© daimlerchrysler |
Az R-osztály, a limuzin, a kombi, a buszlimuzin, és az SUV személygépkocsi fajták előnyös tulajdonságait ötvözi rendhagyó formában. Hat személy kényelmes utazását biztosító fejedelmi helykínálatával, remek alakíthatóságával, erős motorjaival, összkerékhajtásával és dinamikus menettulajdonságaival egyedülálló kínálat a hazai piacon. Ez az autó annyira a kényelemre és a tökéletességre van hangolva, hogy az már túlzás. Kedves olvasók, a továbbiakban egy szuperlatívusz gyűjtemény, arany betűkkel kiszedett dicshimnusz, pártállami eszköztárat idéző talpnyaló stílus következik. Nem tehetek róla, javaslom, tegyék próbára az autót, aztán beszélgessünk.
A jóhoz hozzá lehet szokni.
© hvg.hu |
Kezdjük azzal, hogy kicsit, na jó, nagyon furcsán néz ki ez az autó. Mondhatnánk azt, hogy sűrített levegővel felfújták a B-osztályt, vagy összeépítettek egy A- és egy B-osztályú Mercit, de a vak is láthatja, hogy ez a monstrum kísértetiesen hasonlít a Mercedes-Benz koreai partneréhez a Ssangyong Rodiusához. Hogy melyik volt előbb a tervezőasztalon, ne legyen kétséges. Tény az, hogy az R-osztály nem lesz sikertörténet Európában. Ezt úgy mondom, hogy októberben négy napot töltöttem a német autópályákon, nagyvárosokban (igaz Keleten), és egy fia R-Mercit sem láttam, pedig kormányzati negyedekben is flangáltam.
Annál sikeresebb az autó Amerikában és Ázsiában, ahol kultusza van a nagy autóknak. Amerikában ez a természetes, Ázsiában pedig ez a luxus, a kiváltság jelképe. Az amerikai minta követése egyértelmű kikövetkeztethető a kormányon található egyszerű automatikus váltó alkalmazásával, az elektronikus, lábbal kinyomott rögzítőfék használatából, a full-bőr, full-fa belsőből, az összeszerelés minőségéből, az autó dinamizmusából és természetesen kényelméből, valamint méreteiből. Nem hétköznapi, különleges autó.
A bézs belső sajtóautónak nem a legjobb választás, látszott benne, hogy nem tudnám megszámolni ujjaimon hányan használták már, de kétségtelen ez a pihentető dizájn nagyon illik az autóhoz. Kívül sötét, belül barátságos és világos. Már csak azért is, mert két hatalmas panoráma tető (576 ezer forint) engedi be a fényt, az egyik ráadásul motoros.
© hvg.hu |
A csatahajónk hatüléses, négy egyforma fotel és két normál méretű ülés áll a rendelkezésünkre. Még a leghátsó egyébként padlóba süllyeszthető ülésekben is fejedelmi a kényelem, lábtérre, fej-, válltérre még egy kosárcsapatnak sem lenne panasza. A klíma mindenhová elér, hisz háromzónás (160 ezer forint, a hátsó sorba plusz 106 ezer forint), az első két ülés memóriás, tesztautómból csupán az ülésfűtés hiányzott, de lehet hogy csak én nem észleltem a megfelelő gombot a kütyük, kijelzők és kapcsolók rengetegében. A Chrysler és a Mercedes egyesítésére utaló műszerfal és középkonzol zsúfolásig van pakolva. A hatalmas színes monitor kissé túlzásnak tűnik a GPS-térkép nélkül (Command APS DVD 590 ezer forint). A zene fantasztikus, mp3-at azonban nem játszik le, van viszont sport fokozata a váltónak és állítható az airmatic légrugózás (295 ezer forint), azaz a felfüggesztés keménysége. Van hasmagasság emelő funkciónk is, az állandó 4matic összkerékhajtásról nem is beszélve. Mind a három visszapillantó elektrokróm, azaz tompítja a mögöttünk jövők fényszóróját. Tengelytávja 3,2 méter, óriási a hely.
© hvg.hu |
Kihagytam valami fontosat? Nincs olyan, higgyék el. Iránytűnk is van, a kormány multifunkciós, fele bőr, fele fa (diófagyökérből, 139 ezer forint). Éjszaka Las Vegasban érezzük magunkat, csak a félkarú rabló hiányzik. A hátsó sor klímájának műszerfala, valamint a pohártartók és a hátsó hatalmas könyöktámasz is meg van világítva. Ez utóbbi annyira öblös, hogy négy doboz félliteres sör, sőt még egy kiló szotyi simán befér. Kartámasz hegyek vannak. Az első természetesen multifunkciós, többrekeszes, pohártartóból annyi van itt, hogy gyerekzsúrt is rendezhetünk. A leghátsó, negyedik oldalablakon is van napfényroló. A legutolsó sorban is bőr a kartámasz borítása. A be- és kiszállást a kormány felemelkedése és besüllyedése segíti. A leghátsó sorba könnyű a beszállás, akkorák az ajtók és sínen előre tolódnak a középső sor foteljei. Igaz, egy kicsit le kell térdelni ahhoz, hogy kijussunk. Nagyit azért ne oda pakoljuk.
A sok digitális japán műszer után külön megkönnyebbülés, hogy a Mercedesben elegáns analóg óra került be a műszerfalba, ahol jól leolvasható minden, a tempomat is egyszerűen kapcsolható, csak az elején tévesztjük össze a kormány mögött található karokat. Ahol még a váltó gombjait is felfedezhetjük, kézzel is irányíthatjuk a váltót, bár erre semmi szükség. Elég sportfokozatba rakni, csak aztán győzzünk megállni. Ilyenkor magasabb fordulatszámon vált az automatika, az autó dinamizmusa fokozódik, akárcsak bennünk az adrenalin. Komfortfokozatban 130-nál kétezres fordulaton forog a főtengely, 100-nál 1500-at, ez sokat elárul arról, hogy milyen tartalékaink vannak.
[[ Oldaltörés: Fantasztikusan megy (Oldaltörés) ]]
© hvg.hu |
És ez még csak egy statikus leírás volt. Képzeljék el, ahogy ez a több mint 5,15 méteres gép, tesztautóm az R-osztály hosszított tengelytávú példánya volt, meglódul. A dupla kipufogó zenéje, a hat henger morgása és az úthibákra teljesen érzéketlen, ha kell komfortos, ha kell sportos futómű igazán élménnyé teszi az utazást. Hosszabb utakon ráadásul visszafogott fogyasztással hálálja meg hajónk a törődést és azt, hogy nem sajnáltuk rá a minimum 16,5 millió forintot. A 350 kilométeres tesztút során 11,2 liter gázolajjal beérte Góliátom, ami tényleg nem sok egy ilyen autótól. Ha megtapossuk a gázpedált, a felszabaduló 224 lóerő és 510 Nm nyomaték játszi könnyedséggel repíti az autót. A több mint két tonnás tömeg nem jelent problémát, ráadásul nem kell félnünk attól, hogy az erős szél megdobja, a szél ugyanis kitér előle. A járókelők úgy néznek ránk mint egy óriásra. Fültanúja voltam egy kis utcai ismeretterjesztésnek. Egy fiatal pár fiútagja a lány kérdésére azt válaszolta, bizonyítva jártasságát: ez egy S-Mercedes kombija. Nagyon nem tévedett, mert ez valóban az (is). Sportkombi (is).
A 224 lóerős hathengeres dízelmotor 8,8 másodperc alatt gyorsítja fel 100 kilométer/órára, és akár 222 kilométer/óra végsebességgel képes minket repíteni. Valamennyi motort hétfokozatú automata váltóval párosítja a Mercedes-Benz.
Megunhatatlan jószág
© hvg.hu |
Ha használjuk mind a hat ülést ebben a hosszabb változatban még mindig marad jókora hely a csomagoknak, így vastag hitelkártya helyett bőröndökkel is utazhatunk. Igaz ez az autó nem a nagycsaládosok garázsát fogja díszíteni, de akinek van már Mercedese, és esetleg egy kisbusznyi egyterűre vágyik, vagy sokat utazik többedmagával, csúcsvezető, vagy Amerikából települt haza, de nem hozta Buick Rendezvous-ját, annak jó lesz. Persze nekem is jó lenne. Tényleg lenyűgözött. Még akkor is, ha nem egyszerű vele közlekedni a belvárosban, a parkolásról nem is beszélve. No, no. Nem kell azért megijedni, elöl, hátul parkoló segéd oldja meg a leglehetetlenebb helyzeteket is. Kifejezetten tetszett, hogy nem a hatalmas kijelzőn kommunikál a segéd, hanem az első szélvédő alatt és a középső visszapillantóban jól láthatóan, a hátsó ablak fölött színes ledek és füttyök tájékoztatnak arról, mennyi helyünk maradt. Ráadásul érzékelőket raktak a sárvédők oldalába is, így biztosabbak lehetünk abban, hogy ép marad az autó.
Néhány napig nélkülöznöm kellett a gépet, de komolyan gondoltam, hogy nem megyek el a hirtelen közbejött külföldi útra, annyira megtetszett ez az R-osztály. Legnagyobb baja, hogy vissza kellett adnom, még akkor is, ha cserében egy M-osztályt hozhattam el a Kárpát utcából.
Típus | Teljesítmény | Ár |
R 280 CDI (új modell) | 140 / 190 | 15 179 000,- |
R 320 CDI | 165 / 224 | 15 788 000,- |
R 350 | 200 / 272 | 17 364 000,- |
R 500 | 225 / 306 | 21 556 000,- |
R 63 AMG (új modell) | 375 / 510 | 29 954 000,- |
R 320 CDI L | 165 / 224 | 16 459 000,- |
R 350 L | 200 / 272 | 17 873 000,- |
R 500 L | 225 / 306 | 22 055 000,- |
R 63 AMG L (új modell) | 375 / 510 | 30 432 000,- |
[[ Oldaltörés: Intelligens megoldások, biztonsági arzenál (Oldaltörés) ]]
© daimlerchrysler |
A Mercedes-Benz intelligens fényszóróprogramját dicséri az R-osztályban is megtalálható kanyarkövető bi-xenon fényszóró rendszer (394 ezer forint), amelyet kanyarlámpával egészítettek ki, így ha valamelyik irányba tekerjük a kormányt, akkor este a megfelelő irányba felgyúló ködlámpa tovább segíti a kilátást. A szembejövők csak azt látják, meghülyült ez Merdzsó, mit villog itt jobbra-balra, pedig lehet, hogy pont az ő macskájának az életét mentettük meg azzal, hogy időben észleltük.
© daimlerchrysler |
Az állandó összkerékhajtás, az elektronikus vezérlésű 4ETS útfogás-javító rendszer, valamint az ESP biztonságossá teszi, és még zord útviszonyok közepette is hatásosan előre segíti az R-osztályt. Akárcsak ezek a rendszerek, a hátsó légrugózás is az alapfelszereltség része. Volt egy közlekedési helyzet a minap, amit off-road módon kellett megoldani. Az R-osztály ebben is partner volt. Felemeltem az autót és egy építkezési területen gond nélkül átléptem. Az ADS adaptív lengéscsillapító-szabályozás lehetővé teszi, hogy rossz minőségű úton akár 50 milliméterrel megnövelje a szabad magasságot a vezető. 120 kilométer/óra fölött az airmatic automatikusan 20 milliméterrel lejjebb engedi a karosszériát, hogy csökkentse a légellenállást .
© hvg.hu |
Az R-osztályhoz alapáron járnak az adaptív első, az oldal- és az ablaklégzsákok, továbbá valamennyi ülőhelyhez tartozik övfeszítő és överő-korlátozó. Még nagyobb fokú ütközésbiztonságot szavatol a Mercedes-Benz egy további újítása, az aktív Neck-pro fejtámla (extrafelszerelés 40 ezer forintért), amely ráfutásos baleset alkalmával a másodperc tört része alatt 44 milliméterrel előre és 30 milliméterrel felfelé mozdul, hogy időben felfogja az első utasok hátra lendülő fejét. Ezzel nagymértékben csökken a nyakcsigolyák sérülésének veszélye.
Panaszkönyv nem kell hozzá
© hvg.hu |
Aki nem túlzott Amerika-barát - nem politikai értelemben -, az nem fogja szeretni ezt az autót, ez egy komoly gátja a típus elterjedésének. Pedig a németek a legkisebb motorokkal forgalmazzák mifelénk. A 320 CDI csupán háromezres. Ami még nagy probléma: ha kedvesünkkel utazunk elhidegülünk egymástól, annyira messze van a kedves, hogy mindenféle érintkezés kizárva. Ha hátul ül valaki, akkor el is veszíthetjük menet közben, akkora ez a test.
Zavaró picit az a sok szín, és fény, ami éjszaka kaszinóvá alakítja az autót. Nem kíméli a szemet. Lehetne egy glamour-off kapcsoló is. A tempomat karját néha összekeverjük az indexével, de nyugodjunk meg, senki nem fog csúnyán nézni ránk. Beparkolhatunk az Oktogon közepére, egyetlen dudaszót sem fogunk hallani. Inkább leállítják a villamos közlekedést.
A futómű sportos állásában a hátsó részben zörög ez-az, hogy mi azt nem tudom, talán a padlóba süllyesztett ülések, vagy a biztonsági övek. Talán a csomagtartó alatt található mély üregben a kompresszor készlet, meg a kötelező tartozékok izegnek-mozognak. Az összeszerelés minőségét „dicséri”, hogy a kartámasz egyik darabja a kezembe maradt, miközben szerettem volna kinyitni a titkos rekeszt. De semmi vész, visszapattintható, nem kell perelni.
[[ Oldaltörés: Műszaki adatok (Oldaltörés) ]]
Mercedes-Benz R 320 CDI Lang |
MOTOR |
|
Hengerűrtartalom (cm3) | 2987 |
Környezetvédelmi besorolás | EURO 4 |
Max. teljesítmény lóerő | 224 lóerő 3800-as fordulaton |
Max. nyomaték: Nm | 510 Nm 1600-2800-es fordulaton |
MÉRETEK |
|
Hosszúság/szélesség/magasság (mm) | 5157 / 2168 / 1661 |
Csomagtér | 414-1067-2385 liter |
Saját tömeg (kg) | 2195 |
MENETTELJESÍTMÉNYEK |
|
Végsebesség (km/h) | 222 |
Gyorsulás 0-100 km/h (mp) | 8,8 |
FOGYASZTÁS (l/100 km) |
|
Vegyes | 9,5 |
Tesztfogyasztás | 11,2 |
CO2 kibocsátás (g/Km) | 253 |
ÁRA | 16,459 millió forinttól. A tesztelt változat ára 19,32 millió forint. |