításai között, majd az oldal frissítése után kérjük próbálja meg újra a fejlécben található csengő ikonnal.
[{"available":true,"c_guid":"a9e2d6b2-7e35-4ebc-9f61-fadbf15918d3","c_author":"Marabu","category":"itthon","description":"","shortLead":"","id":"20250402_Marabu-Feknyuz-Megvan-Menczer-utodja","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/a9e2d6b2-7e35-4ebc-9f61-fadbf15918d3.jpg","index":0,"item":"489aea84-2702-42d1-97b2-9461109c140f","keywords":null,"link":"/itthon/20250402_Marabu-Feknyuz-Megvan-Menczer-utodja","timestamp":"2025. április. 02. 05:05","title":"Marabu Féknyúz: Megvan Menczer utódja","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"10cfd477-70d7-4ec7-b4da-b12671c27ff0","c_author":"Horn Andrea","category":"sport","description":"Ilia Malinin nehezen dolgozta fel, hogy a klubjából többen is odavesztek, amikor januárban egy utasszállító és egy katonai helikopter összeütközött Washington fölött. Úgy akart szerepelni a világbajnokságon, hogy az méltó legyen az áldozatok emlékéhez.","shortLead":"Ilia Malinin nehezen dolgozta fel, hogy a klubjából többen is odavesztek, amikor januárban egy utasszállító és...","id":"20250401_ilia-malinin-mukorcsolya-cimvedes-vilagbajnoksag-kvadraisten-legi-katasztrofa","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/10cfd477-70d7-4ec7-b4da-b12671c27ff0.jpg","index":0,"item":"b4615e43-0e9d-4183-aac2-a9d3e8566fd8","keywords":null,"link":"/sport/20250401_ilia-malinin-mukorcsolya-cimvedes-vilagbajnoksag-kvadraisten-legi-katasztrofa","timestamp":"2025. április. 01. 21:16","title":"A kvadraisten csodálatos versenyzéssel védte meg a címét, de előbb túl kellett tennie magát egy hatalmas tragédián","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"9e813a17-7ba0-452d-915f-69d6fbe5371a","c_author":"HVG","category":"elet","description":"Egyelőre nem tudni, ki áll az akció mögött.","shortLead":"Egyelőre nem tudni, ki áll az akció mögött.","id":"20250401_ujpest-ferencvaros-benedek-tibor-falfestmeny-zold-festek","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/9e813a17-7ba0-452d-915f-69d6fbe5371a.jpg","index":0,"item":"0983ed29-cc71-41e1-a33a-823236837317","keywords":null,"link":"/elet/20250401_ujpest-ferencvaros-benedek-tibor-falfestmeny-zold-festek","timestamp":"2025. április. 01. 10:33","title":"Zöld festékkel kenték össze a Benedek Tibor emlékére készített újpesti falfestményt","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"d3938b1e-572d-4e2c-b44e-f09ddb45e228","c_author":"Arató László (EUrologus)","category":"eurologus","description":"22 tagállam szükséges ahhoz, hogy Magyarországnak a jogállamiság betartásával kapcsolatos ajánlásokat fogalmazzanak meg az uniós kormányok. Eddig 19 ország jelezte erre vonatkozó szándékát – értesült az EUrologus.","shortLead":"22 tagállam szükséges ahhoz, hogy Magyarországnak a jogállamiság betartásával kapcsolatos ajánlásokat fogalmazzanak meg...","id":"20250402_jogallamisag-orban-kormany-eu-ebx","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/d3938b1e-572d-4e2c-b44e-f09ddb45e228.jpg","index":0,"item":"99cc8e4a-4e0b-46e4-ada1-8289fe182f6c","keywords":null,"link":"/eurologus/20250402_jogallamisag-orban-kormany-eu-ebx","timestamp":"2025. április. 02. 13:33","title":"Már 19 kormányból áll az Orbán-ellenes koalíció az EU-ban","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"8ea0f057-5554-4056-8d6e-e875e79dea30","c_author":"HVG","category":"tudomany","description":"A Continental egy egészen újszerű megoldással állt elő: az Ac2ated Sound kijelző maga válik hangszóróvá. A rendszer akár 90 százalékkal kevesebb helyet foglal, nem mellesleg akár 40 kilogrammal is könnyebb lehet a hagyományos autóipari hangrendszereknél.","shortLead":"A Continental egy egészen újszerű megoldással állt elő: az Ac2ated Sound kijelző maga válik hangszóróvá. A rendszer...","id":"20250401_continental-ac2ated-sound-hangrendszer-kijelzoben","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/8ea0f057-5554-4056-8d6e-e875e79dea30.jpg","index":0,"item":"3f108a24-c7a8-4566-aa00-3e10dbf70a69","keywords":null,"link":"/tudomany/20250401_continental-ac2ated-sound-hangrendszer-kijelzoben","timestamp":"2025. április. 01. 21:03","title":"Nem, ez nem áprilisi tréfa: nem kell hangszóró, közvetlenül a képernyőből, vagy akár az autó ajtajából szól a hang","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"7b953646-008f-4903-b97a-6936ee57c9f4","c_author":"HVG","category":"elet","description":"Az eset évtizedekkel ezelőtt történt.","shortLead":"Az eset évtizedekkel ezelőtt történt.","id":"20250402_orban-viktor-baleset-vezetes-baleset-zsiguli","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/7b953646-008f-4903-b97a-6936ee57c9f4.jpg","index":0,"item":"8b2652ad-b37e-4eea-b621-8876e6ce689c","keywords":null,"link":"/elet/20250402_orban-viktor-baleset-vezetes-baleset-zsiguli","timestamp":"2025. április. 02. 14:58","title":"Orbán elárulta: majdnem meghalt, amikor összetörte a Fidesz Zsiguliját","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"8879a74b-04b4-4408-b597-29c66bcccee7","c_author":"hvg.hu","category":"itthon","description":"Igaz, hogy kormányközeli szereplők viselnek több tízmilliós szetteket, de a miniszter így is tud magyarpéterezni.","shortLead":"Igaz, hogy kormányközeli szereplők viselnek több tízmilliós szetteket, de a miniszter így is tud magyarpéterezni.","id":"20250401_Gulyas-Gergely-NER-es-kullancs-ellenzeki-vezeto-Magyar-Peter","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/8879a74b-04b4-4408-b597-29c66bcccee7.jpg","index":0,"item":"b6c43ff7-0f94-4e82-b93c-28602d9d611a","keywords":null,"link":"/itthon/20250401_Gulyas-Gergely-NER-es-kullancs-ellenzeki-vezeto-Magyar-Peter","timestamp":"2025. április. 01. 09:28","title":"Gulyás Gergely szerint van remény a NER-es kullancsoknak, ellenzéki vezető is lehet belőlük","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"a816781c-56d8-4270-bdf8-0b0d43073fa3","c_author":"hvg.hu","category":"gazdasag","description":"Az ismert történész és publicista az amerikai konzervatívok körében népszerű orbáni modell veszélyeire figyelmeztetett.","shortLead":"Az ismert történész és publicista az amerikai konzervatívok körében népszerű orbáni modell veszélyeire figyelmeztetett.","id":"20250331_anne-applebaum-maga-usa-orban-modell-gazdasag","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/a816781c-56d8-4270-bdf8-0b0d43073fa3.jpg","index":0,"item":"6200cb1a-7458-4a97-8393-041b82326e38","keywords":null,"link":"/gazdasag/20250331_anne-applebaum-maga-usa-orban-modell-gazdasag","timestamp":"2025. március. 31. 16:40","title":"Anne Applebaum: A magyar modell magyar pangással, korrupcióval és nyomorúsággal jár","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null}]
Magyar cégek nyithatják meg az utat az önjáró autók előtt
HVG Extra Business
Tetszett a cikk?
Az önvezető autók kapcsán leggyakrabban a Google vagy a Tesla neve merül fel, ami jól mutatja, hogy nem a hagyományos autóipari óriások a technológia úttörői. Meglepő módon két magyar cég is olyan innováció birtokában van, ami akár nélkülözhetetlen lehet majd a jövő sofőr nélküli járműveiben.
Az önvezető autók nemcsak a felhasználók életében hoznak majd radikális változást, hanem a ma ismert autóipar szereplőinek a nevét is átírhatják. Árulkodó, hogy az eddigi két legismertebb prototípust technológiai cégek – a Google és az Uber – mutatták be. Azonban nemcsak ilyen tőkeerős óriások tudnak labdába rúgni: két magyar startupot is találtunk, amelyek nemhogy a nagyokkal játszanak egy ligában, de könnyen lehet, hogy olyan adut tartanak a kezükben, ami hamarosan a javukra fordítja a meccset.
Bárki legyárthat majd egy autót
„Ahhoz, hogy lássuk, mi történik ma az autógyártásban, érdemes egy pillantást vetni a telekomunikációs szektorra, és megnézni, mi történt 2007 körül a Nokiával okostelefon fronton: az iparágban akkor még óriásnak számító gyártó olyan telefonokat dobott piacra, amelyek alkatrészei beszállítók tömkelegétől származtak. Ezekben nem voltak integrált belső rendszerek, ami meg is látszott a felhasználói élményen. Ezzel szemben az iPhone esetében már mindent megoldottak házon belül, a végeredményt pedig ismerjük. Az autógyártás ma hasonlóan működik, mint annak idején a Nokia” – vallja Kishonti László, a mesterséges intelligencia alapú szoftvereket gyártó AdasWorks ügyvezetője.
Beszállítók egy autóban
CB Insights
Kishonti szerint a mai autókba elképesztően sok beszállítótól érkeznek az alkatrészek, elektronikai megoldások. Akár 150 processzor is dolgozhat egy járműben, holott egy integrált rendszerben elég lenne mindössze három. Egy felelne az alacsony szintű vezérlésért (motor, fékek, stb.), egy futtatná a képernyőkön megjelenő infotainment rendszereket, egy harmadik pedig vezérelné az automatizált vezetésre képes rendszereket.
„Korábban nem nagyon léteztek olyan chipek, amelyek utóbbit lehetővé tették volna, de ma már igen. Ezen fut az AdasWorks innovációja is: beépített – főként videoalapú – szenzorok valós időben érzékelik a jármű környezetét, majd ennek megfelelően irányítja az autót a vezérlőegység” – mondja az ügyvezető. Véleménye szerint az elektromos autók alapjaiban rengetik meg majd a piacot, ugyanis kis túlzással bárki, akinek van egy nagyobb teljesítményű akkumulátora és az előbb említett szoftvere, le tud gyártani majd egy autót.
Új szereplők jelennek meg a piacon
„A mai autógyártók piaci dominanciája a rendkívül bonyolult, áttételes benzines motorok innovációján alapszik, ennek a korszaknak azonban nemsokára vége lesz. És ez nem a távoli jövő: Norvégiában már dolgoznak egy törvényen, miszerint 2025 után már csak elektromos és hidrogénmeghajtású autókat lehet majd forgalomba helyezni az országban” – mutat rá Kishonti. Szerinte „a piaci fordulatot olyan szereplők hozzák majd el, amelyeknek semmilyen érdekeltségük nincs a mostani rendszerben.
Ilyen például az AdasWorks, ahol 70 ember csak az önvezető autó megvalósításához szükséges mesterséges intelligenciával dolgozik. Ekkora kapacitást a nagy autógyártók aligha tudnak majd hadrendbe állítani, amit az is bizonyít, hogy a General Motors nemrég több mint egymilliárd dollárért vásárolt fel egy önvezető technológián dolgozó startupot. Szenzációs előny, ha az erőforrások nincsenek szétforgácsolva, és egy célterületre lehet őket összpontosítani” – mutat rá Kishonti.
Bár a hírekben sokat hallani – főként a Tesla esetében – olyan balesetekről, amelyek a „robotpilóta” számlájára írhatók, Kishonti szerint ezekben az autókban mindössze vezetéstámogató rendszerek működnek, amelyek elég távol állnak az önvezetés technológiájától.
Az AdasWorks innovációját – a Volvoval együttműködésben – már 2017-ben bevetik Svédországban, ahol ráadásul nem profi sofőröknek, hanem az autószalonba belátogatóknak ajánlják fel majd tesztelésre a Volvo XC90 100 modelljének egyikét, amely a próbaút bizonyos szakaszain átveszi az irányítást a vezetőtől.
Egymással kommunikáló járművek
„Az önvezetés nem valósulhat meg járműkommunikáció nélkül” – ezt már egy másik magyar cég, a Commsignia kutatás-fejlesztési igazgatója, Takács András mondja. A szenzoros technológia esetében ugyanis azt látja a robotpilóta, amit az emberi szem, ellenben a járművek kommunikációja lehetővé teszi, hogy az autó előre kalkuláljon beláthatatlan eseményekkel.
„Azt gondoljuk, hogy a két megoldást kell ötvözni” – mutat rá Takács arra, hogy az ő megoldásuk nem helyettesíti, hanem kiegészíti az adas (advanced driver assistance systems), vagyis vezetőtámogató rendszereket.
A Commsignia innovációja egy olyan rádiós kommunikáció, amely alapján az autók információkat kapnak egymástól, vagy az útpályán elhelyezett vagy éppen a jelzőlámpákba beépített szenzoroktól. „Utóbbi esetében a robotpilóta ki tudja majd kalkulálni magának a zöldhullámot, vagy egészen extrém esetben egy mentőautó a szirénázás mellett a lámpa zöldre váltásával csinálhat magának szabad utat.”
„Három év múlva minden, az Egyesült Államokban forgalomba kerülő autóban kötelező lesz a járműkommunikáció, amivel jelenleg igazán komolyan világszerte mindössze 5-6 cég foglalkozik – ezek egyike mi vagyunk. Folyamatban lévő tárgyalások alapján pedig kijelenthető, hogy nagy valószínűséggel több nagy gyártónak is szoftverbeszállítói leszünk” – árulja el Takács, aki szerint a Commsignia technológiája 2019 és 20 körül már sorozatgyártásba kerülhet.
Varga Szabolcs cikke a HVG Extra Business magazin közreműködésével készült. Legújabb lapszámunk június 10-én kerül az újságos standokra, ezen a linken pedig meg is rendelheti a magazint, amely friss számában a hatékonyság, az időmenedzselés és a fókuszálás területeit járja körül.