Összeállításunkban képet kapnak arról, hogy november végi, december eleji adatok alapján milyen évet zártak a magyar autópiac meghatározó szereplői, melyek voltak az egyes húzómodellek, hogyan alakult a flottaértékesítés és mit várnak az importőrök 2006-tól.
Stagnál az európai piac is
Nem csak nálunk, de az egész unióban stagnált az autópiac, ebben döntő szerepe volt az üzemanyagárak megugrásának. Majdnem minden kategóriában esett az új autók forgalma, köszönhetően azonban az alsó középosztály dinamikus bővülésének a teljes forgalom néhány százalékponttal emelkedett az előző éves értékhez képest. A legnagyobb visszaesést (-10,3%) és a legmagasabb áremelkedést (6,0%) egyaránt a mini kategória produkálta.
Az öt legnagyobb európai ország autópiaca meglehetősen vegyes képet mutatott az ősz végén. Németországban és Franciaországban egyaránt 3% feletti áremelkedés mellett enyhén növekedett a forgalom. Spanyolországban mind a forgalom, mind az árak erőteljesen növekedtek. Az olasz autópiac forgalma éves szinten mintegy 5%-ot esett. A skandináv országok piaca is gyengült. Nagy-Britanniában a folytatódó forgalomcsökkenés ellenére az árak újból emelkedni kezdtek. A PricewaterhouseCoopers mutatói alapján Európa legdrágább autópiaca továbbra is Dánia, ahol az árak 93%-kal haladják meg az eurózóna átlagárát. A harmadik negyedéves adatok alapján - meglepetésre - Svájc számított a legolcsóbbnak (-10%). Éves szinten Kelet-Európában a forgalom jelentősen visszaesett, Lengyelországban 30%-kal kevesebb autót adtak el, mint egy évvel korábban.
Itthon több terepjárót adtak el
Jól fogyott idén a Tucson |
Az új autók átlagára Magyarországon mintegy 5%-kal alacsonyabb az európai átlagárnál. A másfél évvel ezelőtti jelentős áremelkedést követően most újra emelkedő tendencia jelei mutatkoznak (jelenleg az éves növekedési ütem 2,5%-os). Az új modelleknek köszönhetően a legintenzívebb áremelkedés az alsó középosztályban tapasztalható. Az elmúlt két évben az új autók forgalma enyhén visszaesett. A mini és kiskategóriás autók piacán érezhető csökkenést a korábban meglehetősen alacsony forgalmú nagy autók iránti igény növekedése ellensúlyozta. Más országok autópiacaival ellentétben az egyterűek iránti kereslet nem emelkedett az elmúlt egy évben. Emellett a dízelüzemű autók továbbra is egyre nagyobb piaci részesedést tudhatnak magukénak, a benzinesek rovására. Ebben az is közrejátszott, hogy idén megugrott a hazai terepjáró-eladás, az európai átlagnál több összkerekest adtak el itthon az idén. A flottautók piacán nem volt számottevő változás, a flottapiac vezető szereplői (VW, Renault, Opel, Suzuki) továbbra is jó eladásokat produkáltak, míg a kisebb, flottában kevésbé otthonos márkák 2006-ban várnak fellendülést. Többnyire attól, hogy komolyabban kezdenek foglalkozni flottaértékesítéssel, önálló üzletágat építenek ki.
Az uniós csatlakozásra készülődve nagyon sokan hitték, hogy a határok leomlását, a vámok eltörlését követően olcsón juthatnak használt, vagy újszerű autóhoz. A törvényhozók azonban nem mondtak le az adóbevételekről, ezért megalkották az uniós normákkal is néhol ütköző fogyasztási adót helyettesítő regisztrációs adót. Az új adó azóta is folyamatosan a viták kereszttüzében áll. A november 7-én megszavazott adócsomag részeként előterjesztett módosítás végső változata jelentősen, közel 40 százalékkal emeli a regisztrációs adó mértékét, ám a 25 százalékos áfa öt százalékkal csökken, így lényegében azonos árat találunk januártól az új autók és motorok árcéduláján. Ha valahol lesz változás, az többnyire taktikai megfontolásból adódik, illetve az inflációt követi.
Kevesebb pénz jut autóra
A Magyar Gépjárműimportőrök Egyesületének elnöke, dr. Győző Gábor az idei év értékelésével kapcsolatosan óvatosan fogalmazott. Az év végére az eladások elérhetik a kétszázezret, de az is lehet hogy csupán 195-196 ezer új autó fut majd az utakon. Ez főleg azon múlik – mondta az elnök –, hogy a francia márkák hogyan teljesítenek az év végi hajrában. A franciák ugyanis már év közben érvényesítették a brüsszeli szabályok szerint kötelező árharmonizációt: azaz nem lehet 5 százaléknál nagyobb különbség adott modell - adók nélküli - importárában, ez pedig a fogyasztói árakban emelkedést okozott. Az első 11 hónap adatainak ismeretében Győző Gábor elmondta, hogy 5-6 százalékos a visszaesés, így várhatóan 10 ezer darabbal adnak el kevesebb autót, mint tavaly, amikor 208 ezer új autót értékesítettek a hazai kereskedők. Változatlanul a kisautók és az alsó-középkategória képviselői dominálják a magyar piacot, az elnök Suzuki, Opel, Skoda befutót vár. Győző Gábor a visszaesés fő okát abban látja, hogy a jelentősen megugró lakáshitelek miatt a háztartások kevesebb pénzt tudnak új autókra szánni. Ezt bizonyítja az is, hogy idén a tavalyihoz képest jelentősen növekedett a lízingcégek által fizetésképtelenség miatt visszavett autók száma. Győző Gábor szerint 2006-ban az ideihez hasonló eladások várhatók, jelentős fellendülésre 2007-ben számíthatunk.
[[ Oldaltörés: A Citroën gyengélkedett, a Dacia tarolt (Oldaltörés) ]]
Van még tartalék a C4-ben |
Citroën: A 2005-ös évben két modell húzta a Citroën szekerét: a C4, és a Xsara Picasso. Az utóbbinak az a tragédiája, hogy viszonylag kicsi hazánkban az általa képviselt alszegmens, ahol egyébként piacvezető. A Picassóból az év első 50 hetében 1296 darabot értékesítettek. Minden Magyarországon eladott ötödik egyterű Picasso volt. Az év eleji gyenge teljesítményt javítja az év végi szárnyalás, pár hónap alatt sikerült megállítani a zuhanást, sőt néhány modell esetében pozitívra fordultak a mutatók. A novemberi összeladások például 19 százalékkal haladták meg a tavaly novemberit. Éves szinten várhatóan 13 százalékkal kevesebb autót értékesítenek a Citroën-kereskedők. A C4-es jövő évi sikerében továbbra is bíznak, a Citroënnél úgy vélik, van az autóban még tartalék. Egyetlen hibája, hogy nincs négyajtós változata. Az autóból első teljes évében közel 1600 darabot értékesítettek. A Berlingo meglepetésre idén nagyon jól fogyott, a „combispace” alszegmens vezetőjévé lépett elő, 517 eladott autóval. A Citroënnél tudomásul vették, hogy az idei árháború legnagyobb vesztesei a kisautók voltak, a C2, C3-as visszaesésének oka, hogy a francia cég nem szállt be a kétmillió forintos árháborúba. A gyenge eladások másik jelentős okát Oros Attila, a Citroën marketing-igazgatója abban látja, hogy a korábbi nagyon erőteljes növekedés után nem számítottak arra, hogy a visszaesés ugyancsak drámai lesz és későn reagáltak a piaci mozgásokra. November végéig 7140 Citroënt értékesítettek, ezzel a márka 3,6 százalékot hasított ki a magyar piacból. Ez az érték tavaly 3,74 százalék volt. Jövőre ezt 4 százalékra szeretnék növelni. A tavasszal érkező C6-ostól nem várnak megváltást, de örömteli, hogy egyre több dízelt adnak el, C5-ösből például 83 százalék a dízelarány. Meglepetésre minden negyedik C3-as is öngyulladós. A flottaeladás aránya 18 százalékos.
Betört a magyar piacra a Dacia |
Dacia: Az Automobile Dacia autógyár 1,9 milliárd eurós forgalmat tervez 2007-re, majd 2,3 milliárd eurósat 2008-ra. A jövő évi forgalom több mint 1,5 milliárd euró lesz, az idei, előreláthatólag 1,2 milliárd euró után - idézte a vállalatvezetés terveit a Ziarul Financiar című román gazdasági lap. Sipka Gábor, a Dacia márkaigazgatója az MTI-nek elmondta: az idén mintegy 3 ezer romániai gépkocsit értékesítenek Magyarországon. Tavaly 900-at adtak el, igaz, az elmúlt évben csak októberben kezdték el értékesíteni az új Daciát. A decemberi adatok nélkül a márkának 1,6 százalék az éves átlagos részesedése a magyar piacon. A márkaigazgató elmondta: jövőre tovább akarják növelni az eladásokat, amit segít az is, hogy márciustól dízel motorral is kapható lesz a Dacia.
[[ Oldaltörés: Fiatban, Jaguarban a dízel a nyerő (Oldaltörés) ]]
Új mérföldkő a Fiat életében |
Fiat, Lancia, Alfa Romeo: 2005-ben a Panda és a Punto volt a Fiat két húzómodellje, de várakozásokon felül teljesített a kis Seicento és az Albea is. A Multijet motorok érdemeit dicséri, hogy a dízel motorokkal szerelt autók eladásai növekedtek leginkább, a Punto esetében 50 százalékos volt a dízeleladás. A 2006-ban a Grande Puntótól várnak javuló eladásokat. Az Alfa 147-ből és az Alfa 156-ból közel ugyanannyit adtak el, jövőre érkeznek a 159-es automata változatai, illetve új, kedvezőbb árú felszereltségi szintekkel is elérhető lesz a gépkocsi. A Lancia Ypsilon eladásaival elégedettek a Fiat Magyarország vezetői, de legbüszkébbek a Fiat haszongépjárművek jelenlegi 11,4 százalékos piaci részesedésére. Az eladások nagy részét a Ducato tette ki.
Meghódította a női szíveket a Jazz |
Honda: A Honda Hungary Kft. és a Honda márkakereskedők sikeres évet zártak 2005-ben, hiszen az aktuális piaci trenddel ellentétben sikerült meghaladniuk a tavalyi eredményeket. Idén a Jazz és a Civic-család különböző modelljei voltak a legnépszerűbbek, de az új hatszemélyes FR-V is várakozások fölött szerepelt. 2006-ban további növekedést várnak, hiszen az első félévben 4 teljesen új Honda jelenik meg a magyar piacon: a cégautónak is kiváló négyajtós City februárban érkezik, az új ötajtós Civic januártól, a négyajtós májustól kapható, a Legend júniustól érhető el. Az Accord ráncfelvarráson esett át, valamint kedvezőbb árú modell is bekerült a kínálatba.
Az ismertlenségből tört elő a Getz |
Hyundai: Figyelembe véve, hogy az importőr és az új hálózat 2005-ben kezdte működését, az idei évre tervezett 2300 gépjármű eladásával elégedett lenne a Hyundai vezetése. 2006-ban 3200 autó értékesítésével számolnak. A Hyundai legkedveltebb típusai november végéig: az Accent (613), a Getz (478) és a Tucson (280). A Tucson kategóriájának piacvezetőjévé vált, az addig szinte ismeretlen Getz tavaszi bemutatását követően kapott nagy lendületet.
A dízel változatokat veszik |
Jaguar, Land Rover: Az idei értékesítések elmaradnak az előző évitől. A legkisebb Jaguar, az X-Type ősztől olcsóbban kapható, ezért 2006-ban forgalomnövekedéssel számolnak a nagymacskás cégnél. 2005-ben a Jaguar legsikeresebb modellje az S-Type 2,7 dízel volt, de a vevőket az XJ dízel is vonzotta. Az idén megjelent 2,2-es dízel X-Type várhatóan a jövő év egyik sikermodellje lesz. Nem hozott 2005 nagy változást itthon a Land Rover életében. Ahogy a világon mindenütt, nálunk is az új modellek kedveltek: a Discovery 3 és a Range Rover Sport. Ez utóbbit a BBC Top Gear magazinja az év terepjárójává választotta. A Freelander eladások visszaestek, ennek oka, hogy a Rover gyár bezárása miatt megszűnt a vonzó árú 1,8 literes motorváltozat. A regisztrációs adóval kapcsolatban a Rédei Judit, a cég pr-vezetője elmondta: „A törvényalkotók figyelmen kívül hagyták azt az érvényes európai és magyar szabályozást, hogy egyes személygépkocsik esetében az Euro IV szabvány csak 2007. január 1-jétől lép életbe. A pillanatnyi helyzet szerint ezek az autók, túl az általános regisztrációs díjemelésen, "büntető" adótételek alá esnek 2006-ban, annak ellenére, hogy még forgalomba helyezhetők Euro III besorolású motorral. Miután bizonyos terepjáróink az érintett körbe tartoznak, 2006-os várakozásaink kissé pesszimisták, hiszen ezen típusok esetében az áfa csökkenése ellenére is jelentős árnövekedéssel kell számolnunk.”
[[ Oldaltörés: A Mazda visszaesett, jól fogytak a Mercedesek (Oldaltörés) ]]
Feltűnő jelenség a Picanto |
Kia: Juhász Judit, a Kia Motors Hungary marketing menedzsere elmondta, hogy a Kia számára teljesen új időszámítás kezdődött 2005-ben, azzal, hogy a haszonjárművek helyett a személyautókra tevődött át a hangsúly. Míg 2001-ben a márka eladásaiban csupán 21 százalék volt személyautó, addig 2005-ben ez az arány 74 százalék. November végéig 1670 személyautót és 574 haszonjárművet értékesítettek a Kia-kereskedők. Minden harmadik eladott Kia kisautó volt. November végéig 767 Picanto talált gazdára. A Sportage a második lett, a típusból november végéig 217 darabot értékesítettek.
Stílusos és megbízható a Mazda 3 |
Mazda: A Mazdát váratlanul érintette a piaci visszaesés, ennek ellenére a Mazda 3 eladásai 50 százalékkal növekedtek a tavalyi évhez képest. Együd Tibor, a Mazda ügyvezető igazgatója jövőre hasonlóan nehéz évet vár, de célul tűzték ki a márka részesedésének növelését. Idén a Mazda várhatóan 1,1 százalékot mondhat magáénak, 2006-ra, a tovább csökkenő piac ellenére, ezt az értéket szeretnék feltornászni 1,5 százalékra. Új dízelváltozatok megjelenése várható januártól, a márka dízeljei eddig is jól fogytak, a Mazda 5-ös 60-70 százaléka dízel, míg a Mazda 6-os 80 százalékát az öngyulladós erőforrással választották idén a magyar autósok, és sok cég is. Érdekes, hogy a Mazda 2 is kelendő dízel változatban, a kis Mazda minden negyedik idén eladott példánya dízel volt.
Jövőre jön az S65 AMG |
Mercedes, smart: A csillagos márka évről-évre javítja értékesítéseit a prémium kategóriában. Összesen 1139 személyautót sikerült eladniuk az első 11 hónapban. Idén novemberig 220 E-osztályt, 32 CLS-t és 39 S-osztályú Mercedest adtak el, de jó fogytak a terepjárók is, az M-osztályból 89, a G-osztályból 8 talált gazdára. A Mercedes húzóautója ennek ellenére 306 autóval az A-osztály, ezt követi a C-osztály 224 járművel, de az újonnan megjelent B-osztály sem marad nagyon le, néhány hónap alatt 54-et adtak el. 121 smartot is elvittek november végéig.
[[ Oldaltörés: A Subaru jó évet zárt, a Nissan jövőre vár fellendülést (Oldaltörés) ]]
Az Outback is jól szerepelt |
Mitsubishi, Subaru: Kóta Kálmántól, a Subaru vevőszolgálati igazgatójától megtudtuk, hogy a 2005-ös év minden idők eddigi legjobb évének bizonyult a Subaru esetében, 270 százalékos volt itthon a növekedés. A legkedveltebb Subaru a Legacy volt, mely az értékesítés 41 százalékát adta. Az év második felétől a kétliteres változat 138 lóerő helyett 165 lovas teljesítményt mozgósít. Hasonlóan sikeres modell a Forester is, mely az értékesítés 24 százalékát adta. Az őszi megújulás után az Impreza is egyre több vásárlót vonz, részesedése 16 százalékos. A tizenötre bővült márkakereskedői hálózat 2006-ban a tervek szerint újabb nagyarányú növekedés után 400 autót fog értékesíteni. Az MM Import Kft. 2005 végén vette át a Mitsubishi Motors importőri jogait Magyarországon. A gyémántos márka legsikeresebb modellje egyértelműen az új Colt volt. A CZ3 és 150 lóerős turbo CZT változat a tavalyi év második felében bemutatott ötajtós után az év elején debütált. A Coltot a Mitsubishi L200 követi, majd a Pajero különféle változatai és a Lancer modellek. A flottaértékesítésben az L200 jelenti a húzóerőt. Az autók elnyűhetetlenségének és kitűnő ár-érték arányának köszönhetően számos nagy cég flottájában vannak jelen, országosan több száz modellel.
Piaci résben támad a Quashqai |
Nissan: 2005 fontos év volt a Nissan számára, hisz az év második felétől saját kézbe vették a márka eladásainak felügyeletét, a képviseletet 10 éve ellátó Summit Motor a továbbiakban a készletfinanszírozással és két nagy márkakereskedésével foglalkozik. A Nissan budapesti székhellyel létrehozta közép-kelet-európai regionális központját. Az átalakítás adminisztrációs nehézségei a márka értékesítéseit nem befolyásolták jelentősen. Az idei évre előirányzott 5000 autó eladását az év végéig tartani tudják. A legkelendőbb Nissan idén a Micra volt (várhatóan kétezret szállítanak ki az év végéig), a kisautót az Almera követte. Bár 2006-ban még nem váltják le az Almerát, 3 új modellel bővül a választék. A Note egyterű a B és a C szegmens közötti résben, a Quashqai a C és D között, egy másik modell pedig a C szegmensben próbál betörni a magyar piacra. A flottaértékesítés komoly, 20 százalékos arányt képvisel az eladásokban.
Piacvezető a kabriók között © hvg.hu |
Peugeot: A PSA-csoport oroszlános márkájánál nagy volt a visszaesés, novemberig 32 százalékkal kevesebb Peugeot-ot adtak el mint 2004-ben, a személyautóknál a visszaesés 30 százalékos. Ennek ellenére a Peugeot a kilencedik helyen áll a márkák ranglistáján, november végéig közel 9200 járművet értékesítettek, ezzel 4,6 százalékos piaci részesedést szakítva ki. A márka húzóautója a 206-os volt, 4431 járművel, 2627 darab 307-est, és 726 darab 407-est adtak el. A haszonjárművek között a Boxer bizonyult a legjobbnak, ebből a típusból 377 kelt el. A nagy autók között a 607-es a 13 helyen állt november végén (100 eladott autóval), a kabrió kategóriában a 307 CC piacvezető volt, igaz 50 százalékkal kevesebbet adtak el, mint tavaly.
[[ Oldaltörés: A Renault flottában jó, a Suzuki piacvezető (Oldaltörés) ]]
Az év autója az új Renault Clio |
Renault: A tavalyihoz képest komolyan elmaradtak a Renault eladásai. A közel 30 százalékos első 11 havi mínusz ellenére 13-14 ezer autót értékesítettek a francia márka autóiból, a legtöbbet, 33 százalékot a Megane család termékeiből. Ezt követi a Thalia (27 %) és a Clio (16 %). Az új Clio eladásai jól indultak, amin segített az év autója cím is. A gyártásban maradó előző Clio verzió, a Clio Campus, a kiváló ár-érték aránynak köszönhetően, az év végére kiugróan jól teljesített. A Renault flottaértékesítése évek óta stabil (kb. 4000 autó/év).
Suzuki: Tihanyi Tamás, a Suzuki pr-vezetője elmondta, hogy az új Suzuki Swift
A mi autónk jól fogy |
kedvező fogadtatásának köszönhetően a Suzuki sikeres évet zár, a gyár idénre tervezett 150 ezer autójából november középéig 121 ezer járművet szállítottak ki, ebből 33168-at belföldön értékesítettek, 87250 darabot pedig exportáltak. A Suzuki tartja a személyautók között 21 százalékos piaci részesedését, ráadásul 15 százalékkal növelte eladásait a tavalyihoz képest. A november végéig eladott 16100 Swiftből a legkelendőbb az ötajtós GLX modell volt, de az Ignisből is közel 14 ezer darabot adtak el. A Suzuki jövőre 40 ezer járművet szeretne értékesíteni, ennek egynegyedét várhatóan az Esztergomban készülő új SX4 szabadidő-autó teszi majd ki.
Havon is biztonságosan © Volvo |
Volvo: 2005-ben legtöbbet a tavaly bevezetett S40 középkategóriás modellből adtak el, ezen belül is 60-70 százalékos a dízelek aránya. A dízelmotorok minden modellnél nagyon népszerűek voltak, ráadásul az év közepétől a saját fejlesztésű dízelmotorok megújultak, és már 185 lóerőt és 400 Nm-es nyomatékot teljesítenek. A várakozásokat felülmúlta az XC90 sikere, ebből is az előbb említett dízelváltozatot vitték (85 százalékban). Flottában is a középkategóriás dízel S40 és V50 modellek fogytak leginkább. Az eredeti tervekhez képest lemaradások leginkább a V50-s és a V70 modellek esetében vannak. Év végéig 1020-1030 eladott autóval számolnak, ez nagyjából megegyezik a tavalyival. Jövőre vezetik be a C70 keménytetős kupé-kabriót, az új S80 modellt, ezektől és egy év végi meglepetés modelltől 10 százalékos növekedést várnak a Volvónál.
Mindhárom változatban nyerő |
VW, Skoda, Seat, Porsche: Eredményes évet zár a Porsche Hungária. A szűkülő piac és a kiélezett verseny ellenére várhatóan 1,8 százalékos növekedést ér el a Magyarországon az elmúlt 15 évben 338 ezer autót forgalomba helyező csoport. A cég az év végéig közel 43700 autót szállít ki, 19,6 százalékos részesedést mondhat magáénak. A márkák közül a legjobban a Skoda teljesített körülbelül 18100 eladott autóval, ezt követi a Volkswagen 15300-zal, majd a Seat 5700 autóval előzi meg a 3000-es darabszámot elérő VW-haszonjármű egységet.
Flottautóként is nagy a sikere |
Az Audi 1570 járművet értékesített, míg a 12 százalékos növekedést elérő Porsche 90 autót adott el. A sportos márkából idén a terepjárók fogytak a legjobban, 23 Cayenne S és 22 Cayenne talált gazdára. A 11 százalékos növekedést elérő Audi húzóautója az A4-es volt, ebből 400-at adtak el. A 2006 márciusában Magyarországra érkező Q7 modell iránt nagy az érdeklődés, ezt bizonyítja, hogy már november közepén gazdára talált 15 az Audi új SUV modelljéből. Jövő nyáron debütál az S8, az S6 és az allroad quattro modell, valamint a hazánkban készülő új Audi TT, illetve az S3 is ősszel várható.
Csúcsra tör az új Leon |
A Seatnál az Ibiza vitte el a pálmát, három héttel az év vége előtt 1611 ilyen modellel több fut a magyar utakon, de az új Leonból is közel 300 fogyott. 2006 a sportosság jegyében telik majd a spanyol márkánál, érkeznek ugyanis a Leon és az Altea Formula Racing (FR) változatai, de megjelenik a piacon a legerősebb Seat is, a Leon Cupra. Várhatóan a harmadik legsikeresebb márka lesz idén a Skoda, amely a tavalyi 8,2 százalékos részesedésén egy százalékkal javíthat év végére. A legkelendőbb a Fabia volt, közel 12 ezret adtak el a háromféle karosszériaváltozatban kapható családból. A Volkswagen vezető modellje továbbra is a Polo, amelynek új változata májusban debütált a hazai piacon. A régi és új modellből december 12-éig 5552 került az utakra. A haszonjárművek piacán jó eredményeket ért el a VW, 25 százalékkal növelve tavalyi részesedését. Ebben közrejátszott, hogy a márka 800 Caddyt, illetve Transportert szállított a Magyar Postának egy sikeres tendert követően.
Biró Csongor